Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży w Polsce – dlaczego musimy działać już teraz?
Z danych Polskiego Towarzystwa Leczenia Otyłości wynika, iż w Polsce:
- 12,2%chłopców i 10% dziewcząt w wieku przedszkolnym ma nadwagę lub otyłość;
- 18,5%chłopców i 14,3% dziewcząt w wieku szkolnym walczy z nadmierną masą ciała.
Raport Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskazuje natomiast, iż nadwagę i otyłość odnotowano u 32% polskich dzieci w wieku 7–9 lat – co daje nam 8. miejsce wśród badanych państw europejskich.
Z kolei z raportu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (2023 r.) wynika, że:
- 66% dziecidoświadcza przemocy (w różnej formie);
- 32%z nich doznaje przemocy ze strony rówieśników;
- 20%doświadcza zaniedbania emocjonalnego;
- 8% jest świadkiem przemocy w domu.
Równocześnie niemal 40% nastolatków doświadczyło wyzwisk w sieci, a co czwarty (25%) deklaruje, iż był ośmieszany lub poniżany online. Badania Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) „Nastolatki 3.0” pokazują, że:
- młodzi ludzie spędzają średnio 5 godzin i 36 minutdziennie w internecie;
- 16,2% nastolatków nie potrafi wytrzymać dłużej niż godziny bez korzystania z mediów społecznościowych;
- 25,6% ma trudności z myśleniem o czymś innym niż platformy społecznościowe.
Jednocześnie duży odsetek rodziców deklaruje, iż wprowadza zasady korzystania z internetu w domu – co jednak często nie pokrywa się z relacjami młodych ludzi.
Te i wiele innych danych pokazują, jak pilne jest wyposażenie dzieci i młodzieży w wiedzę i umiejętności potrzebne do dbania o własne zdrowie (fizyczne, psychiczne, społeczne) oraz o relacje z innymi.
Czego będzie dotyczyć edukacja zdrowotna?
Nowy przedmiot ma pomóc uczniom radzić sobie z wyzwaniami współczesności i lepiej zrozumieć własne potrzeby. W ramach edukacji zdrowotnej młodzież będzie zajmować się m.in.:
- zdrowym stylem życia– odpowiednie odżywianie, aktywność fizyczna i umiejętność zarządzania czasem wolnym;
- budowaniem dobrostanu psychicznego– sposoby radzenia sobie ze stresem, rozwijanie poczucia własnej wartości, nauka tworzenia pozytywnych relacji z rówieśnikami;
- profilaktyką i reagowaniem na przemoc rówieśniczą– rozpoznawanie zachowań przekraczających granice i umiejętność zatrzymywania ich na jak najwcześniejszym etapie;
- bezpiecznym korzystaniem z nowych technologii– świadome korzystanie z internetu i mediów społecznościowych, przeciwdziałanie cyberprzemocy, zachowanie równowagi między światem wirtualnym a rzeczywistością;
- odpowiedzialnym podejściem do dojrzewania i zdrowia seksualnego– rzetelna wiedza o zmianach fizjologicznych, emocjonalnych i społecznych, z poszanowaniem wartości i potrzeb młodzieży;
- dbałością o środowisko– rozumienie powiązań między zdrowiem człowieka a kondycją otaczającego go ekosystemu.
Jak będzie realizowany nowy przedmiot?
- Zajęcia edukacji zdrowotnej poprowadzą nauczyciele wyznaczeni przez dyrekcję szkoły.
- ORE przygotowuje materiały dydaktyczne oraz kadrę placówek doskonalenia nauczycieli (PDN), która będzie mogła doszkalać nauczycieli w poszczególnych regionach kraju.
- Nauczycielem przedmiotu edukacja zdrowotna może być osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne takie jak inni nauczyciele przedmiotów lub zajęć, tj. osoba, która ukończyła studia magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej i ma przygotowanie pedagogiczne, albo osoba, która ukończyła inne studia magisterskie, ma przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej.
- Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem kwalifikacje do nauczania edukacji zdrowotnej będą mieli także:
– nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie i nauczyciele psycholodzy;
– osoby, które ukończyły studia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego albo studia w zakresie zdrowia publicznego i mają przygotowanie pedagogiczne.
