W dniach 17-19 listopada 2025 roku w Zespole Szkół Nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Kołobrzegu realizowany był międzynarodowy projekt edukacyjny Erasmus+.
W poniedziałek 17 listopada 2025 roku rozpoczęło się LTT w ramach projektu Erasmus+ KA220-VET pn. "The Power of AR and VR: Igniting Passion for Learning Through Innovative Technologies". W wydarzeniu wzięli udział partnerzy z: Polski, Grecji, Chorwacji, Litwy, Turcji i Portugalii, w tym 11 uczniów i nauczyciele z Zespołu Szkół Nr 1 im. Henryka Sienkiewicza. Uczestnicy projektu mieli zapewnione trzy dni pełne nauki, innowacji i odkrywania kultury, który umocnił współpracę międzynarodową i postępy we wszystkich modułach projektu. Uroczystego otwarcia projektu dokonali senator RP Janusz Gromek oraz starosta kołobrzeski Mirosław Tessikowski, nadając wydarzeniu wyjątkową rangę.
Moduł 1 (Polska) rozpoczął się od fascynujących ćwiczeń w programie Blender, gdzie uczestnicy tworzyli realistyczną imitację wody i eksplorowali możliwości VR. Następnie, w oparciu o książki AR i we współpracy z węgierskim partnerem MultiLearn, poznawali działanie ludzkiego mózgu, a zdobyte umiejętności sprawdzili w praktycznym teście.
Moduł 2 został przeprowadzony przez partnerów z Grecji i koncentrował się na integracji technologii AR i VR z przedmiotami STEM. Podczas zajęć uczestnicy pracowali z okularami Meta Quest Pro, wykorzystując je m.in. w procesie doradztwa zawodowego. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele wykazali się dużym zaangażowaniem oraz aktywnym uczestnictwem w ćwiczeniach.
Dzień zakończył się pełną energii sesją Just Dance, podczas której uczestnicy mogli w radosny sposób rozładować emocje i wspólnie bawić się przy muzyce.
Dzień 2 - Moduły 3 i 4 oraz odkrywanie kultury i rozwijanie współpracy.
Drugiego dnia programu LTT w Kołobrzegu partnerzy z Turcji przygotowali prezentację, w której przedstawili swój kraj i miasto. Równocześnie przeprowadzony został pilotażowy test Modułu 3, opracowanego w ramach IO2: AR i VR Toolkit for Cross-Disciplinary Learning. Modułu 3, opracowany przez partnerów z Turcji, pokazał, jak AR i VR mogą wzbogacać nauki humanistyczne i społeczne, umożliwiając nauczycielom tworzenie angażujących i interaktywnych doświadczeń edukacyjnych dla uczniów VET.
Moduł 4, opracowany przez partnerów z Chorwacji, poświęcony był wykorzystaniu wirtualnych kontekstów w nauce języków obcych. Podczas warsztatów uczestnicy pracowali wspólnie w zespołach, wykonując praktyczne zadania w środowisku cyfrowym, co pozwoliło im zdobyć doświadczenie w międzynarodowej edukacji i rozwijać kompetencje współpracy międzykulturowej. Zespoły wzięły również udział w Międzynarodowym Wyścigu Tropicieli, "Scavanger Hunt", który sprzyjał współpracy i wymianie kulturowej. Dzień zakończył się zwiedzaniem historycznych zabytków Kołobrzegu oraz wspólnym obiadem.
Dzień 3 - Moduły 5 i 6 oraz działania społeczne.
Trzeci dzień rozpoczął się prezentacją kolejnych modułów opracowanych w ramach projektu.
Moduł 5 (Litwa) łączył kreatywną sztukę z nowoczesnymi technologiami, ukazując, jak AR i VR mogą wspierać rozwój kompetencji twórczych oraz zwiększać atrakcyjność przedmiotów artystycznych.
Moduł 6 (Portugalia) dostarczył praktycznych wskazówek dotyczących integracji AR i VR z różnymi przedmiotami technicznymi i szkolnymi, wyposażając nauczycieli w narzędzia gotowe do wdrożenia we własnych placówkach.
Na zakończenie projektu odbyło się uroczyste wręczenie certyfikatów uczestnikom. Wręczenia certyfikatów oraz drobnych upominków dokonał starosta kołobrzeski w towarzystwie dyrektora szkoły Katarzyny Karaźniewicz-Deczyńskiej. W drugiej części dnia odbył się Civic Engagement Day w Adebarze, podczas którego młodzież spotkała się z seniorami w ramach działań międzypokoleniowych. Była to doskonała okazja do rozmów, dzielenia się doświadczeniami oraz budowania mostów między pokoleniami. Dzień zakończy się aktywnością prospołeczną Clean Up Day nad Morzem Bałtyckim, podczas którego uczestnicy sprzątali kołobrzeską plażę, podkreślając znaczenie ekologii i odpowiedzialności za środowisko.
![]()









