1. Finanse osobiste – jak zarządzać pieniędzmi?
Większość dorosłych uczy się zarządzania budżetem metodą prób i błędów. Kredyty, podatki, oszczędzanie – to tematy, o których młodzież dowiaduje się dopiero po wejściu w dorosłość. Wielu ekspertów uważa, iż podstawowa edukacja finansowa powinna być obowiązkowym przedmiotem w szkołach.
Dzieci wiedzą, jak obliczyć pole trójkąta, ale nie mają pojęcia, czym jest oprocentowanie kredytu lub jak oszczędzać na przyszłość.
"Ekonomia to praktyczna matematyka. Co by było, gdyby matematykę zastąpić ekonomią? Uczymy dzieci matematyki, wymagamy "kucia" wzorów, a zapominamy o najważniejszym – jej praktycznym zastosowaniu" – mówi nauczyciel Marcin Stiburski. Posłuchaj całej rozmowy:
2. Zdrowie psychiczne i radzenie sobie ze stresem
Według badań liczba dzieci i nastolatków zmagających się z problemami psychicznymi rośnie w alarmującym tempie. Stres szkolny, presja społeczna, nieumiejętność radzenia sobie z porażkami – to wszystko prowadzi do problemów, którym szkoła nie poświęca wystarczającej uwagi.
"Nie uczymy dzieci, jak dbać o zdrowie psychiczne, a potem dziwimy się, iż mają trudności z radzeniem sobie z emocjami" – mówi psycholog Marta Kabulska.
3. Umiejętności komunikacyjne i relacje międzyludzkie
Jak rozwiązywać konflikty? Jak mówić o swoich emocjach i potrzebach? Umiejętności interpersonalne są najważniejsze w życiu, ale w szkolnym programie niemal ich nie ma. Tymczasem młodzież spędza coraz więcej czasu w świecie cyfrowym, gdzie komunikacja twarzą w twarz schodzi na dalszy plan.
Dzieci nie wiedzą, jak rozmawiać o problemach. Nie rozumieją, jak budować zdrowe relacje i radzić sobie z toksycznymi ludźmi.
4. Edukacja seksualna – temat tabu?
W wielu szkołach edukacja seksualna wciąż jest marginalizowana lub prowadzona w sposób niepełny. Tymczasem młodzież czerpie wiedzę głównie z internetu, gdzie informacje bywają nieprawdziwe lub przekłamane.
Brak rzetelnej edukacji seksualnej to ogromny problem. Dzieci często nie mają pojęcia, jakie są konsekwencje ich decyzji w tej sferze.
5. Podstawowe umiejętności kulinarne i samodzielność
Coraz więcej młodych dorosłych nie potrafi ugotować podstawowych potraw, zrobić zakupów z listą czy zaplanować zdrowej diety. Brak tych umiejętności przekłada się na złe nawyki żywieniowe i uzależnienie od przetworzonej żywności.
Nie każdy musi być szefem kuchni, ale umiejętność gotowania prostych posiłków to podstawa samodzielności.
6. Krytyczne myślenie i analiza informacji
W dobie fake newsów i zalewu informacji młodzi ludzie często mają problem z oceną wiarygodności źródeł. Edukacja medialna i nauka krytycznego myślenia powinny stać się standardem w szkołach.
Dzieci i młodzież powinny uczyć się, jak analizować informacje, sprawdzać źródła i rozpoznawać manipulacje.
7. Pierwsza pomoc i reagowanie w sytuacjach kryzysowych
Czy dzieci wiedzą, jak udzielić pierwszej pomocy, wezwać służby ratunkowe czy zachować się w razie wypadku? W wielu krajach pierwsza pomoc jest obowiązkowym przedmiotem w szkołach – w Polsce wciąż nie jest to standard.
Każdy powinien wiedzieć, jak uratować ludzkie życie. To nie powinno być opcjonalne.
Czy szkoła powinna się zmienić?
Rodzice i eksperci coraz głośniej domagają się reformy edukacji, która uwzględni praktyczne umiejętności życiowe. Czy Ministerstwo Edukacji zdecyduje się na zmiany? A może to rodzice powinni przejąć większą odpowiedzialność za edukację swoich dzieci w tych obszarach?
Co o tym sądzicie? Czy polska szkoła powinna lepiej przygotowywać dzieci do życia? Jakie umiejętności powinny znaleźć się w programie nauczania?