Szanowni Państwo,
Przekazujemy informacje o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego z Komunikatu dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2025 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2025/2026.
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb:
1. zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym
2. osób, o których mowa w art. 165 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (tj. cudzoziemców)
Dostosowanie form egzaminu maturalnego polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających.
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego to między innymi: zapewnienie miejsca pracy odpowiedniego do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych zdającego, wykorzystanie odpowiedniego sprzętu specjalistycznego, środków dydaktycznych, lub urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację mobilną służącą do monitorowania stanu zdrowia zdającego, przedłużenie czasu, ustalenie odpowiednich zasad oceniania.
Dostosowania ustala się na podstawie:
1. opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie występowania specyficznych trudności w uczeniu się w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią (wydana nie wcześniej niż po 3 klasie SP)
2. orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,
3. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
4. zaświadczenia lekarskiego (uczeń chory, niesprawny czasowo)
5. opinii rady pedagogicznej dla ucznia:
- który w roku szkolnym 2025/2026 był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na: a) trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, b) zaburzenia komunikacji językowej, c) sytuację kryzysową lub traumatyczną
- o którym mowa w art. 165 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemiec), któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu
- obywatel Ukrainy
Opinia rady pedagogicznej, o której mowa wyżej jest wydawana na wniosek: nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia, lub rodziców albo pełnoletniego ucznia.
Zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej przedkłada się wraz z deklaracją.
W sytuacjach losowych zaświadczenie lub opinia mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu.
W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych dyrektor szkoły, na wniosek rady pedagogicznej, może wystąpić do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z wnioskiem o wyrażenie zgody na przystąpienie ucznia do egzaminu maturalnego w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, nieujętych w komunikacie o dostosowaniach maturalnych. Wniosek powinien być uzasadniony i potwierdzony stosownymi dokumentami.
Do 10 lutego 2026 r. dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie ucznia o wskazanych sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych.
Uczeń składa oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania nie później niż do 13 lutego 2026 r.
Poniżej przedstawiam możliwe dostosowania dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, chorych i niesprawnych czasowo. Możliwe dostosowania dla pozostałych grup zdających znajdują się w Komunikacie o dostosowaniach egzaminu maturalnego w 2026 r. na stronie CKE.
I. Możliwe sposoby dostosowania dla zdających ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią (podstawa dostosowania: opinia poradni psychologiczno – pedagogicznej):
Część pisemna:
1. Pisanie pracy na komputerze (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie i dokonanie prawidłowej oceny odpowiedzi do zadań w arkuszu egzaminacyjnym oraz gdy w toku edukacji zdający został wdrożony do takiej formy pracy.)
2. Zastosowanie szczegółowych zasad oceniania rozwiązań zadań otwartych uwzględniających specyficzne trudności w uczeniu się
- z języka polskiego (na poziomie podstawowym, rozszerzonym)
- z języków obcych nowożytnych, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego ( odpowiednio, na poziomie podstawowym, rozszerzonym, dwujęzycznym)
- z matematyki (na poziomie podstawowym)
II. Możliwe sposoby dostosowania dla zdających, którzy są chorzy lub niesprawni czasowo
Podstawa uprawnienia: Zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza a w przypadku zdających chorych – zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
Część ustna
1. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.
W przypadku absolwenta korzystającego z urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację służącą do monitorowania stanu zdrowia, np. w przypadku zdającego ze stwierdzoną cukrzycą korzystającego z pompy insulinowej, dopuszcza się możliwość wniesienia takiego urządzenia do sali egzaminacyjnej i korzystania z niego w tej sali. Przed wejściem na salę egzaminacyjną absolwent przekazuje urządzenie telekomunikacyjne przewodniczącemu zespołu przedmiotowego, który upewnia się, iż sygnały przychodzące są wyłączone i umieszcza to urządzenie na stole, przy którym pracuje ZP. Zdający sygnalizuje konieczność skorzystania z urządzenia.
2. Miejsce pracy dostosowane do potrzeb zdającego.
Część pisemna
1. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.
W przypadku absolwenta korzystającego z urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację służącą do monitorowania stanu zdrowia, np. w przypadku zdającego ze stwierdzoną cukrzycą korzystającego z pompy insulinowej, dopuszcza się możliwość wniesienia takiego urządzenia do sali egzaminacyjnej i korzystania z niego w tej sali. Przed wejściem na salę egzaminacyjną absolwent przekazuje urządzenie telekomunikacyjne przewodniczącemu zespołu przedmiotowego, który upewnia się, iż sygnały przychodzące są wyłączone i umieszcza to urządzenie na stole, przy którym pracuje ZP. Zdający sygnalizuje konieczność skorzystania z urządzenia.
2. Miejsce pracy dostosowane do potrzeb zdającego.
3. Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego w pisaniu i/lub czytaniu (może być członkiem zespołu nadzorującego), o ile choroba uniemożliwia pisanie i/lub czytanie oraz o ile w toku edukacji zdający został wdrożony do takiej współpracy z nauczycielem.
W przypadku egzaminu z języka obcego nowożytnego przyznanie tego dostosowania oznacza obligatoryjne przyznanie płyty CD z dostosowanym nagraniem wraz z przedłużeniem czasu przeprowadzania egzaminu o 30 minut.
Szczegółowe informacje o wszystkich grupach zdających uprawnionych do dostosowaniach, podstawach uprawnienia i możliwych sposobach dostosowania znajdują się w Komunikacie o dostosowaniach egzaminu maturalnego w 2026 r., u szkolnego pedagoga, na stronie CKE (www.cke.edu.pl) lub bezpośrednio pod linkiem:
Przejdż