Dziś – w Dzień Mamy – rusza ogólnopolska kampania społeczno–edukacyjna CIAŁOZMIENNA, której nasza Akademia Porodu jest patronem medialnym.
NIE ODKŁADAJ SWOJEGO CIAŁA NA PÓŹNIEJ!
Zmiany w ciele kobiety po ciąży i porodzie to temat, o którym wciąż mówi się za mało. Choć doświadcza ich niemal każda mama – są pomijane, bagatelizowane lub spychane do sfery tabu. Kampania Ciałozmienna powstała, by to zmienić. 26 maja w Dzień Matki na wielkoformatowych ekranach w Warszawie ruszy emisja kampanijnego spotu z ciałozmiennymi kobietami w głównych rolach
SPOT O CIAŁOZMIENNOŚCI NA DZIEŃ MATKI
Ciało po ciąży może być inne, ale nie mniej wartościowe. To przesłanie, z którym twórcy kampanii chcą dotrzeć do kobiet w całej Polsce, oferując im edukację, wsparcie i bezpieczną przestrzeń do rozmowy. W ramach kampanii działa już strona internetowa www.cialozmienna.pl, na której kobiety znajdą rzetelne porady ekspertów, treści wideo oraz materiały edukacyjne. Projekt wspierają położne, fizjoterapeutki, dietetyczki i psycholożki.
– Zrobiłyśmy tę kampanię, bo czułyśmy, iż kobiety po porodzie zostają z tym wszystkim same. Z pytaniami, wstydem, dyskomfortem, brakiem informacji. Ciałozmienna to nie tylko kampania; to głos od kobiet, do kobiet, który mówi im: „Nie jesteś z tym sama. Zmiana ciała to nie powód do wstydu – mówi Monika Majcher, pomysłodawczyni i organizatorka kampanii.
Szczególne miejsce w kampanii zajmują położne, które – jak podkreśla pomysłodawczyni – są często pierwszym i najważniejszym źródłem wsparcia dla kobiet.
– Położna to nie tylko opiekunka w trakcie porodu. To towarzyszka na całe kobiece życie, od dojrzewania po menopauzę. W kampanii Ciałozmienna pokazujemy, jaką siłę ma codzienne, zwyczajne towarzyszenie kobiecie – mówi Małgorzata Buba, położna i ekspertka kampanii.
CIAŁO PO PORODZIE. CO MÓWIĄ KOBIETY?
– Kobiety słyszą: wróć do formy. Ale nikt nie mówi, jak to zrobić. Ciało po porodzie nie wraca, tylko się zmienia – i trzeba dać mu na to miejsce, uwagę i czas. Ta kampania daje to wszystko – dodaje Małgorzata Drężek-Skrzeszewska, położna, edukatorka i specjalistka z ponad 20-letnim doświadczeniem.
Na potrzeby kampanii przeprowadzono badanie (pro bono, przez firmę badawczą Opinia24) wśród 500 kobiet w wieku 18+ będących mamami dzieci do 5. roku życia. Wyniki mówią, że:
- 97% kobiet zauważa u siebie zmiany fizyczne lub emocjonalne po porodzie;
- 54% nigdy z nikim nie rozmawiało o zmianach w ciele po porodzie;
- 78% czuło wstyd, żal lub frustrację z powodu wyglądu swojego ciała;
- 31% kobiet nie akceptuje w tej chwili swojego ciała;
– Te dane są poruszające, ale niestety nie zaskakujące. Od lat pracuję z kobietami po porodzie i widzę, jak bardzo brakuje im przestrzeni, by powiedzieć: „Nie czuję się dobrze. Nie wiem, czy to normalne. Nie wiem, gdzie szukać pomocy – mówi Małgorzata Buba, położna i ekspertka kampanii.

START KAMPANII, 26 MAJA W DZIEŃ MATKI
Kampania Ciałozmienna wystartowała od śniadania prasowego, a oficjalny start kampanii to 26 maja, Dzień Matki. Od tego dnia przez cztery dni w Warszawie na ekranach Screen Network będzie wyświetlany spot kampanii.
W ramach działań powstaną również podcasty edukacyjne i prowadzone będą działania w mediach społecznościowych, w tym działania edukacyjne z influencerami i instytucjami, które zaangażowały się w kampanię.
EDUKACJA NA LATA: KAŻDA EDYCJA KAMPANII Z INNYM TEMATEM PRZEWODNIM
Ciałozmienna pomyślana jest jako projekt długofalowy. Każda kolejna edycja kampanii – począwszy od drugiej – będzie skupiać się na konkretnym zagadnieniu związanym z ciałem po ciąży. Planowane tematy to m.in.: nadwaga i metabolizm, seksualność i libido po porodzie, problem nietrzymania moczu, skóra i rozstępy oraz blizny (po cesarce i nacięciu), dieta i odżywianie, aktywność fizyczna i powrót do formy czy profilaktyka onkologiczna.
Projekt można śledzić na stronie www.cialozmienna.pl i w mediach społecznościowych FB/IG/YT/TT/LNKD pod @cialozmienna i hasztagiem #Ciałozmienna
PARTNERZY I PRZYJACIELE KAMPANII
Kampania otrzymała patronat honorowy Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, oraz Fundacji Instytutu Matki i Dziecka, Fundacji Legii, Polskiego Centrum Edukacji, Fundacji Kobiety Bez Diety, Stowarzyszenia Wygrywamy, Maria Prokop Yoga. Partnerem wspierającym został Herbapol.
Przyjaciele kampanii to Screen Network, We3, On The Rocks, Heima Studio, Pola Projektowe, Cerasus, Pin Up Studio, Małgorzata Buba- położna, Teatr 6 piętro.
Partnerzy medialni Magazyn Pielęgniarki i Położne, MeOnet, Majakmama24.pl, Puls Medycyny, Dobra Mama, Akademia Porodu











