– Amazon STEM Kindloteka to program wspierający społeczności lokalne w obszarze edukacji, adresowany do dzieci w wieku 7–15 lat.
Ma on za zadanie kształcić dzieci w obszarach STEM, czyli nauce, technologii, inżynierii i matematyce przez zabawę, eksperymenty, warsztaty z robotyki, programowania i bezpiecznego korzystania z technologii – mówi agencji Newseria Mariusz Mielczarek, dyrektor ds. regulacji sektora publicznego w Europie Środkowo-Wschodniej w Amazon.
STEM uważane są za kompetencje przyszłości
Na warszawskiej Pradze Północ otwarto właśnie pierwszą STEM Kindlotekę, czyli przestrzeń edukacyjną dla dzieci i młodzieży, która stawia na rozwój kompetencji w obszarze nauki, technologii, inżynierii i matematyki. To inicjatywa Amazon i stowarzyszenia Cyfrowy Dialog rozwijana od 2019 roku, w ramach której funkcjonuje ponad 100 takich placówek, a z prowadzonych w nich zajęć skorzystało już pół miliona dzieci. STEM uważane są za kompetencje przyszłości, a badania wskazują, iż można je rozwijać już u najmłodszych uczniów.
W ramach programu STEM Kindloteki powstają specjalne przestrzenie stworzone do promocji czytelnictwa, zajęć programistyczno-robotycznych, majsterkowania i doświadczeń. Zajęcia prowadzone są przez przeszkolonych nauczycieli, bibliotekarzy, edukatorów oraz wolontariuszy Amazon na podstawie scenariuszy przygotowanych przez spółkę, stowarzyszenie Cyfrowy Dialog i fundację Zaczytani.org. Wszystkie warsztaty są dostępne bezpłatnie zarówno dla grup szkolnych, jak i dla indywidualnych uczestników. Warszawska STEM Kindloteka jest 106. tego typu placówką w kraju. Została otwarta w Warszawskim Laboratorium Innowacji Społecznych „Synergia” na Pradze Północ.
STEM to również filozofia zdobywania wiedzy w praktyczny sposób
– Mamy tutaj konglomerat nauk ścisłych, praktycznych i teoretycznych, który pozwala zwiększać kompetencje nie tylko cyfrowe, ale też kompetencje z matematyki, przedmiotów ścisłych. Tutaj będzie można te kompetencje rozwijać – podkreśla Jacek Wiśnicki, wiceprezydent Warszawy.
Edukacja STEM polega nie tylko na łączeniu aktywności z zakresu dyscyplin, ale jest również filozofią zdobywania wiedzy w praktyczny sposób. STEM rozwija tzw. kompetencje przyszłości, m.in. pracę zespołową, generowanie pomysłów, zbieranie i analizę informacji. Wspiera wszechstronny rozwój uczniów, wykorzystując ich naturalną ciekawość i kreatywność, oraz przygotowuje dzieci do pracy w przyszłościowych dziedzinach. Biuro Statystyki Pracy USA szacuje, iż do 2033 roku zatrudnienie w zawodach związanych ze STEM wzrośnie o ponad 10 proc., podczas gdy w pozostałych – o 3,6 proc.
Im wcześniej dzieci mają kontakt z dyscyplinami STEM, tym lepiej dla rozwoju ich kompetencji
– Powstanie takich miejsc jest niezwykle istotne, bo świat się bardzo gwałtownie zmienia, musimy na to reagować i dawać naszym dzieciom, ale też samym sobie możliwość nadążania, możliwość partycypacji w tych wszystkich procesach cyfrowych. Dobrze, żeby pierwszy kontakt z taką technologią jak gogle VR czy robotyka odbywały się w bezpiecznym miejscu i pod okiem doświadczonych edukatorów, którzy rozumieją te trendy i potrafią wesprzeć dzieci w rozwoju. Dlatego tego typu miejsca są bardzo istotne – mówi Jacek Wiśnicki.
Badania wskazują, iż im wcześniej dzieci mają kontakt z dyscyplinami STEM, tym lepiej dla rozwoju ich kompetencji w tym obszarze. Dla przykładu z badania przeprowadzonego przez Microsoft wśród amerykańskich studentów w obszarze STEM wynika, iż 78 proc. z nich zdecydowało się na studia tego typu w szkole średniej, a ok. 20 proc. wcześniej. Ponad połowa wskazała, iż na ich zainteresowanie tymi dyscyplinami wpłynęli nauczyciele lub zajęcia z tego obszaru. Znacznie częściej wskazywały na ten czynnik studentki.
Edukację staramy się popularyzować od jak najwcześniejszych lat
– Edukacja jest kluczowa, wierzymy, iż rozwija pasje i chęć nauki technologii i dlatego staramy się ją popularyzować od jak najwcześniejszych lat. Program Kindloteka dociera przede wszystkim do dzieci, ale również dorośli mogą korzystać z tych programów – wskazuje Mariusz Mielczarek.