- Przyjęto również, iż zajęcia z przedmiotu edukacja zdrowotna mogą być prowadzone przez zespół dwóch lub więcej nauczycieli.
Czy edukacja zdrowotna to krok w dobrym kierunku?
Gdy patrzymy na skalę zjawisk takich jak otyłość, cyberprzemoc czy trudności emocjonalne, odpowiedź wydaje się jednoznaczna: tak. Wprowadzenie tego przedmiotu stwarza przestrzeń w szkole, w której uczniowie:
- zdobędą najnowszą, zweryfikowaną wiedzę ekspercką;
- nauczą się rozpoznawać i rozwiązywać problemy związane ze zdrowiem własnym i innych;
- rozwiną umiejętności, które pomogą im w dorosłym życiu (zarówno prywatnym, jak i zawodowym).
Kluczowym warunkiem powodzenia jest dobra kooperacja rodziców, nauczycieli i specjalistów – wspólne wypracowanie najlepszych praktyk i przepływ informacji, tak by wiedza dzieci była spójna z wartościami przekazywanymi w domu i w szkole.
Kalendarz działań ORE
od grudnia 2024 – budowanie bazy materiałów – przegląd, inwentaryzacja i ewaluacja zasobów, które mają instytucje i organizacje, a które stanowią cenny materiał dotyczący poszczególnych obszarów edukacji zdrowotnej
- 7 marca 2025 – spotkanie informacyjne dla przedstawicieli kuratoriów
- 13 marca 2025 – spotkanie z dyrektorami szkół – konsultacje wdrożeniowe
- 25 marca 2025 – spotkanie informacyjne dla przedstawicieli PDN
- 18 kwietnia 2025 – spotkanie dla organizacji i instytucji, które nadesłały materiały dotyczące edukacji zdrowotnej
- 22 kwietnia 2025 – spotkanie z przedstawicielami PDN
- 12–13 maja 2025 – szkolenie dla konsultantów PDN, cz. 1, Centrum Szkoleniowe ORE w Sulejówku
- 26–28 maja 2025 – szkolenie dla konsultantów PDN, cz. 2, Centrum Szkoleniowe ORE w Sulejówku
- 30 maja 2025 – spotkanie z przedstawicielami PDN
Informacje o kolejnych terminach spotkań będą zamieszczane sukcesywnie na stronie ORE.
Temat edukacji zdrowotnej był również przedmiotem rozmów z przedstawicielami szkół, PDN, kuratoriów i organizacji pozarządowych podczas konferencji i spotkań, m.in.:
- 20 grudnia 2024 – spotkanie z przedstawicielami organizacji i instytucji związanych z edukacją
- 4 lutego 2025 – spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych
- 19 marca 2025 – spotkanie online z dyrektorami szkół (Centrum Edukacji Obywatelskiej)
- 20 marca 2025 – „Szkoła, która rozumie, szkoła, która wie” – konferencja na temat kryzysu samobójczego wśród młodzieży (Etual Ośrodek Psychoterapii)
- 7 kwietnia 2025 – „Edukacja zdrowotna w szkole: Wyzwania. Rozwiązania. Perspektywy” (Uniwersytet Zielonogórski)
Przed nami:
- 16 kwietnia 2025 – spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych
- 21–23 maja 2025 – Kongres Psychologiczno-Pedagogiczny (Goniądz)
Baza materiałów
Dla potrzeb realizacji edukacji zdrowotnej przygotowywana jest baza materiałów do tego przedmiotu, które będą dostępne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Znajdą się tam zarówno scenariusze zajęć, jak i materiały dodatkowe.
Linki do aktów prawnych
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 7 kwietnia 2025 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego
Podsumowanie
Edukacja zdrowotna to szansa na realne wsparcie młodych ludzi w zmaganiach z wyzwaniami codzienności. Dzięki zajęciom uczniowie nauczą się rozpoznawać i nazywać własne potrzeby oraz świadomie dbać o swoje zdrowie, relacje i środowisko. Dane i obserwacje ekspertów wskazują, iż istnieje pilna konieczność takiego wsparcia, a szkoła – wraz z rodzicami i specjalistami – może odegrać tu kluczową rolę.