Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum uruchomił nowoczesną salę symulacyjną wyposażoną w pierwsze w Polsce symulatory stomatologiczne oparte na technologii haptycznej wirtualnej rzeczywistości. Nowe urządzenia pozwalają studentom kierunku lekarsko-dentystycznego na realistyczne ćwiczenie zabiegów – od leczenia zachowawczego po procedury chirurgiczne – jeszcze przed rozpoczęciem pracy z pacjentami.
Symulatory VR stanowią pośredni etap pomiędzy klasycznym treningiem na fantomach a zajęciami klinicznymi. Umożliwiają studentom rozwijanie umiejętności manualnych, doskonalenie pracy w polu operacyjnym oraz naukę procedur z zakresu kariologii, protetyki, endodoncji czy chirurgii. Technologia haptyczna sprawia, iż ćwiczący mogą „czuć” różnicę w strukturze materiałów, co odwzorowuje rzeczywiste warunki panujące w gabinecie stomatologicznym.
Z systemu mogą korzystać również instruktorzy, którzy mają zdalny dostęp do wyników i postępów studentów. Dane o przebiegu nauki są gromadzone na centralnym serwerze, co pozwala na analizę i ocenę umiejętności w dowolnym momencie. Wprowadzenie VR do dydaktyki oznacza także ograniczenie kosztów – symulacje nie wymagają jednorazowych materiałów ani utylizacji zębów poekstrakcyjnych.
– Nowoczesny symulator stomatologiczny otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości dydaktyczne. Dzięki wirtualnej rzeczywistości nasi studenci mogą rozwijać umiejętności w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku, które odzwierciedla realia pracy z pacjentem. To także sposób na zmniejszenie stresu związanego z pierwszymi zabiegami – podkreśla prof. Jolanta Pytko-Polończyk, pełnomocnik prorektora Collegium Medicum ds. klinicznych i inicjatorka projektu.
Nowe narzędzie dydaktyczne stanie się podstawą do wprowadzenia przedmiotu „Przedkliniczna stomatologia wirtualna”, który będzie oparty na pracy z symulatorami. Planowane jest również dostosowanie programów zajęć z innych dziedzin – m.in. chirurgii, protetyki, periodontologii, implantologii i anatomii – tak, by mogły wykorzystywać możliwości systemu VR. Z symulatorów będą korzystać zarówno studenci w trakcie nauki przedklinicznej, jak i ci, którzy odbywają praktyki kliniczne.
Sala symulacyjna ma być także miejscem współpracy uczelni z branżą stomatologiczną. UJ CM planuje organizację cyklicznych warsztatów łączących studentów ostatnich lat z przyszłymi pracodawcami i przedstawicielami firm z sektora dentystycznego.
fot. Anna Wojnar, Adam Koprowski
Otwarcie nowej przestrzeni dydaktycznej zbiegło się z obchodami 225-lecia nauczania stomatologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Tradycja ta sięga końca XVIII wieku, kiedy w ramach Wydziału Lekarskiego rozpoczęto pierwsze zajęcia dotyczące leczenia zębów i chorób jamy ustnej. w tej chwili krakowska szkoła stomatologii łączy bogate dziedzictwo akademickie z najnowszymi osiągnięciami nauki i technologii, pozostając jednym z wiodących ośrodków kształcenia lekarzy dentystów w Polsce.











