Warto zwrócić uwagę na kalendarz trwającego roku szkolnego 2024/25, który będzie dłuższy niż poprzedni. To nie jedyne zmiany. Rodzice, którzy będą próbowali sztucznie „skrócić” go, by wybrać się na wakacje z dziećmi, mogą mieć problemy.
Fot. Obraz zaprojektowany przez Warszawa w Pigułce wygenerowany w DALL·E 3.
Rok szkolny dłuższy niż poprzedni
W przyszłym roku szkolnym zajęcia rozpoczynają się 2 września 2024 roku, a zakończą się 27 czerwca 2025 roku, co oznacza, iż będzie on o tydzień dłuższy niż poprzedni. Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w najbliższy piątek po 20 czerwca, chyba iż Boże Ciało wypada 20 czerwca lub później – w takim przypadku rok szkolny kończy się w środę przed tym świętem. Najbliższa taka sytuacja nastąpi dopiero w 2030 roku.
Dłuższy rok szkolny może mieć wpływ na planowanie urlopów przez rodziców oraz uczniów. Warto więc już teraz uwzględnić poszczególne daty przy planowaniu wypoczynku, aby uniknąć niespodzianek. Dłuższy okres nauki oznacza, iż czas na wakacyjne wyjazdy będzie krótszy, co wymaga wcześniejszego przygotowania. Rodzice powinni pamiętać, iż dostosowanie planów do kalendarza szkolnego pomoże w lepszej organizacji czasu i uniknięciu problemów związanych z nieobecnościami dzieci w szkole.
Dodatkowo, nauczyciele również muszą dostosować swoje plany dydaktyczne do dłuższego roku szkolnego. Większa liczba dni nauki może wpłynąć na rozszerzenie programu nauczania, co może przyczynić się do lepszego opanowania materiału przez uczniów. Dłuższy rok szkolny to także więcej czasu w powtórki i utrwalenie wiedzy, co może pozytywnie wpłynąć na wyniki egzaminów końcowych.
Sporo dni wolnych
Oprócz ustawowo wolnych dni, dyrektorzy szkół mają możliwość ustalenia dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. W szkołach podstawowych, zasadniczych szkołach zawodowych, szkołach policealnych oraz placówkach kształcenia praktycznego i ustawicznego można ustalić do 8 takich dni. W liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach oraz technikach uzupełniających można ustalić do 10 dodatkowych dni wolnych.
Dodatkowe dni wolne są często wykorzystywane na przeprowadzenie egzaminów, organizację szkolnych wydarzeń, a także na wydłużenie weekendów, gdy między dniami ustawowo wolnymi pojawia się pojedynczy dzień roboczy. Konkretne terminy dni wolnych mogą się różnić między szkołami, dlatego warto na początku roku szkolnego zapoznać się z kalendarzem szkolnym danej placówki. Dzięki temu rodzice i uczniowie będą mogli lepiej zaplanować czas wolny oraz uniknąć nieoczekiwanych zmian w harmonogramie.
Dla uczniów, dodatkowe dni wolne to również okazja do odpoczynku i regeneracji sił, co jest szczególnie istotne w trakcie intensywnego roku szkolnego. Dla rodziców oznacza to jednak konieczność zorganizowania opieki nad dziećmi w dni, kiedy nie mają one zajęć w szkole. Warto zatem z wyprzedzeniem planować opiekę lub zajęcia dodatkowe, które wypełnią ten czas. Niektóre szkoły mogą także organizować zajęcia opiekuńcze lub wyjścia integracyjne w dni wolne, co może być atrakcyjną opcją dla dzieci i odciążyć rodziców.
Ferie rozciągnięte aż do marca
W nadchodzącym roku szkolnym ferie zimowe będą trwały aż do marca, co oznacza nieco dłuższy okres wolny od nauki niż w poprzednich latach. Terminy ferii dla poszczególnych województw są następujące:
- 20 stycznia – 2 lutego 2025: kujawsko-pomorskie, lubuskie, małopolskie, świętokrzyskie, wielkopolskie,
- 27 stycznia – 9 lutego 2025: podlaskie, warmińsko-mazurskie,
- 3 lutego – 16 lutego 2025: dolnośląskie, mazowieckie, opolskie, zachodniopomorskie,
- 17 lutego – 2 marca 2025: lubelskie, łódzkie, podkarpackie, pomorskie, śląskie.
