Z przyjemnością przedstawiam alternatywne podejście do oceny wiedzy uczniów, które jest bardziej angażujące i skuteczne. Zamiast polegać na sprawdzianach, pracach klasowych i kartkówkach, warto wprowadzić zadania, które inspirują uczniów do wzajemnej nauki i aktywnej współpracy.
Proponuję wprowadzenie powtórek z lektur przy użyciu kart lekturowych. Zadaniem uczniów będzie ustalenie, czy dana cecha charakteru jest zaletą, czy wadą oraz wyrażenie swojego zdania z uzasadnieniem. Uczniowie będą wybierać bohatera literackiego, który posiada tę cechę. Takie karty mobilizują do pracy z tekstem, rozwijają umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz wyrażania swojego zdania, a także utrwalają nazwy cech charakteru.
Zadania mogą dotyczyć nie tylko obowiązkowych lektur, ale również książek, które uczniowie czytają w wolnym czasie.
Karty można wydrukować, zalaminować i używać wielokrotnie podczas lekcji poświęconej lekturze.
Ja osobiście używam tych kart do:
Odpytywania uczniów na początku każdej lekcji powtórzeniowej.
Zadania na lekcję z przesiadką.
Przypomnienia/powtórzenia lektur w klasie ósmej przed egzaminem.
Pracy z tekstem literackim.
Dzięki kartom uczniowie uporządkują wiedzę, poćwiczą czytanie ze zrozumieniem, przywołają cytaty z lektury, wskażą cechy postaci oraz wyrażą własną opinię o postaci z uzasadnieniem.
Wybrane karty można wykorzystać już na lekcjach od klasy czwartej.
Prezentuję Państwu trzy przykładowe karty, a chętnych zapraszam do kontaktu indywidualnego. Komplet składa się z 50 kart, więc choćby w licznej klasie każdy uczeń może aktywnie przygotować odpowiedź i zaprezentować ją koleżankom i kolegom.
Uczniowie podczas pracy są zaangażowani, a grafiki bardzo im się podobają.
Jeśli moja twórczość, pomysły na zajęcia,
materiały na lekcje przypadły Ci do gustu, korzystasz z nich i zastanawiasz się, w jaki sposób wyrazić wdzięczność albo mnie wesprzeć, zaproś mnie na kawę.
Na portalu społecznościowym Facebook znajdziesz stronę bloga. Link zamieszczam poniżej.
https://www.facebook.com/wszkole/