Czy do sprawdzania wiedzy uczniów potrzebujemy sprawdzianów, prac klasowych, kartkówek? Z pewnością nie są to atrakcyjne dla uczniów formy pracy. Warto przygotować takie zadania, które zaangażują uczniów oraz stworzą sytuację, kiedy będą się uczyć od siebie wzajemnie.
Proponuję powtórkę z lektur przy pomocy kart lekturowych. Zadaniem uczniów będzie ustalenie, czy cecha charakteru jest zaletą czy może wadą oraz wyrażenie swojego zdania z uzasadnieniem. Uczeń bedzie dokonywał wyboru bohatera, który wspomnianą cechę posiada. Karty więc mobilizują do pracy z tekstem, zachęcają do ćwiczeń w czytaniu ze zrozumieniem i wyrażania swojego zdania, utrwalają nazwy cech charakteru.
Zadanie może dotyczyć również lektur nadobowiązkowych lub czytanych przez uczniów książek w wolnym czasie.
Moi uczniowie lubią quizy, gry interaktywne, ale korzystanie z nich wymaga sięgnięcia po telefon, a nie sprzyja to uspołecznieniu uczniów, nie zachęca ich do rozmowy, nie pomaga radzić sobie ze stresem.
Alternatywą są karty/ grafiki, które możemy wydrukować, zalaminować i wielokrotnie używać. Warto też wydrukować w mniejszym formacie (niekoniecznie kolorowy wydruk) i użyć jako karty pracy na lekcji poświęconej lekturze.
Mnie będą one służyły do odpytywania uczniów na początku każdej lekcji powtórzeniowej, jako zadania na lekcję z przesiadką, do przypomnienia/ powtórzenia lektury w klasie ósmej przed egzaminem, do pracy z tekstem literackim. Dzięki kartom uczniowie uporządkują wiedzę, poćwiczą czytanie ze zrozumieniem, przywołają cytaty z lektury, wskażą cechy postaci oraz wyrażą własną opinię o postaci z uzasadnieniem.
Wybrane karty można wykorzystać już na lekcjach od klasy czwartej.
Prezentuję Państwu trzy przykładowe karty, a chętnych zapraszam do kontaktu indywidualnego. Komplet składa się z 50 kart, więc choćby w licznej klasie każdy uczeń może aktywnie przygotować odpowiedź i zaprezentować ją koleżankom i kolegom.
Uczniowie podczas pracy są zaangażowani, a grafiki bardzo im się podobają.