CHCĘ DZIAŁAĆ! O tym co możemy zrobić dla miasta

lopiastow.pl 3 tygodni temu

Klasy 1a i 2c, w ramach realizacji projektu „HERstorie i HIStorie – aktywne uczestnictwo uczniów w życiu społecznym i obywatelskim poprzez rozwijanie postaw prospołecznych” uczestniczyły w warsztatach CHCĘ DZIAŁAĆ! O tym co możemy zrobić dla miasta

Podczas warsztatów zastanawialiśmy się, jak realnie możemy wpływać na przestrzeń wokół nas – zarówno w mieście, jak i w naszej szkole. Rozmawialiśmy o tym, jak dbać o wspólne otoczenie, jakie mamy możliwości działania i w jaki sposób możemy inicjować pozytywne zmiany.
Dowiedzieliśmy się, na co pozwala prawo, a czego robić nie wolno, poznając m.in. dokumenty planistyczne, zasady konsultacji społecznych, budżet obywatelski czy zjawisko zwane partyzantką ogrodniczą. Brzmi poważnie? A jednak było bardzo praktycznie i twórczo!
Warsztat przyjął formę symulacji miejskiej debaty publicznej. Każda grupa uczennic i uczniów wcieliła się w rolę innej grupy interesariuszy – przedstawicieli uczniów, nauczycieli, sportowców czy członków klubu naukowego. Każda z tych grup reprezentowała określone poglądy i pomysły na zmiany w swojej szkole lub w wybranym miejscu w mieście.
W pierwszej fazie projektowaliśmy nowe elementy przestrzeni szkolnej i jej otoczenia, starając się połączyć funkcjonalność z estetyką. W drugiej części przyszedł czas na debatę i przekonywanie innych grup do naszych pomysłów. Było sporo emocji, argumentów, śmiechu i kreatywności!
Dzięki warsztatom zrozumieliśmy, iż każdy z nas może mieć realny wpływ na przestrzeń publiczną — wystarczy wiedzieć, jak działać mądrze, wspólnie i odpowiedzialnie.

CHCĘ DZIAŁAĆ! O tym co możemy zrobić dla miasta

Każda i każdy z nas ma prawo do miasta i posiada możliwości, by wpływać na jego kształtowanie. Podczas spotkania porozmawiamy o tym, co faktycznie możemy zrobić, by zadbać o przestrzeń, jakimi metodami możemy ją przekształcać, na jakie działanie pozwala nam prawo, a czego robić nie wolno. Warsztat będzie symulacją miejskiej debaty publicznej. Uczennice i uczniowie wcielą się w grupy interesariuszy miejskich reprezentujących określone poglądy na zagadnienie nowego zagospodarowania swojej szkoły – w fazie pierwszej stworzą projekt zmian, a w fazie drugiej spróbują przekonać inne grupy do swoich poglądów.
słowa klucze: debata miejska, partycypacja publiczna w planowaniu miasta, budżet partycypacyjny, dialog w planowaniu przestrzennym, konsultacje społeczne

więcej o działaniach projektowych

Idź do oryginalnego materiału