Acer ma chrapkę na 10% polskiego rynku – wywiad z Massimiliano Rossi

itbiznes.pl 3 miesięcy temu
Zdjęcie: Acer logo


W pięknych okolicznościach Lugano rozmawiamy o strategii, celach oraz zrównoważonym rozwoju firmy ACER z Massimiliano Rossi, wiceprezesem na region EMEA. Polska jest jednym z ważniejszych rynków dla tajwańskiego giganta, który rozpycha się na nim bardzo skutecznie w ostatnich latach.

ITbiznes: Czy możesz opowiedzieć nam o swojej karierze w Acer?

Massimiliano Rossi: Oczywiście. Dołączyłem do firmy w 2007 roku, gdy dzięki strategicznym przejęciom zaczęła rozszerzać działalność komercyjną poza region EMEA. Od tego czasu jednym z głównych celów był dalszy rozwój w segmencie rynku profesjonalnego, zarówno pod względem produktów, jak i obsługi klienta, która stanowi podstawowy filar rozwoju naszej działalności.

ITbiznes: A co z zaangażowaniem Acer na rynku komercyjnym w Polsce?

Massimiliano Rossi: Nieczęsto o tym rozmawiamy, ale jest to dla nas okazja do wzmocnienia naszego silnego zaangażowania na rynku komercyjnym. Panuje przekonanie, iż jesteśmy firmą skoncentrowaną głównie na konsumentach, ale tak nie jest. Na przykład w Polsce nasza działalność wykracza poza komputery osobiste. Osiągnęliśmy znaczący sukces w ramach KPO dla edukacji, budując lojalną sieć partnerów, która pomogła zdobyć udział w rynku, o czym świadczą różne panele rynkowe, takie jak Context*.

Z drugiej strony, nie bylibyśmy w stanie rozwijać naszej działalności bez naszych dystrybutorów. Nasze partnerstwo z Ingram Micro, NTT, AB, ALSO, Komsa i Asbis pomogło nam objąć wszystkie kanały. Od tego roku rozpoczniemy współpracę z globalnym dystrybutorem TD Synnex.

ITbiznes: Jak Acer radzi sobie w sektorze komercyjnym poza rynkiem konsumenckim, szczególnie w Polsce?

Massimiliano Rossi: W ciągu ostatnich kilku lat bardzo dobrze radziliśmy sobie poza rynkiem konsumenckim, zwłaszcza w Polsce. Nasze Chromebooki są bardzo popularne. Ostatnio uruchomiliśmy inicjatywę Chromebooków w ramach programu bonów dla nauczycieli, wywierając znaczący wpływ na rynek.

Acer przełamuje barierę między ludźmi a technologią

ITbiznes: Jakie są główne cele i priorytety firmy Acer w regionie EMEA na najbliższe lata?

Massimiliano Rossi: Misją naszej firmy jest przełamywanie barier między ludźmi a technologią. Oznacza to, iż technologia staje się dostępna dla wszystkich. Zamierzamy kontynuować tę misję, szczególnie w edukacji, gdzie jesteśmy bardzo silni. Słuchanie naszych klientów i projektowanie produktów spełniających ich potrzeby jest naszym priorytetem. Krajobraz IT znacznie się zmienił. w tej chwili koncentrujemy się na tworzeniu technologii na podstawie opinii klientów, a nie na dyktowaniu im potrzeb.

ITbiznes: Czy Acer ma konkretne plany wzmocnienia swojej obecności na rynku edukacyjnym w Polsce?

Massimiliano Rossi: Tak, mamy ambitne plany, aby znaleźć się wśród najlepszych dostawców w branży edukacyjnej w Polsce. Osiągnęliśmy wyjątkowo dobre wyniki w innych regionach, często będąc czołowym dostawcą Chromebooków i utrzymując silną pozycję na rynku Windows. Na każdym rynku stosujemy ten sam poziom zaangażowania i podejścia. Nasza strategia to dostosowanie się do różnych modeli biznesowych i kooperacja z odpowiednimi lokalnymi partnerami, aby skutecznie zaspokajać potrzeby rynku.

ITbiznes: Jakie są najważniejsze inicjatywy firmy Acer w zakresie zrównoważonego rozwoju na rynkach EMEA?

Massimiliano Rossi: Mówiąc o zrównoważonym rozwoju, mamy na myśli nie tylko kwestie środowiskowe, ale także zasoby naturalne, społeczne i ekonomiczne.

Jako producent upewniliśmy się, iż priorytetowo traktujemy wykorzystanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu poużytkowego (PCR), tworzyw sztucznych pochodzących z oceanu (OBP) i tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu sprzętu informatycznego (ITE), aby zmniejszyć obciążenie dla środowiska.

Znacznie ograniczyliśmy lub wyeliminowaliśmy zanieczyszczenia i substancje niebezpieczne. Obejmuje to stosowanie nietoksycznych farb lub podwozi bez farb, co zmniejsza negatywny wpływ lotnych związków organicznych (LZO).

