
,,Energetyka - wspólnie w przyszłość" - to motto forum kształcenia zawodowego w branży energetycznej zorganizowanego w Radomsku przez Centrum Rozwoju Kompetencji Województwa Łódzkiego i PGE Polskiej Grupy Energetycznej w Woli Grzymalinej. Wśród uczestników forum byli przedstawiciele władz Powiatu Radomszczańskiego: Starosta Łukasz Więcek, Wicestarosta Jacek Gębicz, Członek Zarządu Powiatu Wojciech Ślusarczyk oraz przedstawiciele władz Województwa Łódzkiego i władz samorządowych ościennych powiatów i miast, a także m. in. uczniowie i nauczyciele radomszczańskich szkół ponadpodstawowych.
Forum odbywało się w ramach realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego projektu "Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych" współfinansowanego ze środków KPO oraz UE.
Celem wydarzenia było:
- upowszechnienie zmian w szkolnictwie branżowym;
- zapoznanie z nowym wymiarem kształcenia zawodowego, nową rolą szkół zawodowych w realizacji zadań doradców zawodowych oraz wymogami dotyczącymi pisania programów nauczania w zawodzie;
- przedstawienie rozwiązań zwiększających wpływ pracodawców na funkcjonowanie kształcenia zawodowego.
Koncepcja uczenia się przez całe życie określana jako lifelong learning (LLL) dotyczy aktywności człowieka, której założeniem jest poszerzanie wiedzy i rozwój umiejętności w perspektywie osobistej czy społecznej, przy równoczesnym zorientowaniu na potrzeby rynku pracy.
Zbudowanie systemu koordynacji LLL jest odpowiedzią na potrzebę zapewnienia planowania strategicznego w obszarze uczenia się przez całe życie, w tym kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się dorosłych, co jest istotnym elementem zarządzania rozwojem gospodarczym i społecznym z uwagi na konieczność przygotowania kadr i społeczeństwa do ciągłych zmian zachodzących we wszystkich obszarach życia. Wymusza to konieczność stałego podnoszenia poziomu wykształcenia i stałego poszerzania swoich kompetencji w celu przystosowania się do zmieniającej się rzeczywistości.
Projekt realizuje główne obszary działania ujęte w Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030, do których należą m.in. rozwój umiejętności oraz ich wykorzystanie, kooperacja pracodawców z edukacją, doradztwo zawodowe, uczenie się przez całe życie i potwierdzanie umiejętności.