Edukacja zdrowotna – dlaczego jest tak ważna?

ore.edu.pl 5 dni temu

Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży w Polsce – dlaczego musimy działać już teraz?

Z danych Polskiego Towarzystwa Leczenia Otyłości wynika, iż w Polsce:

  • 12,2%chłopców i 10% dziewcząt w wieku przedszkolnym ma nadwagę lub otyłość;
  • 18,5%chłopców i 14,3% dziewcząt w wieku szkolnym walczy z nadmierną masą ciała.

Raport Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskazuje natomiast, iż nadwagę i otyłość odnotowano u 32% polskich dzieci w wieku 7–9 lat – co daje nam 8. miejsce wśród badanych państw europejskich.

Z kolei z raportu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (2023 r.) wynika, że:

  • 66% dziecidoświadcza przemocy (w różnej formie);
  • 32%z nich doznaje przemocy ze strony rówieśników;
  • 20%doświadcza zaniedbania emocjonalnego;
  • 8% jest świadkiem przemocy w domu.

Równocześnie niemal 40% nastolatków doświadczyło wyzwisk w sieci, a co czwarty (25%) deklaruje, iż był ośmieszany lub poniżany online. Badania Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) „Nastolatki 3.0” pokazują, że:

  • młodzi ludzie spędzają średnio 5 godzin i 36 minutdziennie w internecie;
  • 16,2% nastolatków nie potrafi wytrzymać dłużej niż godziny bez korzystania z mediów społecznościowych;
  • 25,6% ma trudności z myśleniem o czymś innym niż platformy społecznościowe.

Jednocześnie duży odsetek rodziców deklaruje, iż wprowadza zasady korzystania z internetu w domu – co jednak często nie pokrywa się z relacjami młodych ludzi.

Te i wiele innych danych pokazują, jak pilne jest wyposażenie dzieci i młodzieży w wiedzę i umiejętności potrzebne do dbania o własne zdrowie (fizyczne, psychiczne, społeczne) oraz o relacje z innymi.

Czego będzie dotyczyć edukacja zdrowotna?

Nowy przedmiot ma pomóc uczniom radzić sobie z wyzwaniami współczesności i lepiej zrozumieć własne potrzeby. W ramach edukacji zdrowotnej młodzież będzie zajmować się m.in.:

  • zdrowym stylem życia– odpowiednie odżywianie, aktywność fizyczna i umiejętność zarządzania czasem wolnym;
  • budowaniem dobrostanu psychicznego– sposoby radzenia sobie ze stresem, rozwijanie poczucia własnej wartości, nauka tworzenia pozytywnych relacji z rówieśnikami;
  • profilaktyką i reagowaniem na przemoc rówieśniczą– rozpoznawanie zachowań przekraczających granice i umiejętność zatrzymywania ich na jak najwcześniejszym etapie;
  • bezpiecznym korzystaniem z nowych technologii– świadome korzystanie z internetu i mediów społecznościowych, przeciwdziałanie cyberprzemocy, zachowanie równowagi między światem wirtualnym a rzeczywistością;
  • odpowiedzialnym podejściem do dojrzewania i zdrowia seksualnego– rzetelna wiedza o zmianach fizjologicznych, emocjonalnych i społecznych, z poszanowaniem wartości i potrzeb młodzieży;
  • dbałością o środowisko– rozumienie powiązań między zdrowiem człowieka a kondycją otaczającego go ekosystemu.

Jak będzie realizowany nowy przedmiot?

  • Zajęcia edukacji zdrowotnej poprowadzą nauczyciele wyznaczeni przez dyrekcję szkoły.
  • ORE przygotowuje materiały dydaktyczne oraz kadrę placówek doskonalenia nauczycieli (PDN), która będzie mogła doszkalać nauczycieli w poszczególnych regionach kraju.
  • Nauczycielem przedmiotu edukacja zdrowotna może być osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne takie jak inni nauczyciele przedmiotów lub zajęć, tj. osoba, która ukończyła studia magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej i ma przygotowanie pedagogiczne, albo osoba, która ukończyła inne studia magisterskie, ma przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej.
  • Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem kwalifikacje do nauczania edukacji zdrowotnej będą mieli także:

– nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie i nauczyciele psycholodzy;

– osoby, które ukończyły studia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego albo studia w zakresie zdrowia publicznego i mają przygotowanie pedagogiczne.

