Czy powstanie warszawskie miało sens? Debata oksfordzka

urszulanki.edu.pl 1 dzień temu

We wtorek, 24 czerwca, w naszej szkole odbyła się kolejna, ogólnoszkolna debata oksfordzka, urządzona zgodnie z pełnymi zasadami Akademickich Mistrzostw Polski Debat Oksfordzkich. Tematyka dotyczyła sensu wywołania Powstania Warszawskiego. W roli dyskutantów zmierzyli się uczennice i uczniowie z klas 3c (drużyna propozycji w składzie Ida Pankiewicz, Szymon Kubrak, Zofia Muszyńska, Ksawery Kropidło) i 3b (drużyna opozycji w składzie Jagoda Bąk, Adam Giżewski, Milena Mosior, Katarzyna Łabuz), sędziami z kolei byli uczennice i uczniowie klasy 2a (Nida Tasarz, Mikołaj Pacholik, Hanna Kowalska, Tomasz Mazur, Anna-Maria Senko). Rolę marszałka pełniła Aniela Przystał z klasy 3b, a sekretarza Stanisław Ruman, także z klasy 3b.

Debaty oksfordzkie to sformalizowana i niesłychanie rozwijająca metoda edukacyjna. Drużyny muszą przygotować argumenty na rzecz obu stron sporu, a to, czy będą występować jako propozycja (bronić tezy), czy opozycja (próbować ją obalić) zostaje wylosowane na kilkanaście minut przed początkiem samej debaty. Jest to zatem świetna metoda, dzięki której można otworzyć się na poznanie zdanie drugiej strony, ale także przygotowuje do syntetycznego myślenia i odpowiedniego układania swojej wypowiedzi – każdy z mówców ma na to bowiem aż 5 minut.

Przed debatą zorganizowaliśmy ankietę wśród uczniów – większość stwierdziła, iż powstanie miało sens. Przebieg debaty jednak zmienił to zdanie – po zakończeniu debaty opinie odwróciły się – drużynie opozycji udało się skuteczniej przekonać słuchaczy do swoich argumentów.

Gratulujemy serdecznie wszystkim uczestnikom, przygotowanie do takiej debaty jest bowiem dużym wysiłkiem. Z pewnością cykl debat oksfordzkich będzie w naszej szkole nie tylko kontynuowany, ale również rozwijany. Debatę z uczniami przygotował p. Maciej Molczyk.

1 of 31

Idź do oryginalnego materiału