Architekci zmiany – jak trenerzy budują nowy standard wspierania nauczycieli

ore.edu.pl 2 godzin temu

We wrześniu w Sulejówku spotkał się zespół, który przez kolejne miesiące będzie współtworzyć nową jakość doradztwa metodycznego w Polsce. To nie kolejne zwykłe warsztaty czy szkolenie, a początek zmiany systemowej – opartej na relacji, refleksji i indywidualnym potencjale każdego nauczyciela.

Nowy model doradztwa – więcej niż wiedza

W ramach ogólnopolskiego projektu „Opracowanie rozwiązań zapewniających dostęp do wysokiej jakości zindywidualizowanego i spersonalizowanego doradztwa metodycznego”, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji i współfinansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS), powstaje nowa wizja pracy doradcy metodycznego.

To wizja, w której nauczyciel oraz jego rozwój, potrzeby, zasoby i marzenia stają się punktem wyjścia. W której metody wsparcia – coaching, mentoring, tutoring – nie są dodatkiem, ale istotą działania.

Zespół trenerów – architekci zmiany

Za tą zmianą stoi grupa trenerów z całej Polski. To osoby nie tylko z bogatym dorobkiem zawodowym, ale także z głębokim zrozumieniem istoty pracy rozwojowej. To edukatorzy, konsultanci, superwizorzy, coachowie, tutorzy i mentorzy, którzy od lat wspierają szkoły, nauczycieli i liderów oświaty. Ich kompetencje trenerskie są imponujące:

  • projektują procesy rozwojowe i szkoleniowe w sposób strategiczny, uwzględniający potrzeby uczestników i kontekst instytucjonalny;
  • facylitują procesy uczenia się dorosłych, prowadząc szkolenia, warsztaty, procesy mentoringowe i sesje coachingowe;
  • pracują w oparciu o relację i refleksję, tworząc przestrzeń do uczenia się przez doświadczenie i wymianę;
  • posiadają certyfikaty i akredytacje z zakresu coachingu, tutoringu, zarządzania zmianą, pracy z grupą, a także bogate doświadczenie w projektach edukacyjnych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym;
  • modelują postawy, które mają być fundamentem pracy doradczej, takie jak odpowiedzialność, partnerskość, uważność i otwartość na drugiego człowieka.

To zespół, który nie tylko uczy innych, ale sam jest stale w procesie rozwoju i uczenia się. Dzięki temu szkolenia prowadzone w ramach projektu nie są jednostronnym przekazem wiedzy, ale wspólnym procesem odkrywania i budowania kompetencji przyszłości.

Standardy pracy doradcy

Podczas spotkania w Sulejówku trenerzy wspólnie analizowali dokument „Standardy pracy doradcy metodycznego”, który definiuje nowy profil zawodowy doradcy. Już nie jako eksperta od treści, ale facylitatora zmiany, towarzysza w procesie rozwoju, przewodnika po ścieżkach edukacyjnych wyzwań.

Standardy te powstały na podstawie ogólnopolskiego badania potrzeb, które jasno pokazało, iż system wymaga głębokiej zmiany – od wiedzy do relacji, od jednolitości do indywidualizacji.

Co się teraz dzieje?

Zespół trenerski rozpoczął pracę nad wdrożeniem ogólnopolskiego programu szkoleniowego dla:

  • doradców metodycznych,
  • nauczycieli konsultantów z publicznych placówek doskonalenia nauczycieli.

Szkolenia te są bezpłatne, w pełni finansowane ze środków FERS. Ich celem nie jest tylko przekazanie wiedzy, ale uruchomienie zmiany w sposobie pracy z nauczycielami w całej Polsce, z wykorzystaniem metod mentoringu, tutoringu i coachingu.

Dlaczego to ważne?

Bo przyszłość polskiej szkoły zaczyna się nie od kolejnych dokumentów, ale od jakości relacji i sposobu, w jaki wspieramy tych, którzy są najbliżej uczniów – nauczycieli.

Bo doradztwo metodyczne nie musi być kontrolą ani administracją. Może być inspiracją, refleksją i siłą rozwoju.

Bo kiedy spotyka się grupa profesjonalistów, którzy naprawdę wierzą w sens edukacji, to nie powstaje tylko projekt, ale także ruch zmiany.

Zapraszamy do wspólnej edukacyjnej przygody i uczestnictwa w szkoleniach!

Elektroniczny formularz rejestracji

#FunduszeUE

Idź do oryginalnego materiału