Z tym równaniem bez problemu poradzą sobie uczniowie i uczennice podstawówki – zgodnie z podstawą programową już w 4 klasie poznaje się kolejność wykonywania działań arytmetycznych. Dla przypomnienia prawidłowa kolejność to:
działania w nawiasach,
potęgowanie,
mnożenie i dzielenie,
dodawanie i odejmowanie.
Jeśli działanie ma ten sam priorytet (mnożenie i dzielenie, dodawanie i odejmowanie), równanie rozwiązuje się po kolei, od lewej do prawej strony.
Zagadka matematyczna: jak rozwiązać to równanie?
Jak w takim razie rozwiązać równanie: 8÷2x4? Najpierw musimy podzielić 8 przez 2, a następnie pomnożyć otrzymany wynik przez 4.
8÷2x4=?
4x4=16
Prawidłowa odpowiedź to 16.
Niektórzy jednak ignorują zasady i traktują mnożenie jako działanie o wyższym priorytecie niż dzielenie. Zaczynają więc od pomnożenia 2 przez 4. Następnie dzielą 8 przez uzyskany wynik:
8÷2x4=?
8x8=1
Nie jest to jednak prawidłowe rozwiązanie.
Równanie, które dzieli od ponad 100 lat
Dokładnie to równanie pojawiło się w 1917 roku w periodyku "The American Mathematical Monthly" wydawanym przez Stowarzyszenie Matematyczne Ameryki (ang. Mathematical Association of America). Już wtedy matematycy nie mieli żadnych wątpliwości, iż odpowiedź może być tylko jedna i jest to 16, gdyż zgodnie z zasadami algebry dzielenie i mnożenie są sobie równe, więc działania należy wykonywać od lewej do prawej.