Higiena cyfrowa? Głos nauczycielski

instytutsprawobywatelskich.pl 3 godzin temu

Sławomir Broniarz

Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego. Uczestnik prac Komisji Trójstronnej, a w tej chwili Rady Dialogu Społecznego. Aktywnie bierze udział w pracach międzynarodowego ruchu związkowego: w roku 2019 roku po raz trzeci został członkiem Zarządu Światowego Education International (EI). Prezes ZNP jest także członkiem Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES). Zainicjował wiele akcji związkowych i społecznych w tym m.in. Pakt dla Edukacji, Edukacyjny Okrągły Stół, kampanię w obronie publicznej edukacji „Nie dajmy popsuć naszej szkoły”. W Sejmie wielokrotnie prezentował obywatelskie projekty ustawodawcze zgłaszane przez ZNP. Sygnatariusz Apelu związków zawodowych do minister Barbary Nowackiej o wprowadzenie krajowego zakazu telefonów w szkołach.

Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego, odpowiada na pytania Rafała Górskiego, redaktora naczelnego Tygodnika Spraw Obywatelskich.

Najświeższe badania techniką neuroobrazowania ponad wszelką wątpliwość pokazują, iż nadmierna styczność z ekranami może neurologicznie zniszczyć rozwijający się mózg młodej osoby w taki sam sposób jak uzależnienie od kokainy.
Nicholas Kardaras, „Dzieci ekranu Jak uzależnienie od ekranu przejmuje kontrolę nad naszymi dziećmi i jak wyrwać je z transu”

Chcemy, by nasi uczniowie żyli mądrze w społeczeństwie technologicznym, ale nie wiem, jak można to osiągnąć, jeżeli będą nieświadomi pełnego znaczenia i kontekstu zmian technologicznych. (…) Nie sprzeciwiam się podłączeniu klas szkolnych do Internetu lub udostępnianiu uczniom komputerów osobistych, pod warunkiem, rzecz jasna, iż szkoła ma mnóstwo pieniędzy; to znaczy, iż dobrze płaci nauczycielom, jest w stanie zatrudnić tylu nauczycieli, by zredukować w istotny sposób liczbę uczniów w klasie, i nie brakuje jej najnowszych książek.
Neil Postman, profesor w Katedrze Kultury i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Nowojorskim, „W stronę XVIII stulecia” (1999)

Instytut Badań Edukacyjnych Polski Instytut Badawczy chce sprawdzić, w jakim stopniu telefony faktycznie są obecne w polskich szkołach. Do drugiej części ogólnopolskiego badania zaproszeni zostali dyrektorzy szkół, nauczyciele, uczniowie i rodzice, aby podzielili się swoimi doświadczeniami.
„Smartfony w szkołach – IBE zaprasza dyrektorów, nauczycieli i uczniów do udziału w ogólnopolskim badaniu”

  1. TikTok jest używany przez 800 tysięcy dzieci w wieku 7-12 lat. Ta informacja pochodzi z raportu „Internet dzieci”. Co Pan na to?
  2. Podpisał Pan Apel związków zawodowych o wprowadzenie powszechnego zakazu używania telefonów w szkołach. Dlaczego?
  3. Proszę o komentarz do słów Neila Postmana.
  1. Instytut Badań Edukacyjnych Polski Instytut Badawczy chce sprawdzić, w jakim stopniu telefony faktycznie są obecne w polskich szkołach. Co Pan na to?
  2. Jak informuje PAP i Radio RMF FM „fińska komisja konstytucyjna oceniła, iż korzystanie z telefonów komórkowych »nie jest prawem ucznia«. Uznała też, iż wprowadzenie zakazu czy ograniczeń w ich używaniu zarówno podczas zajęć lekcyjnych, jak również poza nimi na terenie szkoły nie narusza konstytucji”. Proszę o komentarz.
  3. Czy Big Techy, firmy telekomunikacyjne i producenci telefonów powinni płacić za cyfrowe uzależnianie dzieci?
  4. Jakiego ważnego pytania nikt Panu jeszcze nie zadał w tematach, o których rozmawiamy? I jaka jest na to pytanie odpowiedź?

Pobierz mp3

Tygodnik Spraw Obywatelskich

Od 2020 roku odkrywamy niewygodne prawdy i nagłaśniamy historie, które mają moc zmieniać Polskę.

Przekaż darowiznę i stań się naszym współwydawcą

Zapraszamy na staże, praktyki i wolontariat!

Dołącz do nas!

Muzyka „Also Sprach Zarathustra – Einleitung” – Kevin MacLeod, CC BY 3.0

Idź do oryginalnego materiału