W piątek, 28 czerwca o godz. 19.00 w Filharmonii Podkarpackiej odbędzie się ostatni koncert sezonu 2023/2024. Tego wieczoru nie zabraknie ani Mozarta, ani Vivaldiego…
Podczas koncertu w Rzeszowie wystąpią: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Noama Zura oraz wirtuoz trąbki – Fabio Brum.
W programie:W. A. Mozart – Serenada nr 9, KV 320 „Posthorn”, A. Vivaldi – Griselda, RV718: Agitata da due venti, G. Roberto – „Tokyo Suite”, M. Zur – „De Profundis”, J.B. Arban – „Fantasie Brilliante” (arr. Noam Zur).
Trąbka w roli głównej
W XVIII stuleciu takie utwory jak serenady zawdzięczały zwykle swoje powstanie jakiejś uroczystej okazji, dlatego też miały charakter lekki i pogodny. Do znakomitych dzieł tego gatunku w twórczości W. A. Mozarta (1756 – 1791) należy Serenada D – dur „Posthorn” ( 1779), skomponowana prawdopodobnie z okazji zakończenia roku akademickiego (Finalmusik) na Uniwersytecie w Salzburgu. Do obsady utworu wprowadził kompozytor posthorn – róg pocztowy, od którego wzięła przydomek cała Serenada.
Trąbkę w roli głównej usłyszymy w kilku kompozycjach , m.in. N. Zura, kapelmistrza, który od dyrygenckiego pulpitu poprowadzi symfoniczny wieczór.
Szczególnie wymagającym utworem dla trębacza – Fábio Bruma będzie popisowa Fantasie brillante (w aranżacji Zura). To dzieło autorstwa francuskiego kompozytora Jean-Baptiste Arbana (1825 – 1889) – „Paganiniego kornetu”, który doprowadził technikę gry na tym instrumencie do doskonałości. w tej chwili jego utwory należą do żelaznego repertuaru koncertujących wirtuozów trąbki.
50 oper i ponad 450 dzieł symfonicznych
Urodzony w rodzinie muzyków Noam Zur decyzję o studiowaniu dyrygentury podjął w wieku 15 lat. Podczas studiów w Rubin Academy of Music w Tel Awiwie ukończył także filozofię na Uniwersytecie Telawiwskim. Od 2006 do 2008 r. miał zaszczyt pracować jako asystent maestro Pierre’a Boulez dla Lucerne Festival Academy Orchestra.
Repertuar Noama Zura obejmuje ok. 50 oper i ponad 450 dzieł symfonicznych ze wszystkich stylów i okresów muzycznych, które wykonywał na pięciu kontynentach w trakcie ponad 20 lat pracy zawodowej.
Po zdobyciu dyplomu doświadczenie zbierał w krajach niemieckojęzycznych. Od 2005 do 2007 r. był głównym dyrygentem oraz zastępcą dyrektora muzycznego Opera and Philharmonic Orchestra of Heidelberg, zaś od 2008 do 2010 r. głównym dyrygentem niemieckiego Aalto Theatre w Essen.
W latach 2011-2015 był głównym dyrygentem i doradcą ds. artystycznych niemieckiej Kammerphilharmonie Frankfurt.
W sierpniu 2016 r. muzycy Orkiestry Symfonicznej z Dubrownika wybrali go na głównego dyrygenta występującego gościnnie. Od 2015 r. przez cztery pełnił funkcję dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta corocznego festiwalu Tino Pattiera International Opera Arias Festival (Dubrownik, Chorwacja).
W 2017 r. objął stanowisko dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta (dyrektor tytularny) argentyńskiej Orquesta Sinfónica de Salta, które to stanowisko piastował do 2020 r.
Kompozytor i aranżer
Noam Zur jest również aktywnym kompozytorem i aranżerem. Jego kompozycja A Month of Sundays (Hommage à Steve Reich) na skrzypce i instrumenty elektroniczne miała swoją premierę w grudniu 2020 r. w Zamus, Centrum Muzyki Dawnej w Kolonii, skąd koncert był transmitowany na żywo w internecie.
W sierpniu 2016 r. ze stowarzyszeniem orkiestry WDR Funkhausorchester Köln Noam Zur nagrał dla niemieckiego radia swoją własną aranżację dla orkiestry kameralnej Preludiów (Zeszyt 1) Debussy’ego. Preludia były jak dotąd wykonywane w Niemczech, Izraelu, Rumunii, Niderlandach, Meksyku i Argentynie.
