Badaczki z UW nagrodzone grantami MINIATURA

uw.edu.pl 3 godzin temu
Dr Agnieszka Marzęda z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW oraz dr Olga Wysłowska z Wydziału Pedagogicznego UW otrzymały granty w ramach czwartej listy rankingowej konkursu Narodowego Centrum Nauki MINIATURA 9. Naukowczynie prowadzą badania dotyczące self-publishingu w erze sztucznej inteligencji i edukacji wczesnodziecięcej.

W konkursie MINIATURA Narodowego Centrum Nauki mogą być zgłaszane wnioski na realizację działania naukowego w formie badań wstępnych, kwerendy lub wyjazdu o charakterze naukowym.

Na czwartej liście rankingowej konkursu MINIATURA 9 uwzględniono projekty badaczek z Uniwersytetu Warszawskiego: dr Agnieszki Marzędy z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW oraz dr Olgi Wysłowskiej z Wydziału Pedagogicznego UW. Dr Marzęda zrealizuje badania wstępne w projekcie Self-publishing w erze sztucznej inteligencji: nowe modele autorstwa, jakości i legitymizacji treści. Dr Wysłowska wyjedzie w ramach grantu na staż naukowy do Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioural Research in Education działajacym przy Uniwersytecie Stavanger w Norwegii.

Self-publishing a sztuczna inteligencja

Projekt dr Agnieszki Marzędy koncentruje się na analizie zmian zachodzących w praktykach publikacyjnych autorów działających poza obiegiem wydawnictw tradycyjnych – ze szczególnym uwzględnieniem roli, jaką odgrywają narzędzia sztucznej inteligencji (AI) w tworzeniu, redakcji i dystrybucji treści. Celem badania jest rozpoznanie nowych modeli autorstwa, definiowania jakości oraz legitymizacji publikacji self-publishingowych w kontekście cyfrowej autonomii twórców i braku instytucjonalnego zaplecza redakcyjnego.

W ramach projektu planowana jest analiza porównawcza publikacji wydanych w modelu self-publishingu z użyciem lub bez użycia narzędzi AI, jak również badanie postrzegania tych publikacji przez użytkowników (czytelników i instytucje – np. biblioteki). Efektem będzie opracowanie typologii współczesnych modeli autorstwa i mechanizmów legitymizacji treści w środowisku zdeinstytucjonalizowanym.

Edukacja wczesnodziecięca

Instytucją, w której dr Olga Wysłowska będzie realizowała staż, jest Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education przy University of Stavanger, które jest zarówno ośrodkiem badawczym, jak i Krajowym Centrum Edukacji wspierającym norweskie władze oświatowe w pracy nad wdrażaniem polityki edukacyjnej w instytucjach edukacji wczesnodziecięcej i szkołach.

Celem planowanego stażu naukowego jest poszerzenie wiedzy na temat planowania oraz realizacji badań sektora edukacji wczesnodziecięcej, przede wszystkim w zakresie monitorowania realizacji założeń formalnych działania sektora oraz badania efektywności różnych rozwiązań strukturalnych względem jakości doświadczeń dzieci. Po zakończeniu stażu dr Wysłowska planuje przeanalizować proces implementacji najnowszych rozwiązań legislacyjnych sektora edukacji wczesnodziecięcej w Polsce, przede wszystkim w kontekście opieki nad dziećmi do lat trzech.

Idź do oryginalnego materiału