
Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchamia jeden z największych projektów technologicznych w polskiej edukacji. Polskie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe już niedługo przejdą technologiczny krok milowy. Dzięki staraniom szkoły powiatowe również uzyskały w tym rozdaniu potężne wsparcie. Zostaną wyposażone w 15 nowoczesnych pracowni sztucznej inteligencji (AI) i 11 pracowni STEM (nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria i matematyka), natomiast 14 szkół zostanie wyposażonych w zestawy do zdalnego nauczania, umożliwiające efektywną edukację także poza murami szkoły.
Technologia jutra w powiatowych szkołach
Realizacja tego projektu to krok w stronę nowoczesnej, elastycznej i innowacyjnej edukacji. Wdrożenie pracowni AI i STEM pozwoli uczniom na naukę programowania, podstaw robotyki, modelowania 3D czy analizowania danych. To kompetencje przyszłości, które będą niezbędne na rynku pracy.
– To nie tylko inwestycja w sprzęt, ale przede wszystkim w kompetencje uczniów i nauczycieli – podkreśla Katarzyna Zięba Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Starostwa powiatowego w Bolesławcu, która z satysfakcją informuje, iż powiatowe szkoły otrzymały bardzo duże wsparcie. Beneficjentami projektu są nasze licea, technika, szkoły branżowe, Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Specjalnych w Bolesławcu oraz Powiatowy Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Iwinach.
Technologiczna rewolucja
Nowatorski model nauczania STEM opiera się na łączeniu nauki, technologii, inżynierii i matematyki. Jest to nauczanie przez doświadczenie, które doskonale sprawdziło się m.in. w USA czy Wielkiej Brytanii, a teraz nasze szkoły będą czerpać z dobrych doświadczeń.
Pracownie STEM powstaną w:
I Liceum Ogólnokształcącym – 1 pracownia,
II Liceum Ogólnokształcącym– 1 pracownia,
Zespole Szkół Elektronicznych– 1 pracownia,
Zespole Szkół Budowlanych– 2 pracownie,
Zespole Szkół Mechanicznych– 2 pracownie,
Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych– 1 pracownia,
Zespole Szkół Handlowych i Usługowych– 2 pracownie
Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych – 1 pracownia.
Natomiast pracownie AI będą wyposażane w narzędzia umożliwiające uczniom praktyczne poznanie podstaw sztucznej inteligencji i jej zastosowań. Oto przewidywane elementy takiego wyposażenia: nowoczesne komputery/laptopy z odpowiednią mocą obliczeniową, karty graficzne, monitory interaktywne, tablice multimedialne do prezentowania edukacyjnych treści, zestawy do pracy grupowej sprzyjające współpracy, odpowiednie oprogramowanie oraz moduły i materiały do nauki etyki AI.
Pracownie ze wsparciem sztucznej inteligencji (AI) powstaną w:
I Liceum Ogólnokształcącym – 1 pracownia,
II Liceum Ogólnokształcącym– 1 pracownia,
Zespole Szkół Elektronicznych– 2 pracownie,
Zespole Szkół Budowlanych– 2 pracownie,
Zespole Szkół Mechanicznych– 2 pracownie,
Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych– 2 pracownie,
Zespole Szkół Handlowych i Usługowych– 2 pracownie,
Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych – 2 pracownie,
Powiatowym Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Iwinach– 1 pracownia.
Zestawy do nauki zdalnej, która stała się już niezbędną alternatywą dla tradycyjnych lekcji i wykładów znajdą się w :
I Liceum Ogólnokształcącym – 8 zestawów,
II Liceum Ogólnokształcącym– 16 zestawów,
Zespole Szkół Elektronicznych– 9 zestawów,
Zespole Szkół Budowlanych–16 zestawów,
Zespole Szkół Mechanicznych– 35 zestawów,
Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych– 26 zestawów,
Zespole Szkół Handlowych i Usługowych– 36 zestawów
Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych – 9 zestawów.
Powiatowym Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Iwinach– 1 zestaw.
Nauka zdalna – to już norma
Pandemia COVID-19 pokazała, jak najważniejsze jest posiadanie sprawnej infrastruktury do nauki zdalnej. Ministerstwo postanowiło wykorzystać te doświadczenia i na stałe wprowadzić do szkół narzędzia, które umożliwią elastyczne prowadzenie zajęć – zarówno stacjonarnie, jak i online. Zestawy ZNZ mają zawierać m.in. laptopy, kamery, mikrofony i dostęp do systemu edukacyjnego.
Nadzieje i wyzwania
Chociaż sprzęt to podstawa to bez wątpienia najważniejsze będzie także odpowiednie przygotowanie nauczycieli oraz dostosowanie podstawy programowej do nowych technologii. Bez tego choćby najlepiej wyposażone pracownie mogą nie przynieść oczekiwanych efektów. Ale z pewnością jest to jedno z najbardziej ambitnych przedsięwzięć polskiego systemu edukacji.