„Antygona w Nowym Jorku” na maturze rozszerzonej – dlaczego ta lektura wywołała burzę?

babaodpolskiego.pl 1 dzień temu
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

„Antygona w Nowym Jorku” zaskoczeniem na maturze rozszerzonej

Antygona w Nowym Jorku” Janusza Głowackiego to utwór, którego pojawienie się na maturze rozszerzonej z języka polskiego w 2025 roku wywołało niemałe poruszenie. Zgodnie z doniesieniami serwisów informacyjnych, wybór tego dramatu zaskoczył nie tylko uczniów, ale także nauczycieli.

Temat 1.
Każdy tekst słowny sytuuje się w polu innych tekstów, naśladując je, przekształcając.
Na podstawie: Słownik terminów literackich, red. Janusz Sławiński, Wrocław 2002.

Na czym mogą polegać relacje między tekstami i jakie mogą być funkcje tych relacji w danym utworze literackim? Punktem wyjścia do rozważań uczyń powyższy cytat.

W pracy odwołaj się do:

  • Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego
  • innych utworów literackich
  • wybranego kontekstu.
    Matura 2025. Rozszerzony język polski, arkusz CKE

Problem z dostępnością „Antygony w Nowym Jorku”

Wielu maturzystów znalazło się w trudnej sytuacji – nie mieli dostępu do książki, nie omawiali jej w szkole, a tymczasem temat maturalny wymagał konkretnej wiedzy i interpretacyjnego zaplecza. To sytuacja niepokojąca. Nie każdy uczeń ma możliwość kupienia książki za 200 zł lub wypożyczenia jej z biblioteki (o ile ta w ogóle ją posiadała).

Problem nie dotyczy tylko tej jednej książki – chodzi o całościowe myślenie o edukacji. jeżeli w poleceniu do wypracowania pojawia się dramat, którego nie sposób kupić ani przeczytać w legalnym, powszechnym obiegu – to naruszona zostaje zasada równości szans.

Nie neguję wartości literackiej tego dramatu. Wręcz przeciwnie – uważam, iż to utwór przejmujący i ważny, pokazujący losy ludzi bezdomnych, osadzony w wielkomiejskim kontekście, z wyraźnym echem antycznego mitu. Właśnie dlatego ta książka zasługuje na większą obecność w edukacji, nie tylko na egzaminacyjne zaskoczenie.

Intertekstualność – tak. Dostępność – też.

Nie mam wątpliwości, iż wybór tekstu Głowackiego miał uzasadnienie merytoryczne. To znakomity przykład współczesnej reinterpretacji dramatu antycznego, pełen nawiązań do „Antygony” Sofoklesa i problemów społecznych. Ne wolno jednak zapominać, iż analiza lektury na egzaminie wymaga nie tylko kompetencji interpretacyjnych, ale przede wszystkim znajomości tekstu.

Jeśli to czytasz — daj mi znać na swoim ulubionym kanale:

Chcesz zapisać się na korepetycje?

sprawdź, jak pracuję
Idź do oryginalnego materiału