Od września 2025 r. do polskich szkół trafi nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. To odpowiedź na pogłębiające się problemy zdrowotne dzieci i młodzieży. Zamiast przekazywać encyklopedyczną wiedzę, nowy przedmiot będzie rozwijał praktyczne kompetencje i postawy sprzyjające zdrowemu i świadomemu stylowi życia.
Dlaczego edukacja zdrowotna?
Dane z raportów Narodowego Funduszu Zdrowia i Rzecznika Praw Dziecka są alarmujące: coraz więcej dzieci i młodzieży walczy z nadwagą, uzależnieniem od telefonu, depresją czy zaburzeniami lękowymi. Pogarsza się też ogólna kondycja fizyczna i odporność psychiczna młodych ludzi. Wobec tej rzeczywistości Ministerstwo Edukacji Narodowej postawiło na przedmiot, który ma rozwijać praktyczne kompetencje.
Program edukacji zdrowotnej będzie obejmował profilaktykę zdrowotną, edukację relacyjną i seksualną (z uwzględnieniem wieku i rozwoju ucznia), profilaktykę uzależnień (również behawioralnych), zdrowie psychiczne, higienę cyfrową i społeczną, pierwszą pomoc przedmedyczną oraz podstawy zdrowia publicznego. Uczniowie nauczą się rozpoznawać emocje, wyrażać empatię, komunikować się z otoczeniem, radzić sobie ze stresem i stosować techniki relaksacyjne. Będą także ćwiczyć udzielanie pomocy w nagłych wypadkach oraz poznają znaczenie szczepień i systemów opieki zdrowotnej.
Edukacja zdrowotna a SCWEW
Nowy przedmiot wpisuje się w działania specjalistycznych centrów wspierających edukację włączającą, które mają wspomagać szkoły w dostosowywaniu treści do potrzeb uczniów z różnymi trudnościami. Dzięki współpracy nauczycieli edukacji zdrowotnej z ekspertami SCWEW możliwe będzie prowadzenie zajęć uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, co czyni nowy przedmiot narzędziem wzmacniania edukacji inkluzyjnej.
Współpraca nauczycieli nowego przedmiotu i ekspertów SCWEW otwiera przestrzeń dla działań inkluzyjnych nie tylko formalnie zadeklarowanych, ale też realnie wdrażanych w klasie. Dzięki temu możliwe będzie prowadzenie zajęć uwzględniających możliwości, tempo rozwoju i potrzeby wszystkich uczniów.
Jeśli edukacja zdrowotna zostanie adekwatnie wdrożona, ma szansę stać się czymś więcej niż kolejnym punktem w planie lekcji. Może być impulsem do zmiany kultury szkoły na bardziej refleksyjną, wrażliwą i wzmacniającą potencjał każdego ucznia. To nie tylko edukacyjna nowość, ale też strategiczna inwestycja w przyszłość młodych ludzi, szkół i całego społeczeństwa.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE