Dino przerosło Carrefoura. Polska sieć pnie się w górę. Jest warta więcej

g.pl 1 dzień temu
Dino przeskoczyło Carrefoura pod względem wartości rynkowej. Lokalna sieć osiągnęła coś, co jeszcze niedawno wydawało się nie do pomyślenia. Jest w tej chwili warta więcej niż gigant znany z globalnej działalności. Jak do tego doszło? Znaczenie ma ekspansja i wzrost przychodów.
W świecie handlu detalicznego często przyjmuje się, iż duże zagraniczne marki rozpowszechnione w wielu regionach świata górują nad lokalnymi graczami. Najnowsze dane pokazują jednak coś zupełnie innego. Polska sieć Dino, która koncentruje się na naszym kraju, przebiła pod względem wartości rynkowej francuskiego Carrefoura. To sygnał, iż krajowa, ale konsekwentna ekspansja i sprawne zarządzanie mogą przynieść imponujące rezultaty.


REKLAMA


Zobacz wideo Mieszkańcy Wilanowa nie chcieli Dino, ale kochają prywatną edukację


Dino akcje. Polska marka jest warta więcej niż Carrefour
Jak wskazuje portal Bezprawnik, kapitalizacja giełdowa Dino wynosi około 41,17 mld zł. Carrefour jest natomiast notowany na giełdzie Euronext Paris, a jego wartość oszacowano na około 9,093 mld euro, co daje ponad 38,4 mld zł. Choć różnica nie jest zbyt duża, może budzić podziw. Carrefour działa bowiem na skalę globalną, jest obecny w 30 państwach i czterech kontynentach, a Dino skupia się wyłącznie na lokalnej ekspansji. Taki wynik pokazuje, iż dobrze zarządzane i intensywnie rozwijające się marki krajowe są w stanie rywalizować choćby z gigantami o globalnym zasięgu. W przypadku Dino obecność w wielu małych miejscowościach oraz strategia "blisko klienta" okazała się niezwykle skuteczna. Warto zaznaczyć, iż spółka jest jedną z najszybciej rozwijających się sieci handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce pod względem liczby sklepów oraz przychodów ze sprzedaży. Z raportu śródrocznego Grupy Dino za pierwsze półrocze 2025 wynika, iż na dzień 30 czerwca tego roku "sieć tworzyło 2 835 sklepów o łącznej powierzchni sali sprzedaży 1 120 212 metrów kwadratowych. W ciągu ostatnich trzech lat ta liczba wzrosła o aż 860 placówek.
Ekspansji geograficznej towarzyszy znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży w istniejącej sieci sklepów (LfL), który w I półroczu 2025 r., w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r., wyniósł 4,8 proc.
- czytamy w raporcie opublikowanym przez portal Bankier. W pierwszym półroczu 2025 roku przychody Grupy Dino wyniosły 15 976,9 mln zł i były o 2 062,6 mln zł, czyli o 14,8 proc. wyższe niż w analogicznym okresie w 2024 roku. W drugim kwartale tego roku wynosiły natomiast 8 622,6 mln zł, co oznacza wzrost o 1 379,6 mln zł, a więc o 19 proc. względem drugiego kwartału w 2024 roku.


Carrefour wycofa się z Polski? Pod uwagę wzięto kolejne rynki
Wzrosty odnotowane przez sieć Dino to jednak nie wszystko. Warto zaznaczyć, iż w ostatnim czasie Carrefour informował o licznych redukcjach i chęci wycofania się z poszczególnych rynków. Jak wskazuje portal DlaHandlu.pl, sieć opuściła już Włochy, a w tej chwili rozważa sprzedaż aktywów w Rumunii, Argentynie oraz Polsce. Carrefour w naszym kraju zawitał w 1997 roku, a pierwszy sklep spożywczy otworzono w Łodzi. Przez wiele lat sieć się dynamicznie rozwijała, tworząc kolejne placówki oraz wprowadzając nowe formaty typu Carrefour Express. Na koniec 2024 roku posiadała 783 obiekty w Polsce, w tym 96 hipermarketów, 156 supermarketów i 531 sklepów osiedlowych.


Zobacz też: Znana sieć zamyka kolejne sklepy. Od początku roku pozbyto się już 119 placówek


Przewaga Dino w wycenie rynkowej świadczy o tym, iż model biznesowy tej marki jest odpowiedzią na potrzeby polskiego rynku. To także sygnał, iż lokalne firmy z sektora detalicznego przez cały czas mają duży potencjał wzrostu. W dobrych wynikach można dopatrywać się jednak istotnych wyzwań związanych z utrzymaniem jakości, konkurencją czy presją cenową.


Źródła: bezprawnik.pl, bankier.pl, dlahandlu.pl, rmf24


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.


Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału