5 czerwca 2025 r. w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie odbyła się konferencja „Edukacja obywatelska w szkole. Nowe wyzwania i nowe szanse”. Zorganizował ją Wydział Kształcenia Ogólnego i Kompetencji Cyfrowych ORE. Zebrali się dyrektorzy szkół, nauczyciele wiedzy o społeczeństwie i historii, doradcy metodyczni oraz nauczyciele konsultanci, którzy wspólnie zastanawiali się nad istotą oraz metodyką nauczania nowego przedmiotu – edukacji obywatelskiej.
Konferencję otworzyli dyrektor ORE Andrzej Suchenek i wicedyrektor ORE Małgorzata Szeja. Słowo wstępne wygłosiły sekretarz stanu w MEN Katarzyna Lubnauer i dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego w MEN Małgorzata Szybalska.
Pierwszy panel dyskusyjny, zatytułowany „Edukacja obywatelska – założenia, wdrażanie, nadzór”, był poświęcony podstawowym celom nowego przedmiotu oraz wyzwaniom związanym z jego wdrażaniem. W dyskusji, moderowanej przez Michała Tragarza, udział wzięli Mariusz Biniewski, Michał Wilniewczyc i dr Jędrzej Witkowski.
Kolejna część konferencji o nazwie „Profesjonalizacja nauczyciela edukacji obywatelskiej” koncentrowała się na roli nauczycieli, ich przygotowaniu oraz współpracy z partnerami instytucjonalnymi. Panel moderowała Monika Prus-Głaszczka, a do rozmowy zaproszono Agnieszkę Kraińską, Andrzeja Suchenka, Magdalenę Swat Pawlicką i Sylwię Żmijewską-Kwiręg.
Trzeci panel dyskusyjny, moderowany przez Anetę Derdę, był poświęcony metodyce nauczania edukacji obywatelskiej. Podczas dyskusji podkreślono konieczność prowadzenia debaty i przeciwdziałania polaryzacji. Udział w tej sesji wzięli dr Sławomir Drelich, Janina Stojak i Joanna Szeluga.
W dalszej części konferencji Janina Stojak wygłosiła prelekcję dotyczącą metod mierzenia efektywności nauczania przedmiotu.
Konferencję zakończył hyde park – otwarta dyskusja, moderowana przez Anetę Derdę.
Przemówienia końcowe wygłosiły kierownik Wydziału Kształcenia Ogólnego i Kompetencji Cyfrowych Marzena Murawska oraz wicedyrektor ORE Małgorzata Szeja.
Konferencja stała się ważnym krokiem w kierunku skutecznego wdrożenia edukacji obywatelskiej w polskich szkołach – przedmiotu, który ma szansę realnie kształtować postawy odpowiedzialności, zaangażowania i solidarności wśród młodego pokolenia.






