Informacje o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego

loiv.torun.pl 2 godzin temu

Szanowni Państwo,

Przekazujemy informacje o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego z Komunikatu dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2025 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2025/2026.

Dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb:

1. zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym

2. osób, o których mowa w art. 165 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (tj. cudzoziemców)

Dostosowanie form egzaminu maturalnego polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających.

Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego to między innymi: zapewnienie miejsca pracy odpowiedniego do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych zdającego, wykorzystanie odpowiedniego sprzętu specjalistycznego, środków dydaktycznych, lub urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację mobilną służącą do monitorowania stanu zdrowia zdającego, przedłużenie czasu, ustalenie odpowiednich zasad oceniania.

Dostosowania ustala się na podstawie:

1. opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie występowania specyficznych trudności w uczeniu się w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią (wydana nie wcześniej niż po 3 klasie SP)

2. orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,

3. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,

4. zaświadczenia lekarskiego (uczeń chory, niesprawny czasowo)

5. opinii rady pedagogicznej dla ucznia:

  • który w roku szkolnym 2025/2026 był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na: a) trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, b) zaburzenia komunikacji językowej, c) sytuację kryzysową lub traumatyczną
  • o którym mowa w art. 165 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemiec), któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu
  • obywatel Ukrainy

Opinia rady pedagogicznej, o której mowa wyżej jest wydawana na wniosek: nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia, lub rodziców albo pełnoletniego ucznia.

Zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej przedkłada się wraz z deklaracją.

W sytuacjach losowych zaświadczenie lub opinia mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu.

W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych dyrektor szkoły, na wniosek rady pedagogicznej, może wystąpić do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z wnioskiem o wyrażenie zgody na przystąpienie ucznia do egzaminu maturalnego w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, nieujętych w komunikacie o dostosowaniach maturalnych. Wniosek powinien być uzasadniony i potwierdzony stosownymi dokumentami.

Do 10 lutego 2026 r. dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie ucznia o wskazanych sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych.

Uczeń składa oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania nie później niż do 13 lutego 2026 r.

Poniżej przedstawiam możliwe dostosowania dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, chorych i niesprawnych czasowo. Możliwe dostosowania dla pozostałych grup zdających znajdują się w Komunikacie o dostosowaniach egzaminu maturalnego w 2026 r. na stronie CKE.

I. Możliwe sposoby dostosowania dla zdających ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią (podstawa dostosowania: opinia poradni psychologiczno – pedagogicznej):

Część pisemna:

1. Pisanie pracy na komputerze (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie i dokonanie prawidłowej oceny odpowiedzi do zadań w arkuszu egzaminacyjnym oraz gdy w toku edukacji zdający został wdrożony do takiej formy pracy.)

2. Zastosowanie szczegółowych zasad oceniania rozwiązań zadań otwartych uwzględniających specyficzne trudności w uczeniu się

  • z języka polskiego (na poziomie podstawowym, rozszerzonym)
  • z języków obcych nowożytnych, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego ( odpowiednio, na poziomie podstawowym, rozszerzonym, dwujęzycznym)
  • z matematyki (na poziomie podstawowym)

II. Możliwe sposoby dostosowania dla zdających, którzy są chorzy lub niesprawni czasowo

Podstawa uprawnienia: Zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza a w przypadku zdających chorych – zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania

Część ustna

1. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.

W przypadku absolwenta korzystającego z urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację służącą do monitorowania stanu zdrowia, np. w przypadku zdającego ze stwierdzoną cukrzycą korzystającego z pompy insulinowej, dopuszcza się możliwość wniesienia takiego urządzenia do sali egzaminacyjnej i korzystania z niego w tej sali. Przed wejściem na salę egzaminacyjną absolwent przekazuje urządzenie telekomunikacyjne przewodniczącemu zespołu przedmiotowego, który upewnia się, iż sygnały przychodzące są wyłączone i umieszcza to urządzenie na stole, przy którym pracuje ZP. Zdający sygnalizuje konieczność skorzystania z urządzenia.

2. Miejsce pracy dostosowane do potrzeb zdającego.

Część pisemna

1. Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.

W przypadku absolwenta korzystającego z urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację służącą do monitorowania stanu zdrowia, np. w przypadku zdającego ze stwierdzoną cukrzycą korzystającego z pompy insulinowej, dopuszcza się możliwość wniesienia takiego urządzenia do sali egzaminacyjnej i korzystania z niego w tej sali. Przed wejściem na salę egzaminacyjną absolwent przekazuje urządzenie telekomunikacyjne przewodniczącemu zespołu przedmiotowego, który upewnia się, iż sygnały przychodzące są wyłączone i umieszcza to urządzenie na stole, przy którym pracuje ZP. Zdający sygnalizuje konieczność skorzystania z urządzenia.

2. Miejsce pracy dostosowane do potrzeb zdającego.

3. Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego w pisaniu i/lub czytaniu (może być członkiem zespołu nadzorującego), o ile choroba uniemożliwia pisanie i/lub czytanie oraz o ile w toku edukacji zdający został wdrożony do takiej współpracy z nauczycielem.

W przypadku egzaminu z języka obcego nowożytnego przyznanie tego dostosowania oznacza obligatoryjne przyznanie płyty CD z dostosowanym nagraniem wraz z przedłużeniem czasu przeprowadzania egzaminu o 30 minut.

Szczegółowe informacje o wszystkich grupach zdających uprawnionych do dostosowaniach, podstawach uprawnienia i możliwych sposobach dostosowania znajdują się w Komunikacie o dostosowaniach egzaminu maturalnego w 2026 r., u szkolnego pedagoga, na stronie CKE (www.cke.edu.pl) lub bezpośrednio pod linkiem:

Przejdż
Idź do oryginalnego materiału