Zapowiadana jakiś czas temu pracownia robotyki ConceptLAB została otwarta i oddana mieszkańcom Hrubieszowa. Pracownia mieści się w Szkole Podstawowej nr 3, gdzie w czasie ferii realizowane są zajęcia wprowadzające do robotyki.
– Inspiracją utworzenia pracowni był Henry Orenstein – mówi Anna Wójcik-Dąbrowska z Biura Projektów Rozwój Lokalny Urzędu Miasta Hrubieszów. – Jest to twórca Transformersów, który urodził się w Hrubieszowie. Ta pracownia miała upamiętniać jego osobę. Cały wystrój jest inspirowany robotami, Transformersami. Lokalizacja pracowni ConceptLAB też nie jest przypadkowa. Na budynku Szkoły Podstawowej nr 3 kilka lat temu powstał mural, który przedstawia postać Henryka Orensteina. To jest kontynuacja zamierzonych planów, które miasto realizuje, upamiętniając tę postać.
– Sprzęt, który tutaj mamy, jest nowoczesny – zaznacza Marzanna Bednarczuk, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 w Hrubieszowie. – Wzbogaci kompetencje młodych mieszkańców Hrubieszowa, nauczy i zapozna ich z nowymi technologiami. Oby tylko dzieci i młodzież chciały tu przychodzić i z tego korzystać. Dla naszych uczniów będzie to kontakt z nowoczesnymi narzędziami, programowaniem, komputerami, robotami, z których będą mogli korzystać. Są różnego rodzaju narzędzia, również techniczne. Na każdym przedmiocie będzie można wykorzystać to, co jest tutaj do zaoferowania.
– Uczymy się nowych technologii, kompetencji przyszłości, kompetencji cyfrowych – mówi Sebastian Poleszak, trener IT, prowadzący warsztaty z robotyki i podstaw programowania. – Projektujemy 3D w Tinkercad – bezpłatnej aplikacji webowej (czyli takiej, która działa w przeglądarce). Działamy również w Blenderze – to także bezpłatna aplikacja. Projektujemy modele 3D, następnie trafiają one na drukarkę. Korzystamy z kilku różnych drukarek. Mamy też dostęp do skanerów 3D. Możemy skanować małe przedmioty. Te przedmioty możemy również drukować jako takie prototypy. Mamy też robota edukacyjnego Photon.
– To będzie bardzo przydatne w życiu – mówi Maciek. – Możemy nauczyć się bardzo dużo rzeczy, m.in. o biodegradowalności, o tym, iż kosze mają różne kolory i co wrzucać do poszczególnych kolorów. Ten robot nazywa się Photon. o ile pokażemy mu, do jakiego kosza ma pojechać, to pojedzie i zmieni kolor na taki, na jaki ma kosz, którego dotknie. Na telefonie jest specjalna aplikacja do tego robota. Możemy tam klikać strzałki, zmieniać kolor, żeby jechał w lewo albo w prawo. Dla mnie to świetna pracownia, w której można się dużo nauczyć.
– Najfajniejszym elementem, który można zobaczyć w pracowni, jest stół, który składa się z różnych elementów, tworząc twarz robota – mówi Anna Wójcik Dąbrowska. – Po rozłożeniu mamy kilkanaście stołów, natomiast po złożeniu wszystkich tych komponentów dają one nam jeden duży stół. Te stoliki są specjalnie oznaczone różnymi kolorami. Mamy również oznaczenia w stolikach przyściennych – kolory. Czyli wiemy, który element po przestawieniu możemy dopasować do kolejnego stanowiska komputerowego.
– Bodajże 15 lutego rozpoczną się szkolenia dla nauczycieli – dodaje Marzanna Bednarczuk. – Też zdobędą nowe umiejętności, którymi później będą dzielić się ze swoimi uczniami. Na pewno to duży krok ku przyszłości, ku temu, by nasze dzieci wychodziły z Hrubieszowa z lepszymi umiejętnościami, nabywały tych kompetencji, ale też nie bały się obsługiwania różnego sprzętu, z którym na pewno też się kiedyś spotkają.
Ponadto w pracowni uczniowie będą mogli m.in. poznać szczegóły budowy silnika czy anatomię człowieka. Nauczą się projektować inteligentne domy, zrozumieją podstawowe pojęcia związane z inżynierią i mechatroniką.
Koszt zadania to 1 192 792,98 zł z funduszów norweskich i EOG, 20 109,95 zł – wkład z budżetu miasta Hrubieszów.
AP / opr. WM
Fot. AP