Edukacja zdrowotna w szkole

skafander.info 4 dni temu

Jakie zagadnienia i tematy będą poruszane na lekcjach edukacji zdrowotnej? W jaki sposób prowadzić te zajęcia by były one interesujące? Dlaczego przedmiot ten budzi kontrowersje? O tym wszystkim dyskutowano 10 czerwca br. w Akademii Zamojskiej podczas konferencji „Edukacja zdrowotna w szkole” zorganizowanej przez Delegaturę w Zamościu Kuratorium Oświaty w Lublinie przy współpracy Instytutu Pedagogiki AZ.

Edukacja zdrowotna od 1 września br. będzie nieobowiązkowym przedmiotem w szkole podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych. Ogłoszenie rozporządzenia o wprowadzeniu tego przedmiotu rozpoczęło liczne dyskusje, bowiem pomysł ma wielu zwolenników, jak też przeciwników. Lubelski Kurator Oświaty Tomasz Szabłowski, który otworzył konferencję w murach Akademii Zamojskiej tłumaczył, iż w programie tego przedmiotu znajdują się zagadnienia takie jak: Internet i profilaktyka uzależnień, wartości i postawy, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, dojrzewanie, zdrowie środowiskowe.

Szerzej o nowym przedmiocie w polskiej szkole opowiedziała Elżbieta Komosa, konsultant ds. biologii z Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Edukacja zdrowotna od pewnego czasu budzi nieco kontrowersji, także wśród nauczycieli. Boją się oni tego przedmiotu ze względu na jego bardzo szerokie spojrzenie. Obejmować będzie on całokształt, czyli zdrowie, nie tylko jako brak choroby, jak o zwykle postrzegają Polacy, ale również dobry stan samopoczucia fizycznego, społecznego i psychicznego. To bardzo ogromny zasób materiału, który będzie wpływał w przyszłości na kondycję młodego człowieka. W programie tego przedmiotu znajdują się różne zagadnienia jak: zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, odżywianie, aktywność fizyczna, dojrzewanie, Internet i uzależnienia. Myślę, iż fajnym aspektem, który powinien przekonać nauczycieli są sondaże, w których aż 70 procent respondentów życzy Polakom zdrowia. – tłumaczyła ekspertka LSCDN. Jak dodała edukacja zdrowotna będzie w polskich szkołach przedmiotem nieobowiązkowym, z którego nie będzie oceny i który nie będzie miał wpływu na decyzję o promocji do następnej klasy.

O kwestii zdrowego odżywania, która ma być poruszana podczas zajęć z edukacji zdrowotnej mówiła psychodietetyk Marta Fedorowicz-Tomczyk.

Naukę o zdrowym odzywaniu należy wprowadzać w różnych przedmiotach. Temat piramidy żywieniowej od wielu lat już funkcjonuje w szkole i dzieci dużo już o niej wiedzą. Przydałoby się również bardziej obrazowe pokazywanie na talerzu, zakładanie ogródków przy szkołach, pokazanie dzieciom jak od początku wygląda hodowanie warzyw. Cenne są również zajęcia kulinarne, gdzie dzieci mogłyby przygotowywać zdrowe posiłki – wyjaśniała Marta Fedorowicz-Tomczyk. O znaczeniu aktywności fizycznej dla zdrowia opowiedział z kolei trener personalny Kamil Pyś.

Dr Ewelina Okoniewska, kierownik Pracowni Psychologicznej Instytutu Pedagogiki Akademii Zamojskiej przedstawiła uczestnikom konferencji wystąpienie pt. „Dobrostan psychiczny i emocjonalny w rozwoju dzieci i młodzieży”.

Dobrostan jest bardzo istotna częścią naszego życia, zarówno dzieci, młodzieży, jak i osób dorosłych. W jaki sposób go osiągnąć? Musimy wziąć pod uwagę trzy ważne filary. Po pierwsze dobrostan fizyczny – czyli nasze zdrowie fizyczne i kondycja, po drugie dobrostan psychiczny – czyli nasze samopoczucie oraz radzenie sobie w sytuacjach trudnych, stresowych, dbanie o wypoczynek. Trzecia kwestia to filar społeczny, na który składają się relacje, w jakich uczestniczymy, relacje w rodzinie oraz wśród przyjaciół, relacje związane ze szkołą lub pracą – wyliczała dr Ewelina Okoniewska.

W konferencji „Edukacja zdrowotna w szkole” uczestniczyli dyrektorzy i nauczyciele ze szkół z terenu byłego województwa zamojskiego. Wzięli w niej również udział dziekan Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych AZ i zarazem dyrektor Instytutu Bezpieczeństwa Narodowego AZ dr Łukasz Potocki, dr inż. Agata Waszek – dyrektor Instytutu Pedagogiki AZ wraz z wykładowcami kierunku pedagogika Akademii Zamojskiej.

Idź do oryginalnego materiału