  • Przyjęto również, iż zajęcia z przedmiotu edukacja zdrowotna mogą być prowadzone przez zespół dwóch lub więcej nauczycieli.

Czy edukacja zdrowotna to krok w dobrym kierunku?

Gdy patrzymy na skalę zjawisk takich jak otyłość, cyberprzemoc czy trudności emocjonalne, odpowiedź wydaje się jednoznaczna: tak. Wprowadzenie tego przedmiotu stwarza przestrzeń w szkole, w której uczniowie:

  • zdobędą najnowszą, zweryfikowaną wiedzę ekspercką;
  • nauczą się rozpoznawać i rozwiązywać problemy związane ze zdrowiem własnym i innych;
  • rozwiną umiejętności, które pomogą im w dorosłym życiu (zarówno prywatnym, jak i zawodowym).

Kluczowym warunkiem powodzenia jest dobra kooperacja rodziców, nauczycieli i specjalistów – wspólne wypracowanie najlepszych praktyk i przepływ informacji, tak by wiedza dzieci była spójna z wartościami przekazywanymi w domu i w szkole.

Kalendarz działań ORE

od grudnia 2024 – budowanie bazy materiałów – przegląd, inwentaryzacja i ewaluacja zasobów, które mają instytucje i organizacje, a które stanowią cenny materiał dotyczący poszczególnych obszarów edukacji zdrowotnej

  • 7 marca 2025 – spotkanie informacyjne dla przedstawicieli kuratoriów
  • 13 marca 2025 – spotkanie z dyrektorami szkół – konsultacje wdrożeniowe
  • 25 marca 2025 – spotkanie informacyjne dla przedstawicieli PDN
  • 18 kwietnia 2025 – spotkanie dla organizacji i instytucji, które nadesłały materiały dotyczące edukacji zdrowotnej
  • 22 kwietnia 2025 – spotkanie z przedstawicielami PDN
  • 12–13 maja 2025 – szkolenie dla konsultantów PDN, cz. 1, Centrum Szkoleniowe ORE w Sulejówku
  • 26–28 maja 2025 – szkolenie dla konsultantów PDN, cz. 2, Centrum Szkoleniowe ORE w Sulejówku
  • 30 maja 2025 – spotkanie z przedstawicielami PDN

Informacje o kolejnych terminach spotkań będą zamieszczane sukcesywnie na stronie ORE.

Temat edukacji zdrowotnej był również przedmiotem rozmów z przedstawicielami szkół, PDN, kuratoriów i organizacji pozarządowych podczas konferencji i spotkań, m.in.:

  • 20 grudnia 2024 – spotkanie z przedstawicielami organizacji i instytucji związanych z edukacją
  • 4 lutego 2025 – spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych
  • 19 marca 2025 – spotkanie online z dyrektorami szkół (Centrum Edukacji Obywatelskiej)
  • 20 marca 2025 – „Szkoła, która rozumie, szkoła, która wie” – konferencja na temat kryzysu samobójczego wśród młodzieży (Etual Ośrodek Psychoterapii)
  • 7 kwietnia 2025 – „Edukacja zdrowotna w szkole: Wyzwania. Rozwiązania. Perspektywy” (Uniwersytet Zielonogórski)

Przed nami:

  • 16 kwietnia 2025 – spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych
  • 21–23 maja 2025 – Kongres Psychologiczno-Pedagogiczny (Goniądz)

Baza materiałów

Dla potrzeb realizacji edukacji zdrowotnej przygotowywana jest baza materiałów do tego przedmiotu, które będą dostępne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Znajdą się tam zarówno scenariusze zajęć, jak i materiały dodatkowe.

Linki do aktów prawnych

Podsumowanie

Edukacja zdrowotna to szansa na realne wsparcie młodych ludzi w zmaganiach z wyzwaniami codzienności. Dzięki zajęciom uczniowie nauczą się rozpoznawać i nazywać własne potrzeby oraz świadomie dbać o swoje zdrowie, relacje i środowisko. Dane i obserwacje ekspertów wskazują, iż istnieje pilna konieczność takiego wsparcia, a szkoła – wraz z rodzicami i specjalistami – może odegrać tu kluczową rolę.

Idź do oryginalnego materiału