Wyniki egzaminu ósmoklasisty
Tegoroczne egzaminy ósmoklasisty odbyły się w dniach 13-15 maja, a wyniki poznaliśmy 4 lipca. Jak poszło uczniom lubońskich szkół podstawowych?
Wyniki egzaminu klas ósmych | ||||
język polski | matematyka | język angielski | ||
liczba zdających | średni wynik (%) | średni wynik (%) | średni wynik (%) | |
SP1 LUBOŃ | 37 | 68,3 | 66,2 | 74,5 |
SP2 LUBOŃ | 71 | 63,8 | 57 | 76,7 |
SP3 LUBOŃ | 46 | 61,2 | 49,4 | 76,6 |
SP4 LUBOŃ | 53 | 60,7 | 48,3 | 74 |
SP5 LUBOŃ | 36 | 71 | 69,8 | 81,8 |
KSP6 LUBOŃ | 38 | 72,4 | 66,7 | 66,8 |
MIASTO LUBOŃ | 285 | 65,7 | 58,6 | 75,5 |
POWIAT POZNAŃSKI | 4 341 | 65,4 | 56,2 | 75,4 |
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE | 35 550 | 61,6 | 47,4 | 67 |
KRAJ | 362 200 | 64 | 50 | 70 |
Oprac. Małgorzata Wojsz na podstawie materiałów OKE Poznań
W zeszłym roku wyniki (w skali kraju) prezentowały się następująco: j. polski: 61% , matematyka: 52%, angielski: 66%. Można powiedzieć zatem, iż są porównywalne z tegorocznymi, choć matematyka poszła uczniom w tym roku gorzej…
Jeśli chodzi o nasze lubońskie podwórko, to sporym zaskoczeniem okazał się wynik osiągnięty przez ósmoklasistów z Katolickiej Szkoły Podstawowej nr 6 – w zeszłym roku uzyskali najlepsze wyniki egzaminu z każdego przedmiotu – j. polski: 75,67%, matematyka: 84,67%, j. angielski: 92,06%. W tym roku wyniki te są o wiele niższe, co może dziwić. Najlepiej w Luboniu wypadła SP5 – z tej szkoły do egzaminu podeszło najmniej uczniów, a ich wyniki są najwyższe.
Z danych wynika, iż zarówno w Luboniu, jak i w całej Polsce uczniowie najlepiej radzą sobie z egzaminem z języka angielskiego. Na drugim miejscu znajduje się język polski, natomiast największe trudności sprawia matematyka. Taka tendencja utrzymuje się od lat i nie jest niczym nowym.
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Wyniki matur
Matury trwały od 5 do 24 maja br., a niepewność maturzystów została rozwiana 8 lipca, kiedy CKE opublikowało wyniki. Maturę zdało 80% maturzystów, a nasze lubońskie liceum znów wypadło bardzo dobrze!
Średnie wyniki obowiązkowych egzaminów maturalnych 2025 | ||||
liczba zdających | j. polski | j. angielski | matematyka | |
DWUJĘZYCZNE LO LUBOŃ | 57 | 71% | 96% | 70% |
KRAJ | 256 153 | 59% | 78% | 61% |
Oprac. Małgorzata Wojsz na podstawie materiałów OKE Poznań
W 2024 r. wyniki matur w kraju wyglądały następująco: j. polski: 61%, matematyka 63%, j. angielski: 78%, zatem j. polski i matematyka poszły uczniom w tym roku gorzej.
Naszym lubońskim maturzystom znów poszło świetnie! Dla porównania w ubiegłym roku osiągnęli oni wyniki na poziomie: j. polski 69,55%, j. angielski 97,34%, matematyka 68,03%. Dobre wyniki uczniowie uzyskali także z przedmiotów rozszerzonych takich jak: historia – 65% (średnia w kraju to 45%), geografia – 52% (średnia w kraju to 45%), język polski – 51,4% (średnia w kraju to 46%).
Najwięcej trudności maturzystom sprawiła matematyka. Nie zaliczyło jej 15% zdających, a aż 36% osób uzyskało wynik poniżej 50%! Trudno udawać, iż to „pojedyncze niepowodzenia” – mamy do czynienia z systemowym problemem. Niektórzy mogą zadawać sobie pytanie: czy naprawdę chcemy, by osoby, które nie rozumieją podstaw matematyki, trafiały na studia? Bo dziś trafiają. Z wynikiem ledwo przekraczającym 30% – minimalnym progiem zaliczenia. W Internecie i mediach pojawiają się głosy, iż 30% to za mało – czas podnieść próg zdawalności. Nie po to, by „utrudniać życie uczniom”, ale by edukacja zaczęła znowu oznaczać jakość, a nie ilość. Dziś zbyt często szkoła średnia kończy się promocją do świata akademickiego osób, które nie są na to gotowe – ani merytorycznie, ani intelektualnie.
Z drugiej strony rośnie liczba głosów, które bronią humanistów – w końcu nie każdy musi być świetnym matematykiem. Dla wielu uczniów obowiązkowa matematyka jest dziś barierą nie do pokonania – choćby jeżeli są wybitnie utalentowani w innych dziedzinach. Nie zdają matury z jednego przedmiotu, który nie ma żadnego związku z ich dalszą ścieżką edukacyjną. I rzeczywiście – być może warto zadać sobie pytanie, czy egzamin dojrzałości powinien być aż tak jednolity dla wszystkich. Jednocześnie trudno nie zauważyć, iż matematyka to nie tylko liczby. To umiejętność logicznego myślenia, dostrzegania związków, rozumienia danych, analizowania problemów. I tego potrzebują wszyscy – także humaniści.
Tak o wynikach matur wypowiedziała się minister edukacji Barbara Nowacka: „Mogło być lepiej. Proszę pamiętać, iż to są te roczniki, które przeżyły i pandemię, i turbulencje związane z gimnazjami. Nie da się naprawić systemu oświaty w ciągu kilku lat. Po raz pierwszy od kilku lat to były egzaminy nie na podstawie wymagań, ale na podstawie podstawy programowej”. Szefowa MEN mówi, iż to efekt zaniedbań z poprzednich lat: „Nasi poprzednicy zajmowali się polityką historyczną, a nie tym, żeby młodzież jak najlepiej dostosowała się do współczesnego świata, a matematyka to jedno z narzędzi dostosowania. Przed nami wielkie wyzwanie – jak jeszcze wzmocnić matematykę”.
Małgorzata Wojsz
Źródła: materiały OKE Poznań oraz CKE, Głos Nauczycielski