Dialog polsko-ukraiński na temat edukacji o Holokauście – seminarium w Lublinie

ore.edu.pl 2 godzin temu

21–23 października br. w Lublinie odbyło się międzynarodowe seminarium „The Holocaust as a Starting Point – Polish-Ukrainian Dialogue”, współorganizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji, Mémorial de la Shoah (Francja) oraz Ukraińskie Centrum Studiów nad Holokaustem (UCHS) w Kijowie. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Lublin.

W seminarium uczestniczyło ponad 40 edukatorów z Polski i Ukrainy, reprezentujących szkoły, instytucje edukacyjne oraz ośrodki doskonalenia nauczycieli. Celem spotkania było pogłębienie dialogu na temat pamięci o Holokauście, przeciwdziałania negowaniu i zniekształcaniu historii. Była to także okazja do wymiany doświadczeń w zakresie nauczania o prawach człowieka i relacjach międzykulturowych.

Uroczystego otwarcia seminarium dokonał Jan Łazicki, przewodniczący delegacji polskiej przy Międzynarodowym Sojuszu na rzecz Pamięci o Holokauście (IHRA) oraz pełnomocnik Ministra Spraw Zagranicznych ds. kontaktów z diasporą żydowską. W swoim wystąpieniu podkreślił znaczenie edukacji o Holokauście jako narzędzia przeciwdziałania dezinformacji, mowie nienawiści i wypaczaniu wydarzeń.

Trzydniowy program spotkania obejmował wykłady historyczne, warsztaty i zajęcia terenowe. Wśród prowadzących znaleźli się m.in.: dr. Thomas Chopard (École des Hautes Études en Sciences Sociales – EHESS, Francja), dr. Krzysztof Persak (PAN), dr hab. Agnieszka Haska (PAN), prof. Jan Pisuliński (Uniwersytet Rzeszowski), dr Tetiana Borodina (Uniwersytet Kijowsko-Mohylański) oraz dr Oksana Sushchuk (Uniwersytet Wołyński).

W ramach seminariów omówiono szeroki zakres tematów, m.in. wyzwania w nauczaniu historii XX wieku, pamięć zbiorowa w kontekście relacji polsko-ukraińskich oraz znaczenie podejścia opartego na wielości perspektyw w edukacji o Holokauście. Szczególnym punktem programu był spacer edukacyjny po dawnym lubelskim getcie, który podkreślił symboliczne znaczenie Lublina jako miejsca pamięci i dialogu.

Ostatniego dnia seminarium odbyły się warsztaty dla nauczycieli. Arthur Janik (ORE) poprowadził lekcję pokazową poświęconą tematowi dystorsji i negowania Zagłady – opartą na wytycznych UNESCO dotyczących nauczania o Holokauście.

Zebrani, pod kierunkiem Katji Beckel z Mémorial de la Shoah, pracowali w polsko-ukraińskich grupach roboczych nad wspólnymi projektami edukacyjnymi. Opracowali przykładowe scenariusze zajęć możliwe do wykorzystania w szkołach.

Było to niezwykle wartościowe wydarzenie zarówno pod względem merytorycznym, jak i emocjonalnym. Uczestnicy seminarium zgodnie podkreślili potrzebę kontynuowania podobnych inicjatyw.

Seminarium w Lublinie potwierdziło znaczenie edukacji o Holokauście jako narzędzia budowania porozumienia między narodami. Wzmocniło także współpracę między polskimi, ukraińskimi i francuskimi instytucjami edukacyjnymi.

Idź do oryginalnego materiału