Czy szkoła może być OK?

ore.edu.pl 1 dzień temu

W szkole jest OK. Ocenianie kształtujące w praktyce – to dziś już klasyczna pozycja wydawnicza na temat oceniania kształtującego. Danuta Sterna w tej, podobnie jak w innych swoich książkach, wychodzi z założenia, iż szkoła powinna stawać się lepszym miejscem nie tylko dla uczących się, ale także dla nauczających, bo „uczeń chce mieć szczęśliwego nauczyciela”. Dobrostanowi szkolnemu służy odejście od sztywnych ram oceniania sumującego wyrażanego cyframi.

Autorka uświadamia, iż popularyzowana od lat 90-tych XX w. idea formative assessment to nie tylko model oceniania, ale także swoista filozofia, zakładająca, iż człowiek chętnie zdobywa wiedzę, jeżeli wie, po co się o danych zagadnieniach uczy i jak ma rozpoznać, czy się nauczył. Stosowanie oceny kształtującej wiąże się nie tylko z odrzuceniem stereotypów dotyczących oceniania, wymaga m.in. planowania „OK-ejowych” lekcji i zadań, prowadzenia „OK zeszytu”, współpracy z innymi nauczycielami.

Czytelnik znajdzie tutaj prezentację technik służących ocenianiu kształtującemu (np. „skrzynka na pytania uczniów”, „zdania na dobry początek”, „powiedz partnerowi”, „światła drogowe”, „dwie gwiazdy, jedno życzenie”), a także strategii planowania zajęć (w oparciu o kryteria sukcesu), omówionych na przykładzie realizacji konkretnych tematów lekcji. W książce pojawia się też wiele przykładów ocenionych uczniowskich prac i notatek, a całości towarzyszy opracowana przez autorkę humorystyczna i sugestywna grafika. Zamieszczone materiały pomogą też nauczycielom przeprowadzić ewaluację własnych działań.

Publikacja została wydana w 2018 r. przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach serii Biblioteka Szkoły Uczącej się. „Szkoła ucząca się” to program realizowany przez CEO we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności. Ma on na celu podnoszenie efektywności edukacji opartej na naturalnych cechach i potrzebach człowieka, rozwijającej myślenie i kształtującej kompetencje kluczowe.

Idź do oryginalnego materiału