Studenci pielęgniarstwa II roku (II stopień) na zajęciach z „Wielokulturowości w medycynie” grają w gry planszowe. Co więcej, robią to na oceny i zaliczenie!
Granie w planszówki w ramach zaliczenia przedmiotu to pomysł dra Andrzeja Guzowskiego, adiunkta w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej UMB.
Zadanie brzmiało: przygotuj grę „7 uczuć”, czyli opowieść o pacjencie „niechcianym” w systemie ochrony zdrowia, i o tym jak może się czuć na każdym etapie swojego kontaktu z systemem lecznictwa.
Wbrew pozorom przygotowanie takiej gry jest dużo trudniejsze, niż typowe nauczenie się teorii na pamięć – tłumaczy dr Guzowski. Potrzebna jest ogromna wiedza z danego zagadnienia, umiejętność jej zastosowania w praktyce i kreatywność, by ją wykorzystać do stworzenia gry. To się później przyda w codziennej pracy, kiedy ta kreatywność podczas spotkań z pacjentem, jest czasami wręcz niezbędna.
„Wielokulturowość w medycynie” to przedmiot traktujący o wszelkich „innościach”.
Wiemy, jak się zachować, kiedy pacjent jest z naszego kręgu kulturowego, a np. tylko mówi w innym języku – prosimy o pomoc tłumacza.
Dużo trudniej opiekować się osobami spoza znanych nam obszarów np. muzułmanami, hindusami czy buddystami.
Są kultury, które nie pozwalają, by kobieta rozmawiała z mężczyzną, nie mówiąc już o tym, by ich badała. W kategorii „inny” mieszczą się też osoby niepełnosprawne lub chorzy w stanach terminalnych, z którymi też wielu medyków nie potrafi rozmawiać.
To samo dotyczy pacjentów w trakcie korekty płci. Bo jak się zwracać do osoby, która wygląda jak mężczyzna, a w dokumentach jest kobietą? Na jakiej sali chorych ją położyć, z paniami czy panami? Jak reagować na protesty „normalnych” pacjentów?
Dr Andrzej Guzowski: Pacjent „inny” często narażony jest na upokorzenia i jest traktowany właśnie tak: idź stąd, nie chcemy cię u nas. Cały zamysł stworzenia gry polega na uchwyceniu tego, co może taka osoba czuć, ale też tego, co czuje osoba przyjmująca takiego pacjenta. Chodzi też o to, by finalnie zadać sobie pytanie, o czym to świadczy?
Dr Andrzej Guzowski zajmuje się w UMB socjologiczną stroną medycyny.
Jest współautorem serii podręczników „Pacjent inny kulturowo”, a ostatnio „Transpomocnika”, czyli pierwszego w Polsce poradnika na temat wzajemnej komunikacji pomiędzy medykami a osobami w trakcie korekty płci.