We wrześniu w Sulejówku spotkał się zespół, który przez kolejne miesiące będzie współtworzyć nową jakość doradztwa metodycznego w Polsce. To nie kolejne zwykłe warsztaty czy szkolenie, a początek zmiany systemowej – opartej na relacji, refleksji i indywidualnym potencjale każdego nauczyciela.
Nowy model doradztwa – więcej niż wiedza
W ramach ogólnopolskiego projektu „Opracowanie rozwiązań zapewniających dostęp do wysokiej jakości zindywidualizowanego i spersonalizowanego doradztwa metodycznego”, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji i współfinansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS), powstaje nowa wizja pracy doradcy metodycznego.
To wizja, w której nauczyciel oraz jego rozwój, potrzeby, zasoby i marzenia stają się punktem wyjścia. W której metody wsparcia – coaching, mentoring, tutoring – nie są dodatkiem, ale istotą działania.
Zespół trenerów – architekci zmiany
Za tą zmianą stoi grupa trenerów z całej Polski. To osoby nie tylko z bogatym dorobkiem zawodowym, ale także z głębokim zrozumieniem istoty pracy rozwojowej. To edukatorzy, konsultanci, superwizorzy, coachowie, tutorzy i mentorzy, którzy od lat wspierają szkoły, nauczycieli i liderów oświaty. Ich kompetencje trenerskie są imponujące:
- projektują procesy rozwojowe i szkoleniowe w sposób strategiczny, uwzględniający potrzeby uczestników i kontekst instytucjonalny;
- facylitują procesy uczenia się dorosłych, prowadząc szkolenia, warsztaty, procesy mentoringowe i sesje coachingowe;
- pracują w oparciu o relację i refleksję, tworząc przestrzeń do uczenia się przez doświadczenie i wymianę;
- posiadają certyfikaty i akredytacje z zakresu coachingu, tutoringu, zarządzania zmianą, pracy z grupą, a także bogate doświadczenie w projektach edukacyjnych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym;
- modelują postawy, które mają być fundamentem pracy doradczej, takie jak odpowiedzialność, partnerskość, uważność i otwartość na drugiego człowieka.
To zespół, który nie tylko uczy innych, ale sam jest stale w procesie rozwoju i uczenia się. Dzięki temu szkolenia prowadzone w ramach projektu nie są jednostronnym przekazem wiedzy, ale wspólnym procesem odkrywania i budowania kompetencji przyszłości.
Standardy pracy doradcy
Podczas spotkania w Sulejówku trenerzy wspólnie analizowali dokument „Standardy pracy doradcy metodycznego”, który definiuje nowy profil zawodowy doradcy. Już nie jako eksperta od treści, ale facylitatora zmiany, towarzysza w procesie rozwoju, przewodnika po ścieżkach edukacyjnych wyzwań.
Standardy te powstały na podstawie ogólnopolskiego badania potrzeb, które jasno pokazało, iż system wymaga głębokiej zmiany – od wiedzy do relacji, od jednolitości do indywidualizacji.
Co się teraz dzieje?
Zespół trenerski rozpoczął pracę nad wdrożeniem ogólnopolskiego programu szkoleniowego dla:
- doradców metodycznych,
- nauczycieli konsultantów z publicznych placówek doskonalenia nauczycieli.
Szkolenia te są bezpłatne, w pełni finansowane ze środków FERS. Ich celem nie jest tylko przekazanie wiedzy, ale uruchomienie zmiany w sposobie pracy z nauczycielami w całej Polsce, z wykorzystaniem metod mentoringu, tutoringu i coachingu.
Dlaczego to ważne?
Bo przyszłość polskiej szkoły zaczyna się nie od kolejnych dokumentów, ale od jakości relacji i sposobu, w jaki wspieramy tych, którzy są najbliżej uczniów – nauczycieli.
Bo doradztwo metodyczne nie musi być kontrolą ani administracją. Może być inspiracją, refleksją i siłą rozwoju.
Bo kiedy spotyka się grupa profesjonalistów, którzy naprawdę wierzą w sens edukacji, to nie powstaje tylko projekt, ale także ruch zmiany.
Zapraszamy do wspólnej edukacyjnej przygody i uczestnictwa w szkoleniach!
Elektroniczny formularz rejestracji
#FunduszeUE

