Innowacyjne technologie mogą pomóc studentom w radzeniu sobie z problemami

lewiatan.org 2 godzin temu
Zdjęcie: małgosia 9


Problem przedwczesnego porzucania studiów (drop-out) staje się coraz poważniejszym wyzwaniem dla szkolnictwa wyższego. Studentom coraz częściej w radzeniu sobie z presją akademicką pomagają innowacyjne rozwiązania technologiczne – czytamy w raporcie „Cyfrowa transformacja w szkolnictwie wyższym” przygotowanym przez Radę ds. EdTech Konfederacji Lewiatan.

Drop-out na polskich uczelniach

– Zjawisko drop-out w szkolnictwie wyższym to złożony problem, który w coraz większym stopniu zależy od kondycji psychicznej studentów. Przyczyny przedwczesnego kończenia studiów wykraczają poza tradycyjne rozumienie porażki akademickiej – to często konsekwencja wielowymiarowego kryzysu dobrostanu. Statystyki są alarmujące. Według najnowszych badań choćby 30% studentów rozważa rezygnację ze studiów, przy czym kluczowym powodem tego są problemy z dobrostanem psychicznym. Korelacja między dobrostanem a sukcesem edukacyjnym jest niepodważalna – im lepsze samopoczucie, tym wyższa skuteczność w realizacji celów akademickich – mówi Małgorzata Lelińska, dyrektorka departamentu funduszy unijnych i edukacji cyfrowej Konfederacji Lewiatan.

Współczesny student mierzy się z presją, która systematycznie pogarsza jego dobrostan. Funkcjonujące w tej chwili systemy wsparcia są niewystarczające – dostępne rozwiązania nie nadążają za rosnącymi potrzebami.

Zagrożenia dobrostanu studentów

Najważniejsze zagrożenia dobrostanu studentów w szkolnictwie wyższym to:

– presja akademicka – rosnące wymagania programowe, konkurencyjność rynku pracy, presja osiągania wysokich wyników,

– izolacja społeczna – ograniczone interakcje międzyludzkie, dominacja komunikacji cyfrowej, trudności w budowaniu autentycznych więzi,

– problemy zdrowia psychicznego – nasilające się objawy lęku i depresji, syndrom wypalenia studenckiego, niski poziom umiejętności radzenia sobie z emocjami.

W stosowanych na uczelniach systemach wsparcia studentów brakuje kompleksowego, zintegrowanego podejścia do dobrostanu oraz reaktywności zamiast prewencji. Wyzwaniem jest także niedostateczne wykorzystanie technologii, a przede wszystkim brak spersonalizowanych rozwiązań.

Skutki pandemii COVID-19 oraz dynamiczne zmiany technologiczne dodatkowo potęgują wyzwania. Edukacja zdalna przyczyniła się do dezintegracji lub osłabienia więzi społecznych, a nadmiar cyfrowych bodźców zwiększył poziom stresu. Sukcesywnie zacierają się granice między pracą, nauką i czasem wolnym.

Platforma MotivatED

W odpowiedzi na te alarmujące statystyki powstają innowacyjne rozwiązania technologiczne – przykładem jest platforma MotivatED, która ma kompleksowo wspierać studentów w radzeniu sobie z presją akademicką, izolacją społeczną i problemami psychicznymi.

Koncepcja MotivatED jest ekosystemem wsparcia dobrostanu w odpowiedzi na zdiagnozowane problemy i lukę w dotychczasowych metodach wspierania dobrostanu studentów.

– Strategicznym celem platformy jest kompleksowa ochrona dobrostanu studenta. To nie tylko narzędzie technologiczne, ale także kompleksowy ekosystem zorientowany na rozumienie potrzeb osoby uczącej się, proaktywność – prewencję zamiast interwencji, personalizację wsparcia oraz wzmacnianie indywidualnego potencjału. Dlatego też system składa się z platformy dla administratorów i wykładowców oraz aplikacji mobilnej dla studentów, dzięki którym komunikacja i wsparcie są zaplanowanym i systematycznie realizowanym procesem, a nie tylko działaniami interwencyjnymi. Do innych zalet rozwiązania należy zaliczyć wykorzystanie najnowszych technologii AI, całościowe spojrzenie na dobrostan oraz elastyczność i dostosowanie do indywidualnych potrzeb osób uczących się – dodaje Małgorzata Lelińska.

Pobierz raport „Cyfrowa transformacja w szkolnictwie wyższym”

Konfederacja Lewiatan

Idź do oryginalnego materiału