Ministerstwo Edukacji Narodowej zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w polskich szkołach. Efektem tych konsultacji są zmiany, które zostaną wprowadzone w życie od 1 września 2025 roku.
Analiza zgłoszonych uwag
Podczas konsultacji MEN dokonało analizy wszystkich zgłoszonych uwag, z czego część znajdzie swoje odzwierciedlenie w treści przygotowywanych rozporządzeń. Jednym z głównych tematów debaty była propozycja zmniejszenia wymiaru godzinowego lekcji religii z dwóch do jednej godziny tygodniowo. W tej kwestii stanowiska MEN oraz przedstawicieli Kościołów pozostały rozbieżne.
MEN argumentuje, iż zmniejszenie liczby godzin religii w tygodniu ma na celu ułatwienie organizacji pracy szkół w trybie jednozmianowym oraz poprawę dobrostanu uczniów. Propozycja zakłada organizowanie jednej godziny religii na początku lub na końcu dnia zajęć, co pozwoli lepiej dostosować plan lekcji do potrzeb uczniów i szkół.
Uwzględnione uwagi Kościołów i związków wyznaniowych
MEN uwzględnił część innych postulatów zgłoszonych przez Kościoły i związki wyznaniowe. Jednym z kluczowych postulatów Kościołów było wprowadzenie obowiązku uczestnictwa uczniów w lekcjach religii lub etyki. Jednak MEN zdecydowało się pozostać przy dotychczasowej zasadzie, zgodnie z którą oba przedmioty pozostają nieobowiązkowe. Decyzja ta jest motywowana koniecznością respektowania konstytucyjnego prawa rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.
Zmiany w ocenie przedmiotów
Kolejną istotną zmianą będzie brak wliczania ocen z religii i etyki do średniej ocen końcowych uczniów. Ma to na celu zachowanie neutralności systemu edukacyjnego wobec wyborów światopoglądowych uczniów i ich rodzin.
Nowe zasady od 2025 roku
Zmiany dotyczące organizacji lekcji religii i etyki wejdą w życie od początku roku szkolnego 2025/2026. Ministerstwo podkreśla, iż wprowadzone zmiany mają na celu poprawę funkcjonowania szkół oraz zwiększenie komfortu uczniów, przy jednoczesnym poszanowaniu różnorodności światopoglądowej społeczeństwa.
Decyzje MEN spotkały się z mieszanym przyjęciem. Czas pokaże, jak nowe zasady wpłyną na praktykę organizacyjną w szkołach oraz na postawy uczniów i rodziców wobec lekcji religii i etyki.
źródło: MEN