Lata spędzone w szkole podstawowej kształtują nas na całe życie – uczą nie tylko tabliczki mnożenia czy fraszek Jana Kochanowskiego, ale przede wszystkim życia w grupie, radzenia sobie z problemami i wszystkiego, co potrzebne w dorosłych latach. Dobrze jest dorastać w szkole, która rozwija nasz umysł, ciało i duszę, uwrażliwia na problemy współczesnego świata. Taką szkołą jest na pewno Szkoła Podstawowa nr 4 w Luboniu. Tutaj uczniowie otoczeni są troską pedagogów, a także pięknymi muralami, które rozbudzają wyobraźnię i jednocześnie zmniejszają poziom zanieczyszczeń powietrza.
W Szkole Podstawowej nr 4 w Luboniu na szkolnych murach powstała seria murali z farb fotokatalitycznych. To szczególny rodzaj farb produkowanych na bazie naturalnych składników, a dzięki zawartości w nich dwutlenku tytanu wykazują niezwykłe adekwatności. Reakcja fotokatalityczna daje efekt neutralizacji zanieczyszczeń. Farby te można stosować niemal na wszystkich powierzchniach, na zewnątrz i wewnątrz budynków.
Pomysłodawcami murali byli uczniowie, a następnie dzięki pomocy dorosłych można było zrealizować wybrane projekty. Tradycja murali w „Czwóreczce” została zapoczątkowana przez Mural Zuzanny Nowaczyk, laureatki konkursu, kontynuowana jest przez Samorząd Uczniowski, Radę Rodziców oraz dzięki współpracy z Urzędem Miasta Luboń w ramach realizacji projektów UE.
Poprosiliśmy o rozmowę na ten temat dyrektor szkoły, Panią Agnieszkę Antczak, aby opowiedziała, jak doszło do powstania murali zdobiących szkolne mury.
„Gazeta Lubońska”: Działalność samorządu uczniowskiego wpisana jest w statut każdej szkoły. Jak oceniłaby Pani pracę samorządu szkolnego w SP4?
– Samorząd Uczniowski w Szkole Podstawowej nr 4 działa bardzo aktywnie, wychodząc naprzeciw potrzebom społeczności szkolnej. Regularnie podejmują działania, które integrują społeczność szkolną i tworzą pozytywną, niepowtarzalną atmosferę w szkole. Każdego roku w szkole realizowane są konkursy samorządowe, dyskoteki, dni łasucha, walentynki, Drzwi Otwarte i wiele innych inicjatyw.
Współpraca z dyrekcją i nauczycielami jest na najwyższym stopniu partycypacji. Samorząd Uczniowski podejmuje inicjatywy i realizuje swoje projekty w porozumieniu z Radą Rodziców oraz nauczycielami i dyrekcją. Samorząd Uczniowski ma realny wpływ na życie szkoły, głos uczniowski buduje szkołę przyszłości „szytą” na miarę naszego środowiska, podejmuje wyzwania i rozwija swoją działalność o innowacyjne działania. Organizowane przez nich wydarzenia, akcje charytatywne czy konkursy i inicjatywy modelują poczucie odpowiedzialności za środowisko i przestrzeń edukacyjną.
Jakich działań samorządu szkolnego oczekuje Pani jako dyrektor szkoły?
– Dyrektor szkoły oczekuje od Samorządu Uczniowskiego planowania działań na rzecz społeczności szkolnej. Podejmowania inicjatyw, aktywności oraz budowania pozytywnych relacji w szkole. Organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie adekwatnej proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokojenia własnych zainteresowań, organizowania działalności kulturowej, oświatowej i sportowej oraz rozrywkowej zgodnej z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Wsłuchiwania się w głos uczniów i wychodzenia naprzeciw potrzebom środowiska szkolnego. Ważnym obszarem działalności Samorządu Uczniowskiego będzie również budowanie przestrzeni szkolnej i edukacyjnej zgodnej z wartościami pielęgnowanymi przez całą społeczność „Czwóreczki”.
