- Ile to jest dwanaście do kwadratu?
- Sto cztery.
- Oj, raczej nie.
- No to ile?
- Sto czterdzieści cztery.
- Skąd się wzięło czterdzieści?
Żeby to pokazać, wykorzystam klocki - sześcienne liczmany*.
Ułożę kwadrat o wymiarach 12 x 12 (12 kolumn po 12 klocków),
przy czym żółto-czerwone** klocki tworzą kwadrat 10 x 10,
a resztę "dopełnię" jasnymi klockami (białymi i prawie_białymi).
Odsunę jasne klocki od żółto-czerwonych,
a potem porozdzielam je na prostokąty,
jak na tym zdjęciu:
Wymienię klocki w najmniejszym kwadracie 2 x 2,
żeby jeszcze lepiej było widać wszystkie prostokąty.
W żółto-czerwonym kwadracie jest 10 x 10 = 100 klocków.W pomarańczowym kwadracie są 2 x 2 = 4 klocki.
W dwóch jasnych prostokątach jest 2 x (10 x 2) = 40 klocków.
Razem 144 klocki ;-)
O łączeniu mnożenia z prostokątami już kiedyś pisałam
tu: mnożenie a prostokąty
i tu: jak pomnożyć dwie duże liczby, czyli pola prostokątów
* Część klocków pochodzi z innych zestawów.
ale mam za mało klocków...
.