Starannie zarządzamy odpadami i zużyciem energii podczas produkcji naszych produktów, optymalizując wydajność energetyczną i żywotność baterii.

Wszystkie nasze opakowania nadają się w 100% do recyklingu i są wykonane z masy papierowej pochodzącej z recyklingu.

Wreszcie, wydajność ekologiczna naszych produktów spełnia najbardziej rygorystyczne wymagania międzynarodowych etykiet środowiskowych, takich jak EPEAT, Energy Star i TCO Gen 9.

Wdrożyliśmy kilka narzędzi sprzedażowych dla gospodarki o obiegu zamkniętym: Acer Trade-In Express zachęca do zwrotu starych urządzeń, ułatwiając im drugie życie poprzez recykling, ponowne użycie i zmianę przeznaczenia; Acer Smart Financing pozwala zachować kontrolę nad produktami i materiałami, prowadząc do oszczędności kosztów materiałów, zapewnia ochronę przed szokiem cenowym materiałów i może zabezpieczyć się przed niedoborem surowców.

Energia odnawialna zasila już 14 lokalizacji

Gdy chodzi o firmę Acer: 14 lokalizacji firmy Acer jest już w 100% zasilanych odnawialną energią elektryczną [EMEA HQ w Szwajcarii, Acer France w Angers, Acer Ahrensburg** w Niemczech, Acer Spain w Barcelonie**, Acer Benelux w s-Hertogenbosch**, Acer Switzerland w Dietikon, Acer Italy w Mediolanie i Siracusa, Acer UK w Londynie, Acer Norway w Lysaker, Acer Sweden w Solna, Acer Denmark w Hellerup, Acer Finland w Vantaa.

Wśród inicjatyw ESG promowanych na poziomie EMEA warto wspomnieć o naszej aplikacji Earth Mission, opracowanej w celu promowania i budowania ekologicznych nawyków.

ITbiznes: W jaki sposób Acer współpracuje z partnerami i dostawcami, aby zapewnić wdrożenie praktyk zrównoważonego rozwoju na każdym etapie łańcucha dostaw?

Massimiliano Rossi: Ściśle współpracujemy z większością naszych kluczowych dostawców, aby przestrzegać wytycznych, do których wszyscy muszą się stosować. Uczestnictwo w tych ramach wymaga zaangażowania w zrównoważony łańcuch dostaw. Rozszerzamy również te praktyki zrównoważonego rozwoju na naszych partnerów i sprzedawców, tworząc wspólne zobowiązanie.

ITbiznes: Czy firma inwestuje w energię odnawialną i inne ekologiczne technologie?

Massimiliano Rossi: Tak, kilka naszych biur w regionie EMEA korzysta w 100% z energii odnawialnej, głównie z paneli słonecznych. Stopniowo zwiększamy wykorzystanie OZE i dążymy do tego, aby do 2030 r. znaczna część naszej działalności była zasilana ze źródeł odnawialnych.

ITbiznes: W jaki sposób Acer wykorzystuje AI do przewidywania i zapobiegania potencjalnym problemom?

Massimiliano Rossi: Wprowadzamy coraz więcej rozwiązań AI w narzędziach firmowych, co zwiększa naszą wydajność i zmniejsza liczbę błędów. Narzędzia te pomagają w prognozowaniu zapotrzebowania na materiały, zarządzaniu łańcuchem dostaw i innych procesach wewnętrznych, minimalizując straty i poprawiając ogólną wydajność.

ITbiznes: Podczas gdy Chromebooki radzą sobie dobrze w Polsce, rynek tradycyjnych laptopów jest zdominowany przez inne firmy, takie jak Dell i Lenovo. Czy Acer ma jakieś konkretne plany zdobycia większego udziału w tym rynku?

Massimiliano Rossi: Naszą misją nie jest bezpośrednia konkurencja z największymi graczami na rynku, takimi jak Dell czy Lenovo.

Celem jest osiągnięcie co najmniej 10% udziału w rynku w sektorze komercyjnym poprzez dystrybucję.

Chodzi też o zharmonizowanie naszych wyników we wszystkich krajach regionu i zbudowanie zrównoważonego kanału dystrybucji, aby osiągnąć nasze cele.

Strategia opiera się w 100% na pośrednim modelu biznesowym. Nasi partnerzy handlowi są naszym przedłużeniem na rynku i oferujemy im wszystkie narzędzia sprzedaży, których potrzebują do prowadzenia działalności: od demo, nagród, szkoleń, udogodnień finansowych i wielu innych.

* niektóre z nich to: Intaris, Immitis, Grupa E, ITD24 i Horyzont – pozwoliły nam one być dużą częścią projektu KPO.

**lokalizacje z panelami słonecznymi

Idź do oryginalnego materiału