Dyskutowali o wyzwaniach dla edukacji

skafander.info 10 miesięcy temu

Dyrektorzy szkół i placówek, pedagodzy i psycholodzy szkolni, pracownicy socjalni i pieczy zastępczej, wychowawcy placówek opiekuńczo – wychowawczych i socjalizacyjnych, świetlic, kuratorzy ds. rodzinnych i nieletnich, reprezentanci organizacji pozarządowych – wzięli udział w konferencji „Edukacja dla wszystkich. kooperacja różnych środowisk w ocenie funkcjonalnej dzieci i uczniów” zorganizowanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną nr 1 w Zamościu.

Konferencja była okazją do poszerzenia wiedzy uczestników na temat edukacji wysokiej jakości dla wszystkich w teorii i praktyce, oraz oceny funkcjonalnej, poruszony zostanie również temat zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej oraz rzeczywistych potrzeb i realiów szkoły.

Od kilku lat w szkołach w Polsce wdrażana jest idea edukacji włączającej. Nasza Poradnia była realizatorem projektu Ośrodka Rozwoju Edukacji pt. „Szkolenie i doradztwo dla kadr poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego województwa lubelskiego”, jako jedyna w naszym regionie i realizowała szkolenia chętnych pracowników takich poradni, w zakresie nowej formuły diagnozy uczniów. Ta formuła polega na ocenie funkcjonalnej, poprzez konsultację ze wszystkimi środowiskami, które mogą dziecko wspierać w rozwoju – powiedziała Maria Sakowicz, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Zamościu, która dokonała oficjalnego otwarcia konferencji.

Podczas konferencji wykłady wygłosili specjaliści – dr hab. Beata Jachimczak, na tematy: ,,Edukacja wysokiej jakości dla wszystkich – od teorii do praktyki oświatowej” i ,,Zadania pedagoga specjalnego a rzeczywiste potrzeby i realia szkoły” oraz dr Radosław Piotrowicz na temat: ,,Ocena funkcjonalna – Skrining SRMD – w Modelu wspomagania rozwoju małego dziecka i wsparcia rodziny”.

Edukacja XXI wieku powinna wyglądać trochę inaczej niż aktualnie. Mamy do czynienia z pogłębiającym się kryzysem edukacji, co uwidacznia się w problemach funkcjonowania młodych ludzi, dzieci oraz uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Powodów tego jest wiele. Jednym z nich jest zbyt późna diagnostyka i zbyt późne wspierania rozwoju dzieci i młodzieży. Drugi problem to szkoła, która nie do końca potrafi rozpoznać indywidualne potrzeby rozwojowe i podążać za ich zaspokajaniem i wzmacnianiem. Edukacja wysokiej jakości to równoległe funkcjonowanie i wdrażanie wczesnego wspomagania rozwoju, oceny funkcjonalnej, projektowanie wsparcia po ocenie funkcjonalnej, oraz przygotowanie nauczycieli i specjalistów do współpracy w zakresie realizacji tych zagadnień – powiedziała dr hab. Beata Jachimczak, odnosząc się do swojego pierwszego wykładu. Opowiedziała również o wyzwaniach, jakie stoją przed pedagogami specjalnymi we współczesnej szkole.

Mamy teraz pedagoga specjalnego w podwójnej roli. Raz jako pedagoga współorganizującego proces kształcenia w oddziale klasowym, a dwa jako pedagoga specjalnego w szkole, który wspiera całą kadrę pedagogiczną w zakresie tworzenia środowiska przyjaznego uczeniu się. Wdrażany jest też pomysł SCWEW-ów, czyli Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą, gdzie znaczącą rolę odgrywają specjaliści z placówek specjalnych oraz specjaliści ze szkół i placówek ogólnodostępnych – tłumaczyła dr hab. Beata Jachimczak.

Konferencja „Edukacja dla wszystkich. kooperacja różnych środowisk w ocenie funkcjonalnej dzieci i uczniów” odbyła się 12 grudnia br. w sali Consulatus zamojskiego ratusza.

Idź do oryginalnego materiału