Jak czytać książki dzieciom, by wspierać ich rozwój i wzmacniać pewność siebie – na te i na wiele innych pytań odpowiadała dr Małgorzata Swędrowska podczas spotkania w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej.
Warsztaty z „czytania wrażeniowego” odbyły się w piątek (14 listopada) w ramach akcji „1000 książek na Tysiąclecie Królestwa Polskiego”. Ich celem było inspirowanie rodziców oraz nauczycieli do promowania czytania. Podczas spotkania dr Małgorzata Swędrowska, pedagog i promotorka czytelnictwa, zaprezentowała metodę polegającą na doświadczaniu literatury poprzez zabawę.
Do stworzenia koncepcji autorkę zainspirowały doświadczenia z pracy w szkole. Dostrzegła wówczas, iż tradycyjne czytanie nie jest dla dzieci zrozumiałe i iż potrzebują one przewodnika po świecie literatury.
– Gdy podczas lekcji języka polskiego moi uczniowie wyrazili niechęć do czytania „Dzieci z Bullerbyn”, zrozumiałam, iż język jakim została napisana ta książka jest dla dzisiejszej młodzieży niezrozumiały. Postanowiłam razem z nimi czytać tę książkę. Zastanawialiśmy się nad znaczeniem słów, dopowiadaliśmy historie alternatywne. Efekt był zdumiewający. To doświadczenie pokazało mi, iż dzieci potrzebują przewodnika, który wprowadzi je w świat książki – mówi.
14.11.2025. Kielce. Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Witolda Gombrowicza w Kielcach. Akcja „1000 książek na Tysiąclecie Królestwa Polskiego” / Fot. Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Witolda Gombrowicza w Kielcach – FacebookAutorka tłumaczy, iż w czasie czytania wrażeniowego rolą opiekuna jest zachęcenie dziecka do dopowiadania wyrazów i pokazywania emocji, które pojawiają się w książce, a także do wydawania dźwięków, które kojarzą się z tekstem. Ten sposób pomaga dziecku skoncentrować się na treści i w przyjazny sposób uczy obcowania ze słowem pisanym.
Małgorzata Swędrowska przekonuje, iż metoda wpływa na poczucie sprawczości, pozwala dziecku lepiej zrozumieć własne emocje, a także sprawia, iż dzieci chętniej sięgają po książki.
– Czytanie wrażeniowe pozwala najmłodszym czytelnikom na zaprezentowanie swojej wyobraźni poprzez aktywny udział w poznawaniu książki, z kolei u uczniów szkół podstawowych metoda ta często sprawdza się, gdy z powodu mało przystępnego materiału zaczynają odwracać się od literatury. Wrażeniowe doświadczanie treści daje czytelnikowi poczucie, iż rozumie, potrafi, współtworzy – mówi.
W warsztatach uczestniczyli studenci pedagogiki, uczniowie szkół podstawowych wraz z nauczycielami, a także rodzice z dziećmi w wieku przedszkolnym. W trakcie spotkania pracownicy biblioteki zaproponowali uczestnikom tysiąc tytułów literackich najbardziej dostosowanych do potrzeb młodych czytelników. Z listą można zapoznać się na stronie internetowej placówki.









