W epoce memów, skrótów myślowych i pilnych wiadomości trudno o uwagę, a jeszcze trudniej – o bycie usłyszanym. Niedbałość językowa stała się normą, a świadome formułowanie myśli – umiejętnością deficytową. Dlatego współczesna szkoła stawia na rozwój kompetencji komunikacyjnych i społecznych, które są dziś równie ważne, jak wiedza merytoryczna.
W tym kontekście nieocenionym wsparciem są Zestawy Narzędzi Edukacyjnych, a wśród nich scenariusz Beaty Zielińskiej i Tadeusza Banowskiego „Jak mówić, by nas słuchano? O perswazyjnej funkcji wypowiedzi”. To materiał, który uczy, jak skutecznie przekonywać, argumentować i analizować przekazy, z którymi młodzi ludzie spotykają się każdego dnia: w szkole, mediach społecznościowych czy debacie publicznej.
Scenariusz aktywizuje uczniów: pracują w parach i zespołach, tworzą wypowiedzi retoryczne, prowadzą dyskusje i uczą się samooceny. Materiał jest również dostosowany do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oferuje wsparcie koleżeńskie, różnicowanie zadań i ocenianie kształtujące.
To przykład, jak klasyka literatury spotyka nowoczesną szkołę: lekcja, która łączy tradycyjne teksty z aktualnymi wyzwaniami komunikacyjnymi. Dzięki takim narzędziom uczniowie nie tylko uczą się o języku, ale przede wszystkim uczą się nim świadomie posługiwać, tak aby ich słowa miały moc.
Załączniki:
-
Jak mówić, by nas słuchano
Wielkość pliku: 557 KB