Czyją inicjatywą były murale, a kto zajął się ich realizacją i skąd pochodziły środki finansowe na ich wykonanie?
– Inicjatywa powstania murali w Szkole Podstawowej nr 4 w Luboniu była pomysłem uczniów na uświetnienie części budynku klas 4-8, gdy powstawał nowy budynek dedykowany uczniom klas młodszych. Projekty murali zostały wykonane przez uczniów, a cała inicjatywa przerodziła się w Uczniowski Budżet Szkolny. Rada Rodziców dołożyła swoją cegiełkę do pomysłu uczniów i zamodelowała tematykę malowideł, uwzględniając potrzeby społeczności uczniów klas 4-8. W ramach przedsięwzięcia nawiązano współpracę z firmą profesjonalnie zajmującą się wykonywaniem grafiki ściennej – „Kulam Arta Artystyczne Malowanie Ścian”, pani Marty Jutkowiak. Inspirację do powstania grafik ściennych stanowiły projekty uczniowskie, dzięki czemu murale stały się integralną częścią przestrzeni szkolnej, a uczniowie czują się ich autorami. Stworzenie przyjaznej przestrzeni w salach chemicznej, językowej, matematycznej, historycznej, biologicznej oraz polonistycznej finansowane było przez Radę Rodziców.
Jaka idea przyświecała autorom murali, co one miały wnosić w życie szkoły, uczniów, nauczycieli. Do kogo przede wszystkim były skierowane?
– Bezpośrednim odbiorcą inicjatywy uczniowskiej są sami uczniowie, nauczyciele oraz wszystkie osoby przebywające w otoczeniu inspirującej, kolorowej i innowacyjnej grafiki. Malowane ściany miały budować przyjazną i twórczą przestrzeń szkolną, w której uczymy się i dbamy o dobrostan oraz zdrowie rozumiane holistyczne. To idea szkoły, w której poszukuje się, przetwarza i tworzy nową wiedzę o otaczającym świecie i samym sobie.
Jak ocenia Pani odbiór tych murali przez uczniów, nauczycieli czy rodziców? Czy spełniają swą rolę?
– Z realnych wypowiedzi uczniów, rodziców, nauczycieli oraz wszystkich naszych gości wynika, iż dekoracje ścienne dedykowane pracowniom przedmiotowym mają wyjątkowo pozytywny wpływ na proces uczenia się uczniów oraz wprowadzają przyjazną i inspirującą atmosferę. Dodają motywacji, działają kojąco i wprawiają w dobry, radosny nastrój, który sprzyja rozwojowi i twórczemu zaangażowaniu. Dzięki tej innowacji pokazujemy, iż szkoła może być miejscem, gdzie sztuka spotyka edukację, a pasja uczniów zostaje doceniona i uwieczniona na lata.
Zapytani uczniowie, tak komentowali murale:
– Murale w naszej szkole bardzo urozmaicają wystrój klas, dodając mnóstwo kolorów i szczęścia. Do tego każdy mural jest odzwierciedleniem każdej sali przedmiotowej i dodaje jej uroku. Jesteśmy niezwykle zadowoleni, iż murale znalazły się w naszej szkole. Dzięki nim powstała miła atmosfera, a patrzenie na te dzieła sztuki każdego dnia poprawia nastrój i dodaje motywacji do nauki.
– Murale są bardzo kreatywne.
– Wprawiają nas w lepsze samopoczucie.
– Nadają klasom przedmiotowym miłego wystroju, przyjemniej się wtedy uczy. Ozdabiają sale. Dodają przyjaznego uroku salom.
Pani dyrektor, czy malowanie ekologicznych murali w „Czwóreczce” to projekt zakończony?
– Ależ nie. Projekty na kolejne murale kiełkują w naszych głowach. Będą niespodzianką dla kolejnych pokoleń.
Dziękuję za rozmowę.
Materiał opracowała Aleksandra Radziszewska








