„Indywidualna rozmowa doradcza z uczniem” – dwudniowe warsztaty w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku

ore.edu.pl 9 godzin temu

6 i 7 listopada w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku odbyły się warsztaty stacjonarne (szkolenie kaskadowe) na temat „Indywidualna rozmowa doradcza z uczniem (doradztwo indywidualne). Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa”. Wzięli w nich udział pracownicy publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, publicznych ośrodków doskonalenia nauczycieli, publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, publicznych bibliotek pedagogicznych oraz doradcy zawodowi z placówek oświatowych. Szkolenie zorganizował Wydział Kształcenia Zawodowego i Doradztwa Zawodowego (WKZDZ) ORE. Poprowadził je dr Mateusz Konieczny.

Pierwszego dnia trener omówił zagadnienia teoretyczne. Na początku przedstawił cele doradztwa zawodowego i rozmowy doradczej oraz okoliczności i warunki takiej rozmowy. Już na tym etapie wywiązała się interesująca dyskusja, ponieważ zróżnicowani uczestnicy mieli odmienne zdania o niektórych kwestiach.

W kolejnym bloku trener zaprezentował etapy rozmowy doradczej oraz wybrane metody i techniki jej prowadzenia. Omówił szczegółowo sztukę zadawania pytań i informacji zwrotnej podczas rozmowy doradczej zarówno z uczniem szkoły podstawowej, jak i ponadpodstawowej, ponieważ na obu poziomach wygląda ona trochę inaczej. Zauważył, iż także doradcy zawodowi popełniają błędy podczas indywidualnych rozmów doradczych z uczniami. Zapewnił jednak, iż można je zminimalizować lub w ogóle ich uniknąć dzięki stosowaniu odpowiednich metod i technik. Właśnie tego tematu dotyczył kolejny punkt programu. Uczestnicy mieli okazję podzielić się własnymi doświadczeniami: opisać sytuacje, z którymi zetknęli się w swojej pracy, i pokazać, jakie rozwiązania zastosowali.

Następnie trener przedstawił szereg materiałów i narzędzi do pracy indywidualnej z uczniem podczas rozmowy doradczej, w tym również pomoce zamieszczone na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej i w innych serwisach ORE.

Drugiego dnia warsztatów uczestnicy ćwiczyli w grupach symulacje indywidualnej rozmowy doradczej. Wspólnie zastanawiali się, jak powinna przebiegać indywidualna rozmowa doradcza z konkretnym uczniem, którego przypadek – w formie case study – wylosowali. Dyskusje były ożywione, a pomysły bardzo kreatywne i zróżnicowane. Następnie każda grupa zaprezentowała wyniki swojej pracy i uzasadniła wypracowane rozwiązania. Pozostali uczestnicy warsztatów mogli podzielić się przemyśleniami i uwagami, jak podeszliby do rozmowy z danym uczniem.

Na zakończenie spotkania przedstawicielka WKZDZ podziękowała w imieniu ORE trenerowi za wiele cennych, praktycznych i innowacyjnych informacji na temat indywidualnej rozmowy doradczej z uczniem, a także za przydatne wskazówki, jak adekwatnie ją przeprowadzić. Z kolei uczestnikom warsztatów podziękowała za zaangażowanie i kreatywne podejście do ćwiczeń i symulacji zaproponowanych podczas zajęć.

Udział w warsztatach umocnił uczestników w przekonaniu, iż dobrą rozmowę doradczą z uczniem na różnych etapach jego drogi edukacyjnej można przeprowadzić dzięki odpowiedniemu przygotowaniu teoretycznemu i praktycznemu oraz wiedzy, gdzie szukać informacji, materiałów i narzędzi przydatnych w codziennej pracy doradcy.

Idź do oryginalnego materiału