Od razu, gdy znajome dzieci rozgrywały grę "Blokada 1.",
wiedziałam, iż coś w niej zmodyfikuję, coś "ulepszę"
i zaproponuję im kolejną wersję :-)
Dlatego też przy opisywaniu na blogu pierwotnej wersji "Blokady",
od razu dopisałam tę jedynkę :-)
Minęło trochę czasu, pomyślałam, pogadałam z mężem
i stworzyliśmy grę "Blokada 2." :-)
Tam dam! :-)
Gra przeznaczona jest dla 2 dzieci
w wieku 8-10 lat.
Do gry potrzebne będą:
kratkowana plansza 15 x 15,
tabelka do zapisywania wyników,
12 specjalnych kart z liczbami
i dwie różne kredki.
Pustą planszę kładziemy między graczami,
a tuż obok karty i tabelę do zapisywania.
Każdy gracz wybiera kolor kredki.
Na kartach są liczby: 4, 6, 8, 9, 10, 12, 15, 16, 18, 20, 24, 36
(liczby 9, 10, 15 bez powtórzeń, a pozostałe powtórzone raz lub 2 razy).
Wszystkie karty trzeba potasować i położyć w zakrytym stosie.
Gracze wykonują ruchy na zmianę.
W swoim ruchu gracz losuje kartę z liczbą
i rysuje / koloruje na planszy prostokąt o polu wyznaczonym przez tę liczbę.
Przykład 1.:
gracz wylosował liczbę 12,
może narysować prostokąt o wymiarach 1 x 12 lub 2 x 6 lub 3 x 4.
Przykład 2.:
gracz wylosował liczbę 18,
może narysować prostokąt o wymiarach 2 x 9 lub 3 x 6,
ale nie może narysować prostokąta 1 x 18 (taki nie zmieści się na planszy).
Prostokąty można rysować w dowolnym miejscu na planszy,
ale muszą się zmieścić w całości i nie mogą na siebie „nachodzić”.
Jeśli któryś gracz nie może narysować prostokąta na planszy, to traci kolejkę.
Gra się kończy, gdy żaden z graczy nie może narysować prostokąta
lub gdy skończą się karty z zakrytego stosu.
Wylosowaną kartę po ruchu gracz odrzuca z gry
.
W grze "Blokada 1." gracze zdobywali punkty
za sumę pól wszystkich swoich prostokątów
(za kwadratowe kratki wewnątrz każdego prostokąta),
np. prostokąt 3 x 4 dawał 12 punktów.
W grze "Blokada 2." gracze zdobywają punkty
tylko za pola swoich prostokątów tworzących największy obszar
A obszar tworzą prostokąty, które stykają się bokiem jednej kratki planszy.
Nie tworzą obszaru prostokąty stykające się wyłącznie wierzchołkami.
Wylosowane liczby i wybrane wymiary prostokątów
gracze zapisują w tabeli.
Znajome dzieci mocno zaangażowały się w tę grę.
Przeliczały, mnożyły / dzieliły, kombinowały,
kolorowały, blokowały i świetnie się bawiły :-)
Polecam :-)
Poniżej przedstawiam (i też polecam)
dłuższy i bardziej strategiczny wariant gry.Wszystko dzieje się, jak powyżej, z następującymi zmianami:
Każdy z graczy na początku rozgrywki
losuje (i trzyma w ręce) 2 karty
i do swego ruchu wybiera jedną z nich.
Po narysowaniu swojego prostokąta na planszy
dobiera z zakrytego stosu jedną kartę.
Jeśli gracz nie może narysować prostokąta na planszy,
to traci kolejkę, ale może wymienić (losowo) 1kartę z ręki.
Zagracie? :-)
Dajcie znać, jak Wam się podoba ta wersja gry :-)
.
.