Ferie zimowe to czas, który uczniowie często wykorzystują na odpoczynek oraz aktywności rekreacyjne. Warto już teraz zaplanować ten okres, aby jak najlepiej wykorzystać czas wolny, zarówno na odpoczynek, jak i na zajęcia rekreacyjne. Ferie zimowe to doskonała okazja do aktywności fizycznej, wyjazdów w góry, uczestnictwa w zajęciach sportowych, a także do rozwijania zainteresowań, na które w trakcie roku szkolnego może brakować czasu.
Dłuższe ferie zimowe mogą być szczególnie korzystne dla uczniów, którzy odczuwają zmęczenie po pierwszym półroczu nauki. Jest to czas na regenerację i złapanie oddechu przed kolejnymi wyzwaniami edukacyjnymi. Rodzice, którzy planują wyjazdy na ferie, powinni z wyprzedzeniem zarezerwować miejsca, ponieważ większa liczba województw będzie miała ferie w podobnym czasie, co może wpływać na dostępność miejsc wypoczynkowych.
Będą zmiany przepisów
Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer ostrzega przed bagatelizowaniem obowiązku szkolnego przez niektórych rodziców. Jak podkreśla, do szkół docierają sygnały o traktowaniu uczęszczania dzieci do szkoły jako opcjonalnego. Takie podejście może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno dla dzieci, jak i dla ich rodziców.
„Mamy głosy ze szkół, iż rodzice traktują szkołę jako miejsce, gdzie dziecko może chodzić albo nie” – alarmowała wiceminister podczas wakacyjnego wystąpienia. Przypomniała również, iż w wielu państwach takie podejście może skutkować poważnymi konsekwencjami, włącznie z zatrzymaniem rodzica na lotnisku. Resort rozważa wprowadzenie zmian w tym zakresie, aby zwiększyć świadomość rodziców na temat obowiązku szkolnego.
Lekceważenie obowiązku szkolnego może prowadzić do poważnych problemów edukacyjnych dla dzieci, takich jak zaległości w nauce, trudności w integracji z rówieśnikami, a także niższe wyniki w nauce. Dla rodziców konsekwencje mogą być także prawne – w niektórych krajach brak zapewnienia dziecku regularnej edukacji jest traktowany jako naruszenie prawa. Resort edukacji podejrzewa, iż rząd będzie dążył do zaostrzenia przepisów dotyczących frekwencji szkolnej, aby ograniczyć takie zjawiska.
Obecnie, aby być klasyfikowanym, frekwencja musi wynosić co najmniej 50%. Ministerstwo rozważa zwiększenie tej liczby, co mogłoby zmotywować rodziców i uczniów do bardziej regularnego uczestnictwa w zajęciach. Zwiększenie liczby godzin wymaganych do klasyfikacji może również wpłynąć na poprawę wyników nauczania oraz lepsze przygotowanie uczniów do egzaminów. Regularna obecność na zajęciach jest kluczowa dla opanowania materiału i budowania relacji z rówieśnikami, co ma istotne znaczenie dla rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci.
Rok szkolny 2024/25 przynosi kilka istotnych zmian, które warto uwzględnić w swoich planach. Dłuższy rok szkolny, dodatkowe dni wolne od zajęć oraz nietypowo długie ferie zimowe to aspekty, które mogą wpłynąć na organizację czasu zarówno dla uczniów, jak i ich rodzin. Ważne jest, aby rodzice i uczniowie byli świadomi obowiązku szkolnego oraz planowanych terminów wolnych, co pozwoli na lepsze zaplanowanie roku i maksymalne wykorzystanie dostępnych przerw.
Ministerstwo Edukacji Narodowej ostrzega również przed lekceważeniem obowiązku szkolnego, a możliwe zmiany w przepisach dotyczących frekwencji mogą wpłynąć na zaostrzenie wymagań w tym zakresie. Regularna obecność na zajęciach jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale również kluczowym elementem procesu edukacyjnego, który wpływa na rozwój i przyszłe sukcesy dzieci.
Warto być na bieżąco z kalendarzem szkolnym i komunikatami ministerstwa, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek oraz zapewnić dzieciom jak najlepsze warunki do nauki i rozwoju. Dłuższy rok szkolny i więcej okazji do nauki mogą przyczynić się do lepszego przygotowania uczniów, ale wymaga to odpowiedniego planowania ze strony zarówno rodziców, jak i nauczycieli. Dobre planowanie i odpowiedzialne podejście do obowiązków szkolnych pomogą w pełni wykorzystać potencjał, jaki niesie ze sobą edukacja, oraz zapewnią dzieciom stabilne i sprzyjające warunki do nauki i rozwoju.