„Czytamy z sercem”. Ogólnopolska akcja czytelnicza

kuriernauczycielski.pl 1 miesiąc temu

„Czytanie dzieciom i ograniczenie korzystania z mediów elektronicznych to najlepsza inwestycja w ich przyszłość” – tak twierdził Jim Trelease, amerykański pisarz, pedagog, autor przetłumaczonego na wiele języków bestsellerowego przewodnika dla rodziców i nauczycieli. Czytanie uczy dzieci myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, ułatwia naukę w szkole, wzmacnia poczucie własnej wartości. Jest także jednym z głównych sposobów zdobywania wiedzy.

W roku szkolnym 2023/2024 biblioteka Szkoły Podstawowej nr 38 w Białymstoku przystąpiła do trzeciej edycji akcji ,,Czytamy z sercem’’.

Przedsięwzięcie w naszej placówce cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem. W akcji wzięło udział 164 uczniów naszej szkoły. Podczas lekcji bibliotecznych, zorganizowanych przez nauczycieli bibliotekarzy, uczniowie czytali, przedstawiali scenki, śpiewali, malowali, układali puzzle, rozwiązywali krzyżówki. Wszystko dotyczyło serca.

Ogólnopolska Akcja Czytelnicza „Czytamy z sercem” to inicjatywa, która łączy w sobie obchody dwóch świąt odbywających się 29 września – Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania oraz Światowego Dnia Serca. Celem akcji jest nie tylko promocja literatury i czytelnictwa, ale również poszerzanie wiedzy na temat budowy, funkcjonowania, chorób serca, rozwijanie wrażliwości na cierpienie i potrzeby osób chorych oraz propagowanie zdrowego stylu życia jako jednej z form przeciwdziałania chorobom układu sercowo-naczyniowego.

Biblioteczna dekoracja przez cały tydzień przypominała o trwającej akcji. Była wystawa książek z sercem w tytule i na okładce, były też czerwone serca z cytatami. Jeden z nich pochodził z Małego Księcia Antoine’a de Saint-Exupéry: ,,Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”, inny – ,,Miej serce i patrzaj w serce’’ – z ballady Romantyczność Adama Mickiewicza.

Uczennice klasy piątej – Hania i Justyna – przedstawiły scenkę pod tytułem Fantastyczna pompa, dotyczącą budowy i funkcjonowania serca. Powstała według scenariusza Małgorzaty Ficoń, która jest pomysłodawczynią ogólnopolskiego przedsięwzięcia czytelniczego. Dzieci z zaciekawieniem obejrzały przedstawienie, które pokazało, jaka jest różnica między „walentynkowym sercem” a tym prawdziwym, które bije w naszej klatce piersiowej. Dowiedziały się, iż serce składa się z czterech jam i jest pompą, która nigdy nie odpoczywa.

Dzieci wysłuchały również fragmentu książki Wojciecha Grajkowskiego Krew, w bardzo przystępny sposób opowiadającej o tym, jak funkcjonuje nasze serce, co mu pomaga, a co szkodzi, w jaki sposób nasze codzienne funkcjonowanie wpływa na pracę tego organu oraz iż szybkość tej pracy zależy od naszej aktywności fizycznej.

Młodsze klasy szukały odpowiedzi na pytanie, jak dbać o serce. Podczas burzy mózgów uczniowie wymieniali: odpowiednie wysypianie się, aktywność fizyczną, dbanie o jamę ustną, rezygnację z używek, spożywanie ryb, ograniczenie soli czy kontrolowanie stresu.
Kolejną pozycją, którą czytali uczniowie, była książka Anny Onichimowskiej pt. Będę biegać. Bohaterem jest chory chłopczyk, który dostał skierowanie na badania do Centrum Zdrowia Dziecka. Drugoklasistów zasmuciła jego choroba, jednak byli też bardzo dumni z dzielnego i rozważnego Maćka, który został sam w szpitalu i bardzo chciał wyzdrowieć, ponieważ jego marzeniem było bieganie.

Książka Moja krew ma moc autorstwa Justyny Wodowskiej to opowiadanie o Adasiu, którego krew ,,straciła moc’’. Chłopiec miał niedostateczną ilość krwinek czerwonych, co wywołało anemię. Uczniowie dowiedzieli się, iż choroba ta powoduje osłabienie organizmu i zawroty głowy. Zrozumieli także, iż to, co zjadamy, ma wpływ na nasze zdrowie. Bardzo ważne są więc produkty bogate w żelazo, czyli mięso, ryby, kasze, jaja, warzywa. Zamiast słodyczy lepiej zjeść owoce.

Klasy trzecie rozwiązywały test dotyczący budowy serca, jego chorób, sposobu odżywiania się. Pytania były różnorodne – od tych łatwych (gdzie znajduje się serce, jaką ma wielkość, z ilu jam się składa) po te trudne (z jaką częstotliwością bije oraz jaka jest różnica między żyłami i tętnicami).

Dzięki włączeniu się w Ogólnopolską Akcję Czytelniczą ,,Czytamy z sercem’’ uczniowie naszej szkoły pogłębili wiedzę na temat serca – jego budowy, pracy, symboliki i chorób. Mam nadzieję, iż dzięki tej akcji wzrośnie u naszych uczniów poziom czytelnictwa oraz poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.

Ewa LEONIK, nauczyciel bibliotekarz w Szkole Podstawowej nr 38 w Białymstoku

TEN ARTYKUŁ POWSTAŁ W RAMACH PROCEDURY AWANSU ZAWODOWEGO. DZIEL SIĘ WIEDZĄ I DOŚWIADCZENIEM Z „KURIEREM”. POMOŻEMY CI W AWANSIE ZAWODOWYM I WSPÓLNIE ZAINSPIRUJEMY INNYCH! SZCZEGÓŁY – TEL. 739 290 210.

Idź do oryginalnego materiału