Finał III edycji projektu ProLog – ostatnie spotkanie z nauczycielami

efrwp.pl 1 dzień temu

2 czerwca w Rzeszowie odbyło się ostatnie warsztatowe spotkanie z nauczycielami z 11 szkół podstawowych województwa podkarpackiego, uczestniczących w projekcie ProLog – wsparcie nauczania przedmiotów ścisłych.

Tym razem warsztaty rozpoczęły się od zajęć praktycznych, ale w nieco innej formule niż zwykle. Zamiast dobrze już znanych zestawów LEGO Spike, nauczyciele pracowali z klockami MakeBlock, budując roboty mBot 2, a następnie je programując. Celem tej zmiany było pokazanie, iż mimo różnic sprzętowych, zasady programowania pozostają takie same. Różnice między zestawami są na tyle niewielkie, iż każdy nauczyciel, który wcześniej pracował z LEGO Spike, jest w stanie z łatwością odnaleźć się w pracy z MakeBlock.

Zależy nam, aby uczestnicy projektu nie ograniczali się do jednego typu narzędzi dydaktycznych. najważniejsze jest tu logiczne i algorytmiczne myślenie – kompetencje, które pozwalają korzystać z dowolnych cyfrowych pomocy edukacyjnych, niezależnie od producenta. Chcemy, by nauczyciele zachowali otwarte umysły i gotowość do eksplorowania różnych technologii w swojej codziennej pracy.

Druga część warsztatów poświęcona była podsumowaniu projektu. Rozpoczęliśmy od wspólnej refleksji – co zadziałało dobrze, a które elementy warto w przyszłości udoskonalić. Wszyscy nauczyciele zgodnie zauważyli, iż zainteresowanie uczniów lekcjami podczas których przekazywanie wiedzy podstawowej z przedmiotu odbywało się dzięki robotyki było ogromne. Co więcej, często zdarzało się, iż uczniowie wykazywali się taką sprawnością w myśleniu i działaniu, iż wyprzedzali swoich nauczycieli. W trakcie lekcji z wykorzystaniem klocków, rola nauczyciela ewoluowała – stawał się bardziej mentorem, przewodnikiem, niż osobą przekazującą gotowe rozwiązania.

Zwrócono również uwagę na niezwykle pozytywny wpływ zajęć na relacje społeczne w klasach. Uczniowie uczyli się współpracy, a osoby wcześniej sprawiające trudności wychowawcze – często zaskakiwały swoim zaangażowaniem i chęcią pomocy.

Emocjonujący finał i zwycięzcy III edycji ProLog

Na koniec zostawiliśmy najbardziej emocjonujący moment spotkania – ogłoszenie wyników ostatniego, szóstego wyzwania ProLogowego, którego zadaniem było podsumowanie działań w ramach projektu i zaprezentowanie planów na przyszłość. Uczestnicy mieli pełną dowolność w wyborze formy – powstały m.in. filmy, prezentacje, artykuły i wiersze. Z tym zadaniem najlepiej poradziła sobie Szkoła Podstawowa w Dąbrowicy.

Jednak prawdziwym zaskoczeniem – również dla organizatorów – okazały się ostateczne wyniki całego cyklu wyzwań. Po zliczeniu wszystkich punktów i dodaniu bonusów, po raz pierwszy w historii projektu na pierwszym miejscu uplasowały się dwie szkoły ex aequo, a trzecia miała zaledwie jeden punkt mniej!

Wyniki końcowe:

  • SP Hucisko – 497 punktów
  • SP Dąbrowica – 497 punktów
  • SP Łąka – 496 punktów

Zgodnie z zasadami projektu, dwie zwycięskie szkoły otrzymają dodatkowe zajęcia z robotyki. Jednak z uwagi na minimalną różnicę punktową oraz ogromne zaangażowanie Szkoły Podstawowej w Łące – zarówno w poprzednie wyzwania, jak i cały projekt – podjęliśmy decyzję o przyznaniu dodatkowych zajęć również tej placówce.

Serdecznie gratulujemy wszystkim szkołom, nauczycielom i uczniom – ogromnie dziękujemy za udział w III edycji projektu ProLog! Wasze zaangażowanie, kreatywność i otwartość na nowe technologie są dla nas ogromną inspiracją.

Z całego serca dziękujemy również Fundacji LOTTO im. Haliny Konopackiej, Partnerowi III edycji projektu ProLog, za wsparcie i zaufanie. Dzięki współpracy z Fundacją możliwe było zrealizowanie wielu wartościowych działań, które realnie wpłynęły na rozwój kompetencji uczniów i nauczycieli.

Cieszymy się, iż możemy wspólnie tworzyć przestrzeń, w której nowoczesna edukacja nabiera realnego kształtu. Projekt ProLog to nie tylko pokazanie, iż robotyka jest ciekawszym sposobem nauczania przedmiotów ścisłych – to budowanie kompetencji przyszłości, rozwijanie współpracy i pasji wśród uczniów i nauczycieli. Warto być częścią tego programu!

Do zobaczenia w kolejnych edycjach!

Idź do oryginalnego materiału