Zadaniem Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest inicjowanie i wspieranie wszelkich inicjatyw zwiększających poziom bezpieczeństwa zdrowotnego społeczeństwa, a taką inicjatywą jest bez wątpienia edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży. Dlatego nie mamy wątpliwości i wspieramy wprowadzenie przedmiotu Edukacja zdrowotna.
Dlaczego realizacja „Edukacji zdrowotnej” w szkołach jest niezbędna?
Współczesne wyzwania zdrowotne, takie jak rosnąca liczba chorób cywilizacyjnych, problemy zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, a także potrzeba kształtowania zdrowych nawyków już od najmłodszych lat, sprawiają, iż wprowadzenie nowego przedmiotu „Edukacja zdrowotna” do szkół jest krokiem w pełni uzasadnionym i potrzebnym.
Właściwie prowadzona od najmłodszych lat profilaktyka i edukacja zdrowotna:
- zmniejsza ryzyko otyłości, chorób układu krążenia i cukrzycy typu 2,
- wspiera rozwój emocjonalny i społeczny dzieci,
- zmniejsza zachowania ryzykowne, takie jak palenie papierosów, spożywanie alkoholu czy używanie substancji psychoaktywnych,
- poprawia ogólną jakość życia młodych ludzi i ich rodzin.
Dzieci nie nauczą się zdrowia z Internetu – potrzebują rzetelnej wiedzy
Zgodnie podstawą programową przygotowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, przedmiot „Edukacja zdrowotna” obejmie zagadnienia związane z higieną, żywieniem, zdrowiem psychicznym, profilaktyką uzależnień, bezpieczeństwem fizycznym i emocjonalnym oraz podstawową wiedzą o funkcjonowaniu organizmu. Opiera się na faktach i rekomendacjach naukowych. Ma charakter praktyczny, wspierający dzieci i młodzież w codziennych wyborach dotyczących zdrowia. Uczy bezpiecznego korzystania z nowych technologii: świadome korzystanie z Internetu i mediów społecznościowych, przeciwdziałanie cyberprzemocy, zachowanie równowagi między światem wirtualnym a rzeczywistością. Podkreśla wagę dbałości o środowisko naturalne – rozumienie powiązań między zdrowiem człowieka a kondycją otaczającego go ekosystemu.
Dzieci i młodzież potrzebują wsparcia
W ostatnich latach obserwujemy niepokojące dane:
- Coraz więcej dzieci walczy z zaburzeniami lękowymi i depresją.
- Ponad 20% uczniów szkół podstawowych ma nadwagę lub otyłość.
- Wzrasta liczba przypadków sięgania po substancje psychoaktywne wśród nastolatków.
Przedmiot Edukacja zdrowotna ma na celu wczesne rozpoznawanie problemów, budowanie świadomości i wspieranie dzieci oraz ich rodzin w zdrowym rozwoju. Edukacja zdrowotna prowadzona od najmłodszych lat może wpłynąć na długoterminowe nawyki. Inwestycja w edukację zdrowotną dzieci i młodzieży to inwestycja w zdrowsze społeczeństwo w przyszłości. Lepsza wiedza o zdrowiu to:
mniej hospitalizacji i obciążeń dla systemu ochrony zdrowia, wyższa jakość życia obywateli, większa świadomość społeczna i odpowiedzialność za własne zdrowie i w końcu… więcej lat przeżytych w zdrowiu.
Główny Inspektorat Sanitarny wspiera wprowadzenie Edukacji zdrowotnej jako przedmiotu, który może realnie wpłynąć na poprawę stanu zdrowia Polaków. Uważamy, iż każde dziecko ma prawo do wiedzy o swoim zdrowiu – bezpiecznie, rzetelnie i w oparciu o aktualne dane naukowe.
– Namawianie rodziców do składania deklaracji rezygnacji z uczestnictwa ich dzieci w tych zajęciach w oparciu o dezinformację na temat podstawy programowej jest głęboko nieetyczne i może przełożyć się na zwiększenie nierówności w zdrowiu, wzrost poczucia niepewności poprzez ograniczony dostęp do wiedzy opartej na dowodach naukowych i obniżenie zaufania do nauczycieli – mówi dr Paweł Grzesiowski, Główny Inspektor Sanitarny.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej
źródło: PSSE w Nakle nad Notecią

