W efekcie współpracy nauczycieli zaangażowanych w inicjatywę „Frajda z nauczania” powstał zbiór kilkudziesięciu aktywizujących pomysłów, możliwych do zastosowania w nauczaniu różnych przedmiotów i na różnych etapach edukacyjnych.
Autorka publikacji, Danuta Sterna, porusza tematy bliskie szkolnej codzienności i odnoszące się do wyzwań, z jakimi mierzą się nauczyciele. To poradnik napisany przez nauczycieli dla nauczycieli – łączy teorię z praktyką, a każdy rozdział zawiera przykłady rozwiązań, które można wykorzystać na własnych lekcjach.
Autorka zachęca, by doceniać codzienne rytuały, które mają ogromne znaczenie dla organizacji pracy w klasie. Wprowadzane na lekcjach zwyczaje dają uczniom poczucie bezpieczeństwa i stabilności, skracają czas potrzebny na wyjaśnianie poleceń i zwiększają efektywność nauczania.
Jednym z istotnych zagadnień poruszonych w publikacji jest możliwość poprawiania przez uczniów prac pisemnych. Autorka, we współpracy z nauczycielami praktykami, przedstawia refleksje oraz propozycje dotyczące formułowania przejrzystych zasad w tym obszarze. Zaprezentowane dobre praktyki pozwalają zachować równowagę między potrzebą wspierania ucznia a racjonalnym obciążeniem nauczyciela.
Autorka podkreśla też znaczenie zabawy w procesie nauczania, wskazując na rolę gier, humoru, ruchu i zabawy słowem w rozwijaniu kreatywności i zaangażowania uczniów. Zwraca także uwagę na źródła lęku przed wypowiadaniem się na lekcjach, proponując sprawdzone strategie budowania zaufania, wspierania aktywności uczniów i otwartości w klasowej komunikacji.
Publikacja stanowi cenne źródło refleksji i inspiracji dla nauczycieli, którzy chcą rozwijać swój warsztat w duchu uważności, dialogu i zaangażowania.
Załączniki:
-
Danuta Sterna-Frajda z nauczania.Cztery praktyki...-2025
Wielkość pliku: 2 MB