Grażyna Śleszyńska, Rozwijanie samodzielności oraz kreatywności w myśleniu i działaniu – jak uczyć (się) matematyki, by rozwijać ciekawości poznawczą

ore.edu.pl 12 godzin temu

Publikacja, skierowana przede wszystkim do nauczycieli matematyki i doradców metodycznych, porusza kwestię kształtowania na zajęciach szkolnych kompetencji kluczowych – zgodnie z „modelem 4K”. Krytyczne myślenie, kooperacja, kreatywność i komunikacja to umiejętności nieodzowne w XXI w., które muszą być rozwijane w szkole, aby przygotowywała ona uczniów do obecności na rynku pracy i codziennego funkcjonowania w aktualnych realiach. Rola nauczyciela w związku z tym zmienia się z wykładowcy – eksperta na mentora towarzyszącego uczniom w samodzielnym odkrywaniu wiedzy i wspierającego ich w tym wysiłku.

Autorka przedstawia szczegółową charakterystykę celów zajęć i podpowiada, o jakie elementy zadbać, by osiągać założone efekty. Podkreśla rolę uszczegółowionych kryteriów wymagań i stawiania pytań problemowych. Jako metody służące odkrywaniu wiedzy autorka wskazuje czynnościowe nauczanie matematyki w ujęciu prof. Anny Krygowskiej oraz Mapy Rozwiązywania Problemów i inne narzędzia TOC. Proponuje wykorzystanie map typu „przykład – wniosek”, „gałąź wielu reguł” i „łamacz matematyczny” w kontekście objaśniania konkretnych pojęć matematycznych i rozwiązywania zadań. Pokazuje także, jak wprowadzić na lekcjach model „uczenia się przez doświadczenie” i pracę metodą JIGSAW.

Publikacja zawiera wiele praktycznych uwag oraz przykładowych poleceń, a także graficzne propozycje Map Rozwiązywania Problemów, dzięki czemu stanowi źródło metodycznej inspiracji zwłaszcza dla młodych nauczycieli, poszukujących różnorodnych rozwiązań w codziennej pracy.

Załączniki:

  • Rozwijanie samodzielności oraz kreatywności - Grażyna Śleszyńska - 2025
    Wielkość pliku: 6 MB
Idź do oryginalnego materiału