Maestro Kenneth Woods i angielska Orkiestra Symfoniczna zamówili u niego aranżację dla orkiestry kameralnej utworu Williama Granta Stilla Dismal Swamp. W lipcu 2022 r. angielska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją maestro Woodsa zaprezentowała po raz pierwszy tę instrumentację.
Noam Zur nagrywał dla wytwórni Classic Concert Records oraz Naxos. Poprowadził też wiele koncertów w całej Europie, Izraelu oraz na Bliskim Wschodzie i Ameryce Południowej, które były transmitowane przez radio, telewizję i w internecie.
Dziadek wyszkolił go na muzyka
Urodzony w Brazylii Fábio Brum jest międzynarodowym artystą-trębaczem i głównym trębaczem w Royal Liverpool Philharmonic. Fábio jest byłym członkiem cieszącego się międzynarodowym uznaniem zespołu CANADIAN BRASS.
Mieszkał i studiował w pięciu różnych krajach oraz występował w ponad 30 państwach na całym świecie jako solista, artysta orkiestrowy i pedagog.
Fábio Brum dorastał w rodzinie z dwiema różnymi pasjami: piłką nożną i muzyką. Po tym, jak jego rodzice próbowali na próżno zrobić z niego piłkarza, dziadek postanowił wyszkolić go na muzyka. Swoją pierwszą solową płytę „EGREGORE +”zadedykował właśnie swojego dziadkowi, aby okazać mu tym swoją wdzięczność.
Ceni współpracę z kompozytorami.
W trakcie swojej kariery otrzymał wiele nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach muzycznych, jak Międzynarodowy Konkurs Cittá di Porcia, Międzynarodowy Konkurs Praska Wiosna, Międzynarodowy Konkurs Trąbkowy im. Juana Garcíi Marína, Międzynarodowy Konkurs Trąbkowy im. Ellswortha Smitha, Międzynarodowy Konkurs Solowy Gildii Trębaczy i wiele innych. Brum otrzymał także różne stypendia i nagrody, m.in.: Novara Award, DAAD, stypendium Badenii-Wirtembergii, stypendium Lake Placid, stypendium im. Leona Rapier oraz stypendium im. Melvina Dickinsona. Do prestiżowych zespołów, z którymi Fábio współpracował, należą Canadian Brass, Orquesta de la Radio Televisión Española (Hiszpania), Ensemble Intercontemporain (Francja), Orchester des Staatstheater Darmstad (Niemcy), Orquesta Nacional de España (Hiszpania), Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo (Brazylia), Banda da Guarda Nacional Republicana (Portugalia), The Brass Company Quintet (Stany Zjednoczone) i wiele innych. Fabio współpracował również ze znanymi dyrygentami, takimi jak m.in.: Lorin Maazel, Semion Bychkov, Matthias Pintscher.
Fábio ceni sobie współpracę z kompozytorami. Otrzymał już nowe i dedykowane utwory od Santiago Báeza, Douglasa Bragi, Dimitri Cervo, Pacho Floresa, Daniela Freiberga, Angelo Martinsa, Antonio Morala, Mishy Mullov-Abbado, Efraína Oschera, Gabriele Roberto, Gilsona Santosa, Nicoli Tescari, Juana Carlosa Valencia Ramos i innych.
Debiutancki album Fábio, zatytułowany „EGREGORE+”, to połączenie tych nowych, ekskluzywnych kompozycji i aranżacji. Poprzez użycie wielu specjalnych instrumentów, Fábio wyraża swoje pomysły, obawy oraz miłość do tworzenia muzyki, równoważąc to, co nowe i kreatywne z głębokim szacunkiem dla ustalonej formy sztuki.
Fábio wydał rewolucyjną płytę, „Nine Trumpets and One Piano” („Dziewięć Trąbek i Jeden Fortepian”), z hiszpańskim pianistą i kompozytorem, Santiago Báezem. Płyta promuje ekskluzywne utwory, skomponowane dla niego przez różnych współczesnych kompozytorów, czerpiących wyraźne inspiracje z tradycji różnych krajów.
Trzecia płyta Bruma, „ALCHEMY” („Alchemia”) to efekt współpracy z Królewską Orkiestrą Symfoniczną w Sewilli i maestro Noanem Zur. Fábio przez ponad 10 sezonów pełnił funkcję głównego trębacza Orquestra Sinfônica Brasileira (Brazil) oraz Real Orquesta Sinfónica de Sevilla (Hiszpania). Jest absolwentem Uniwersytetu w Louisville (USA) oraz Hochschule für Musik, Karlsruhe (Niemcy). Fábio jest aktywnym współpracownikiem i wyłącznym artystą uznanej firmy STOMVI, produkującej instrumenty muzyczne, z siedzibą w Walencji w Hiszpanii.