Czy potrafisz rozszyfrować co kryje się za zachowaniem twojego dziecka? Płacz, złość, a choćby próba bycia „perfekcyjnym” zwykle oznaczają, iż ma ono jakiś problem, którego być może samo nie umie nazwać. Poniżej znajdziesz kilka najczęstszych dziecięcych reakcji wraz z możliwą interpretacją.
Wrażliwość
Co widzisz
- płacz z powodu błahostek
- płacz, gdy wychodzisz
- dziecko nie może oglądać „smutnych” filmów
- dziecko nie lubi być samo
Co się naprawdę dzieje
- brak umiejętności samoregulacji emocji
- lęk przed „nowym”, potrzeba systematycznego wprowadzania nowych sytuacji, łagodnego zaznajamiania się z nimi
- wewnętrzny, trudny do zwerbalizowania lęk
Złość
Co widzisz
- częste krzyki
- rzucanie, niszczenie rzeczy
- skrzyżowane ramiona, pozycja obronna
- mówienie „nienawidzę cię, odejdź”
Co się naprawdę dzieje
- dziecko nie umie rozpoznać emocji
- nie posiada odpowiednich umiejętności, strategii radzenia sobie z problemami
- boi się nieznanych uczuć
- próbuje pomocy przy nauce strategii uspokajania się
Perfekcjonizm
Co widzisz
- dziecko denerwuje się jeżeli miałoby złamać zasady
- nie umie poradzić sobie z tym, iż czegoś nie zrozumiało
- nigdy nie chce opuścić ani jednego dnia w szkole
- przeraża je myśl, iż może źle odpowiedzieć
- ma problem z konstruktywną krytyką
Co się naprawdę dzieje
- dziecko nie radzi sobie z negatywnymi wzorcami myśleniowymi
- dziecko potrzebuje pomocy, by prawidłowo łączyć myśli i działania
- dziecko ma problemy z wyrażaniem swoich lęków
- dziecko rozwija się najlepiej, gdy robi wszystko tak, jak trzeba
Nieśmiałość
Co widzisz
- dziecko chowa się za twoimi nogami
- boi się nieznajomych
- boi się zmian
- nie lubi odwiedzać nowych miejsc
- woli zabawę z tymi, których zna
Co się naprawdę dzieje
- dziecko nie jest w stanie zwerbalizować „dużych” lęków i obaw
- jest ostrożne i chce w pełni zrozumieć sytuację
- potrzebuje pomocy przy planowaniu „nowych przedsięwzięć”
Nadaktywność
Co widzisz
- dziecko staje się bardzo aktywne fizycznie i emocjonalnie, gdy mają przyjść goście
- mówi przy nich „niewłaściwe” rzeczy (np przeklina)
- żartuje w nieodpowiednim momencie
- skacze po meblach
- „przeszkadza” w rozmowie, bawi się w niewłaściwy sposób
Co się naprawdę dzieje
- dziecko nie potrafi zapanować nad swoją energią
- potrzebuje pomocy przy regulowaniu swoich emocji
- brak mu odpowiednich strategii uspokajania się, gdy na coś niecierpliwie czeka
Pamiętaj, zamiast karać dziecko za to, co widzisz, postaraj się zawsze zrozumieć, co jest podstawą jego zachowania.
Na podstawie: The Gottman Institute