Województwo opolskie po raz kolejny pokazało, iż potrafi skutecznie łączyć różne sektory na rzecz rozwoju młodych ludzi. Forum Biznes–Edukacja–Kooperacja, które odbyło się w Opolu, zgromadziło przedstawicieli władz samorządowych, instytucji edukacyjnych, biznesu oraz organizacji wspierających rynek pracy. Wydarzenie to zyskało rangę ważnego głosu w dyskusji nad przyszłością kształcenia zawodowego i przygotowaniem młodzieży do wejścia na dynamicznie zmieniający się rynek pracy.
Organizatorem forum było Opolskie Centrum Edukacji, Wojewódzki Urząd Pracy oraz Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki. Wydarzenie odbyło się w ramach szerokiego projektu „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”, którego wartość przekracza 21 milionów złotych.
– To dzięki temu projektowi udało nam się, jako jedynemu województwu w skali całego kraju, włączyć do działania wszystkie powiaty i powiatowe urzędy pracy – mówiła wicemarszałek Zuzanna Donath-Kasiura. – Chcemy bardzo dobrze przygotować młodzież do wejścia na rynek pracy, dlatego współpracujemy z Kuratorium Oświaty, szkołami zawodowymi, technicznymi, branżowymi oraz ogólnokształcącymi – dodała. Wicemarszałek podkreśliła również, iż naturalnym partnerem tych działań jest Opolskie Centrum Edukacji, posiadające kadrę konsultantów i doradców metodycznych, realizujące liczne projekty edukacyjne, w tym te związane ze szkolnictwem zawodowym.
Bartłomiej Piechaczek, wicedyrektor OCE, akcentował rolę tworzenia sieci powiązań między edukacją a biznesem. – Opolskie szkolnictwo zawodowe jest mocno połączone z lokalnym rynkiem pracy, czego doświadczamy na co dzień, gdy nasi uczniowie odbywają staże u lokalnych przedsiębiorców – zaznaczył.
Swoją obecność na forum zaznaczyło również Opolskie Kuratorium Oświaty, reprezentowane przez Joannę Raźniewską. – To nic dziwnego, iż zarówno Ministerstwo Edukacji, jak i Kuratorium są obecne podczas tego forum – promujemy edukację – powiedziała kurator. Dodała również: – Szkolnictwo zawodowe nie może istnieć bez praktyki. Ważne jest uwzględnienie uczniów z dodatkowymi potrzebami edukacyjnymi. O tym również chcemy rozmawiać.
Wyjątkowym głosem w debacie była Alina Prochasek, członkini zarządu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, reprezentująca m.in. programy Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności, a także Agencję Wykonawczą programu Krajowy Plan Odbudowy dla Edukacji.
– W ramach inwestycji A311 planujemy utworzenie co najmniej 127 branżowych centrów umiejętności – w tym aż 9 w województwie opolskim – poinformowała Prochasek. – To ogromna szansa dla młodych i dorosłych, by rozwijać umiejętności i kompetencje w odpowiedzi na dynamicznie zmieniający się rynek pracy – dodała.
Wspomniała również o ogromnym znaczeniu współpracy międzysektorowej – samorządów, uczelni, biznesu i instytucji edukacyjnych – w tworzeniu takich centrów. – Bardzo się cieszę, iż jestem dziś w Opolu, bo to region, który w nietypowy i bardzo skuteczny sposób implementuje nowoczesne rozwiązania edukacyjne – podkreśliła.
Z kolei Elżbieta Neroj, dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej Ministerstwa Edukacji Narodowej, mówiła o konieczności elastycznego podejścia do kształcenia i wspierania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami. – Szkoła, by dobrze przygotować młodych ludzi, musi współpracować ze środowiskiem – ten projekt jest tego przykładem – powiedziała.
Podkreśliła też rolę doradztwa zawodowego jako towarzyszenia młodemu człowiekowi w odkrywaniu i rozwijaniu mocnych stron. – Od 1 czerwca absolwenci szkół branżowych I stopnia, którzy nie ukończyli 18 lat, będą mogli odbywać praktyki absolwenckie – to rozwiązanie, na które środowisko czekało – zapowiedziała.
Forum Biznes–Edukacja–Kooperacja w Opolu to nie tylko spotkanie ekspertów, ale przede wszystkim platforma współpracy i wymiany dobrych praktyk. Jak podkreślali wszyscy mówcy, kluczem do sukcesu w edukacji zawodowej i ustawicznej jest partnerstwo – między szkołami, uczelniami, instytucjami rynku pracy i pracodawcami. Wspólny głos wszystkich sektorów to silny sygnał: Opolskie stawia na przyszłość – świadomie, kompleksowo i z myślą o młodych pokoleniach.




Fot. melonik