Godność osoby ludzkiej, wolność człowieka i jego szczęście czy wzorce osobowe – to tylko część z tematów, jakie poruszono podczas sympozjum „Człowiek podmiotem pedagogiki społecznej”, jakie odbyło się 13 grudnia br. w gmachu rektoratu Akademii Zamojskiej.
Celem pedagogiki społecznej jest ukształtowanie osoby w taki sposób, aby była ona zdolna do życia w społeczeństwie, a więc nawiązywania prawidłowych więzi społecznych oraz zaspokajania własnych potrzeb bez popadania w konflikt z wartościami akceptowanymi przez społeczeństwo. Papież Jan Paweł II miał znaczący wpływ na rozwój pedagogiki społecznej, szczególnie poprzez swoje nauczanie i działalność jako duchowy przywódca Kościoła katolickiego oraz jako człowiek zaangażowany w działalność społeczną i naukową. Jego koncepcję wychowania określa się mianem personalistycznej. Według niej osoba ludzka obdarzona jest szczególną godnością. Szerzej poszczególne aspekty myśli pedagogiki społecznej Jana Pawła II przedstawili badacze z różnych ośrodków akademickich.
Uroczystego otwarcia konferencji dokonał prorektor ds. nauki i rozwoju dr hab. Ryszard Skrzyniarz, prof. AZ. W wydarzeniu udział wzięli m.in. starosta zamojski Stanisław Grześko, wiceprezydent Zamościa Marta Pfeifer, dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Promocji Starostwa Powiatowego w Zamościu Joanna Mazurek, prorektor ds. kształcenia AZ dr Ryszard Pankiewicz oraz dyrektor Instytutu Pedagogiki AZ dr inż. Agata Waszek, dyrektor Archiwum Państwowego w Zamościu dr Jakub Żygawski, Dorota Szatraj z Duszpasterstwa Rodzin Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej.
– Pedagogika społeczna zajmuje się generalnie pewnymi uwarunkowaniami, które płyną ze strony życia społecznego, a ważnymi dla wychowania człowieka. Wśród rożnych form rozwoju pedagogiki społecznej jest również ta, którą przez szereg lat tworzył i rozwijał Papież Jan Paweł II. Niezwykle istotną sprawą dla pedagogiki społecznej jest dostrzeżenie i afirmowanie podmiotowości człowieka w życiu społecznym, a także ludzkiej godności – mówił z kolei rektor Akademii Zamojskiej dr hab. Paweł Skrzydlewski, prof. AZ, który podczas konferencji zaprezentował temat „Godność i podmiotowość człowieka w życiu społecznym”.
Konferencja podzielona była na dwie części – pierwsza poświęcona była roli edukacji w kształtowaniu rozumności człowieka, druga zaś dotyczyła współczesnych wyzwań pedagogiki społecznej. Podczas obrad naukowcy i badacze przedstawili następujące tematy: dr hab. Włodzimierz Dłubacz, prof. KUL „O wolności człowieka”, dr hab. Paweł Gondek, prof. KUL „Szczęście człowieka, jako cel pedagogiki społecznej”, dr hab. Marek Czachorowski, prof. AKP „Wychowanie człowieka w dziedzinie ludzkiej płciowości”, dr hab. Ryszard Skrzyniarz, prof. AZ „Wzorce osobowe w pedagogice społecznej”, dr Teresa Bojarska-Szot „Pedagogika społeczna wobec potrzeby samowychowania człowieka”, dr Joanna Kiereś-Łach „Kultura w pedagogice społecznej Jana Pawła II”, prof. dr hab. Grzegorz Kucharczyk „Nie znam narodu, który byłby tak niepodatny na wychowanie jak Niemcy. Problem pedagogiki społecznej w Niemczech i wobec Niemców”, prof. Bogdan Musiał „Władysław Dering: lekarz w fabryce śmierci”, prof. Hieronim Grala „Między kapłaństwem i Nagrodą Stalinowską. Walentin Wojno-Jasieniecki (1877-1961) chirurg świątobliwy”, dr Krzysztof Rak „Adina Blady-Szwajgier. Lekarka na Umschlagplatzu”.
Patronat honorowy nad sympozjum objął Prezydent Miasta Zamość Rafał Zwolak. Współorganizatorem przedsięwzięcia było Archiwum Państwowe w Zamościu. Patronami medialnymi wydarzenia były Katolickie Radio Zamość oraz Portal Akademicki „Skafander”.
Sympozjum zorganizowane zostało w ramach projektu „Przewodnik pedagogiki społecznej Jana Pawła II”. Projekt finansowany ze środków budżetu Państwa, przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki”.