Pierwsze zadania na kolejność wykonywania działań pojawiają się już w trzeciej klasie szkoły podstawowej. Na niezbyt skomplikowanych działaniach uczniowie trenują podstawowe zasady arytmetyki. W kolejnych klasach nauczyciele stawiają przed nimi coraz większe wyzwania. Ty masz tę edukację za sobą, ale czy poradzisz sobie z poniższym działaniem?
98÷7(6+1)=?
Test na kolejność wykonywania działań
Choć wygląda na banalnie proste i większość dzieciaków ze szkoły podstawowej bez problemu sobie z nim poradzi, to dla dorosłych stanowi ono nie lada wyzwanie.
Przypomnijmy, działania wykonujemy w następującej kolejności:
najpierw wykonujemy działania w nawiasach,
następnie mnożenie lub dzielenie,
na końcu dodawanie lub odejmowanie.
Mimo to internauci przez cały czas spierają się o prawidłowy wynik. A twoim zdaniem dobra odpowiedź to 98 czy 2?
Kanał PreMath postanowił rozsądzić ten spór i rozpisał dwa najczęstsze sposoby obliczenia tego działania. Nie ma wątpliwości, iż najpierw należy zsumować to, co jest w nawiasie, jednak co potem?
W filmiku PreMath możemy znaleźć dwa obliczenia:
98÷7(6+1)=?
14×7=98
lub
98÷7(6+1)=?
98÷49=2
Kto ma rację?
Autorzy nagrania twierdzą, iż prawidłowa odpowiedź to 98, ale nie wszyscy się z tym zgadzają. Problem może tkwić w samym zapisie. Wiele osób się spiera, iż znak dzielenia można zastąpić kreską ułamkową, co ma potwierdzać, iż to 2 jest prawidłową odpowiedzią.
Inni tłumaczą, iż brak znaku przed nawiasem oznacza, iż wyrażenie w nawiasie najpierw mnożymy przez liczbę znajdującą się bezpośrednio przed nawiasem (w tym przypadku to 7, a nie wynik dzielenia, czyli 14).
Ma to sens, tylko iż w szkole podstawowej uczy się tego, iż najpierw zajmujemy się nawiasem, brak znaku przed nawiasem oznacza mnożenie, a mnożenie i dzielenie występujące obok siebie wykonujemy od lewej do prawej.