Banalne zadanie z matematyki? Internauci spierają się o jedną zasadę

mamadu.pl 6 miesięcy temu
Zdjęcie: Internauci spierają się o prawidłowy wynik. mat. własne


W sieci krążą różne działania matematyczne. Najwięcej emocji wzbudzają jednak te, które z pozoru są banalnie proste. Jak to możliwe, iż internauci spierają się o ich wynik? Każdy ma swoje argumenty. A twoim zdaniem, która odpowiedź jest prawidłowa w tym przykładzie?


Pierwsze zadania na kolejność wykonywania działań pojawiają się już w trzeciej klasie szkoły podstawowej. Na niezbyt skomplikowanych działaniach uczniowie trenują podstawowe zasady arytmetyki. W kolejnych klasach nauczyciele stawiają przed nimi coraz większe wyzwania. Ty masz tę edukację za sobą, ale czy poradzisz sobie z poniższym działaniem?

98÷7(6+1)=?


Test na kolejność wykonywania działań


Choć wygląda na banalnie proste i większość dzieciaków ze szkoły podstawowej bez problemu sobie z nim poradzi, to dla dorosłych stanowi ono nie lada wyzwanie.

Przypomnijmy, działania wykonujemy w następującej kolejności:


najpierw wykonujemy działania w nawiasach,

następnie mnożenie lub dzielenie,

na końcu dodawanie lub odejmowanie.


Mimo to internauci przez cały czas spierają się o prawidłowy wynik. A twoim zdaniem dobra odpowiedź to 98 czy 2?

Kanał PreMath postanowił rozsądzić ten spór i rozpisał dwa najczęstsze sposoby obliczenia tego działania. Nie ma wątpliwości, iż najpierw należy zsumować to, co jest w nawiasie, jednak co potem?

W filmiku PreMath możemy znaleźć dwa obliczenia:


98÷7(6+1)=?


14×7=98


lub


98÷7(6+1)=?


98÷49=2


Kto ma rację?


Autorzy nagrania twierdzą, iż prawidłowa odpowiedź to 98, ale nie wszyscy się z tym zgadzają. Problem może tkwić w samym zapisie. Wiele osób się spiera, iż znak dzielenia można zastąpić kreską ułamkową, co ma potwierdzać, iż to 2 jest prawidłową odpowiedzią.

Inni tłumaczą, iż brak znaku przed nawiasem oznacza, iż wyrażenie w nawiasie najpierw mnożymy przez liczbę znajdującą się bezpośrednio przed nawiasem (w tym przypadku to 7, a nie wynik dzielenia, czyli 14).

Ma to sens, tylko iż w szkole podstawowej uczy się tego, iż najpierw zajmujemy się nawiasem, brak znaku przed nawiasem oznacza mnożenie, a mnożenie i dzielenie występujące obok siebie wykonujemy od lewej do prawej.

A ty, jak byś policzył?


Idź do oryginalnego materiału