Improwizacja w edukacji nie oznacza chaosu i nieprzygotowania

opowiecie.info 1 tydzień temu

Okazuje się, iż są techniki improwizacyjne, które świetnie sprawdzają się i są stosowane również w edukacji i w biznesie, przez dyrektorów szkół, liderów zespołów, kadrę zarządzającą największy firm. Spróbowano w szkołach zarządzanych przez powiat opolski.

– Nasz Wydział Edukacji zorganizował warsztaty improwizacji dla dyrektorów szkół prowadzonych przez powiat opolski – poinformował starosta Henryk Lakwa. – Tak się spodobały, jako narzędzie rozwijające kreatywność, elastyczność, komunikację… (zalet jest mnóstwo), iż poprosili o więcej. Joanna Ozga, improwizatorka związana wcześniej z opolskim teatrem „To mało powiedziane”, poprowadziła zarówno pierwszą, jak i drugą część warsztatów. Tę ostatnią w Pomologia Prószków, z udziałem związanego z tą szkołą Sławomira Kuligowskiego, absolwenta warszawskiej Akademii Teatralnej – relacjonował starosta.

Jak zapewnia: będzie ciąg dalszy, bo jedna ze szkół zorganizuje warsztaty dla swoich nauczycieli, a potem pewnie także dla uczniów. – Byłem na tych warsztatach krótko, ale wiem, iż to działa, dlatego cieszę się, iż spotkały się z takim pozytywnym odzewem – dodaje Henryk Lakwa.

Żyjemy w zmiennych i niepewnych czasach. Skuteczną metodą działania nie jest kontrolowanie chaosu, a rozwijanie płynnego sposobu interakcji z nim – umiejętności improwizowania. Dzięki warsztatom improwizacji można rozwijać kompetencje miękkie, inteligencję emocjonalną oraz umiejętność skutecznego działania bez schematu – świetnie się przy tym bawiąc.

Zmiany w systemie edukacji doczekały się zwrotu w podejściu do procesu uczenia. Coraz częściej słyszymy o uczeniu się a coraz rzadziej o nauczaniu. Oznacza to, iż podstawą rozwoju człowieka jest jego samodzielne kierowanie własnym procesem uczenia się, a w edukacji przygotowanie młodego człowieka do samodzielnego funkcjonowania w świecie.

Improwizacja w edukacji, w szkole to szansa na kolejne pokolenia ludzi z inicjatywą, z pozytywnym nastawieniem do świata, poszukujących rozwiązań zamiast problemów, tworzących więzi społeczne, efektywnie i długofalowo współpracujących w środowisku biznesowym. Improwizacja nie daje gotowych scenariuszy lekcji, nie daje gotowych scenariuszy życia. Uczy życia w znaczeniu radzenia sobie w różnych niestandardowych sytuacjach, trudach życia codziennego, akceptacji porażki i kreatywnego rozwiązywania problemów.

Fot. Monika Kluf

Idź do oryginalnego materiału