Dzień Czerwonego Kapturka

lesko.info 1 tydzień temu

Dzień Czerwonego Kapturka obchodzony 19 lipca to świetna okazja, by przypomnieć sobie klasyczną baśń braci Grimm (lub jej różne wersje), w której mała dziewczynka z czerwonym kapturkiem wyrusza przez las do swojej babci… a po drodze spotyka groźnego wilka.

Dzień Czerwonego Kapturka – 19 lipca

Nieformalne święto literacko-edukacyjne, które zyskało popularność szczególnie w przedszkolach i szkołach podstawowych w Polsce. Nie jest to święto oficjalne (państwowe czy ONZ-owskie), ale jego obchody zyskują na znaczeniu jako część działań popularyzujących klasyczne baśnie i promujących czytelnictwo.


Geneza i znaczenie bajki

Czerwony Kapturek (niem. Rotkäppchen, fr. Le Petit Chaperon Rouge) to jedna z najsłynniejszych europejskich baśni. Jej korzenie sięgają folkloru francuskiego i włoskiego. Istnieją dwie główne wersje:

  • Charles Perrault (1697) – pierwsza spisana wersja, kończąca się tragicznie (wilka nikt nie powstrzymuje).

  • Bracia Grimm (1812) – dodali myśliwego, który ratuje babcię i dziewczynkę, a bajka kończy się morałem i ostrzeżeniem.

Motywy uniwersalne: zło czające się w przebraniu, lekkomyślność dzieci, zagrożenia ze strony obcych, konieczność posłuszeństwa wobec rodziców, ratunek i sprawiedliwość.


Symbolika postaci

  • Czerwony Kapturek – symbol niewinności, dziecięcej ciekawości, ale też odwagi i samodzielności.

  • Wilk – archetyp zła, drapieżnika, często interpretowany jako metafora zagrożeń ze strony nieznajomych (dziś także jako np. internetowy oszust).

  • Babcia – symbol mądrości, starości, ale też bezbronności.

  • Myśliwy – przedstawiciel sprawiedliwości, opiekun, porządek społeczny.


Dzień Czerwonego Kapturka jako narzędzie edukacyjne

Główne cele:

  • Rozwijanie kompetencji czytelniczych i językowych

  • Przypominanie klasyki literatury dziecięcej

  • Kształtowanie świadomości zagrożeń (edukacja prewencyjna)

  • Ćwiczenie kreatywności poprzez teatr, prace plastyczne i gry fabularne

Dla nauczycieli:

  • Dzień idealny do realizacji podstawy programowej w zakresie edukacji literackiej, plastycznej i społecznej

  • Świetne tło do rozmów o zaufaniu, bezpieczeństwie i komunikacji z obcymi


Formy obchodów – przykłady aktywności

W placówkach edukacyjnych:

  • Przebieranki tematyczne – dzieci i nauczyciele w strojach postaci z bajki

  • Przedstawienia teatralne i inscenizacje – na podstawie klasycznych wersji lub autorskich scenariuszy

  • Czytanie bajki w różnych językach – element międzykulturowy

  • Zabawy ruchowe i gry dydaktyczne – np. poszukiwanie „koszyczka babci”, labirynt z wilkiem

  • Warsztaty kreatywnego pisania – dzieci tworzą własne wersje bajki z nowym zakończeniem

  • Quizy i testy ze znajomości fabuły

W domach i bibliotekach:

  • Czytanie bajki w gronie rodzinnym

  • Oglądanie adaptacji filmowych (np. „Czerwony Kapturek – prawdziwa historia” z 2005 r.)

  • Przygotowanie tematycznych posiłków (np. „koszyczek Czerwonego Kapturka” – zdrowe przekąski)

  • Tworzenie rysunków, ilustracji i kolaży z postaciami


Współczesne interpretacje i popkultura

  • Film: „Czerwony Kapturek – Prawdziwa historia” (2005) – pastisz detektywistyczny

  • Seriale i literatura: np. postać Czerwonego Kapturka w serialu „Once Upon a Time”, komiksach i młodzieżowej fantasy

  • Edukacja cyfrowa: bajka jako narzędzie ostrzegania przed „wilkami” w sieci – kampanie społeczne dotyczące bezpieczeństwa dzieci online


Związki z psychologią i literaturą

  • Bajka analizowana przez Bruno Bettelheima (w „Cudowne i pożyteczne”) jako opowieść o dorastaniu i lękach dziecięcych

  • Interpretacje feministyczne, freudowskie, postmodernistyczne – postać wilka jako zagrożenie erotyczne lub systemowe

  • Wersje satyryczne, ironiczne, odwrócone role (np. wilk jako ofiara uprzedzeń)


Podsumowanie

Dzień Czerwonego Kapturka (19 lipca) to:

  • Doskonała okazja do popularyzacji literatury klasycznej i pracy z tekstem literackim

  • Świetne tło dla zajęć kreatywnych, integracyjnych i profilaktycznych

  • Szansa na poruszenie ważnych tematów społecznych w sposób przystępny dla dzieci

  • Święto łączące zabawę z nauką, które może być obchodzone zarówno w edukacji formalnej, jak i domowej

Lesko.info

Idź do oryginalnego materiału